Följ oss

Nyheter

Brist på metaller riskerar bromsa elektrifieringen

Publicerat

den

Bilar på gata

I takt med att allt fler elbilar rullar på Europas vägar ökar också användningen av de kritiska metaller som krävs för till exempel elmotorer och elektronik. Med dagens råvaruproduktion kommer metallerna inte räcka till framöver – inte ens om återvinningen ökar. Det visar en stor Chalmersledd kartläggning, som har gjorts på uppdrag av EU-kommissionen.

Elektrifieringen och digitaliseringen gör att behovet av kritiska metaller i EU:s fordonsflotta ökar stadigt. Dessutom är det bara en liten andel av metallerna som idag återvinns från uttjänta fordon. De eftertraktade bristmetallerna, som exempelvis dysprosium, neodym, mangan och niob, har stor ekonomisk betydelse för EU, samtidigt som tillgången på dem är begränsad och det tar tid att skala upp råvaruproduktionen. Att beroendet av metallerna ökar är därför en utmaning på flera sätt. 

– EU har ett starkt importberoende av dessa metaller eftersom utvinningen är koncentrerad till ett fåtal länder som Kina, Sydafrika och Brasilien. Den bristande tillgängligheten är både ett ekonomiskt och miljömässigt problem för EU, och riskerar att fördröja omställningen till elbilar och miljömässigt hållbara tekniker. Eftersom många av metallerna också är ovanliga riskerar vi dessutom, om vi inte lyckas ta vara på det som redan finns i omlopp, att försvåra tillgången för framtida generationer, säger Maria Ljunggren, docent i hållbara materialsystem vid Chalmers tekniska högskola.

Maria Ljunggren, docent i hållbara materialsystem vid institutionen för teknikens ekonomi och organisation, Chalmers
Maria Ljunggren, docent i hållbara materialsystem vid institutionen för teknikens ekonomi och organisation, Chalmers

Allvarligt läge, men svensk fyndighet ger hopp

Hon påpekar att det allvarliga läget kring Europas kritiska och strategiska råvaror understryks i EU-kommissionens nyligen presenterade initiativ Critical raw materials act. Här betonas att samarbetet med pålitliga, externa handelspartners behöver stärkas och att medlemsländerna behöver arbeta för att återvinna såväl kritiska som strategiska råvaror. Det framhålls också att det är viktigt att de europeiska länderna utforskar sina geologiska resurser.

I Sverige presenterade det statliga gruvbolaget LKAB i början av året en stor fyndighet med sällsynta jordartsmetaller i Kiruna. Efter framgångsrik prospektering har bolaget identifierat mineraltillgångar på mer än en miljon ton oxider – vilket de beskriver som den nu största kända fyndigheten i sitt slag i Europa. 

– Det är väldigt intressant, inte minst när det gäller fyndet av neodym som används i magneter i bland annat elmotorer. På sikt kan det förhoppningsvis bidra till att vi blir mindre importberoende, säger hon. 

Kraftigt ökad användning av kritiska metaller

Maria Ljunggren har tillsammans med det schweiziska forskningsinstitutet EMPA kartlagt de metaller som idag finns i omlopp i Europas fordonsflotta. Uppdraget kommer från EU-kommissionens gemensamma forskningscentrum, Joint Research Center (JRC), och har lett till en omfattande databas som över tid visar förekomsten av metaller i nya fordon, fordon i användning och fordon som återvinns.

Kartläggningen, som går tillbaka ända till 2006, visar att andelen kritiska metaller har ökat kraftigt i fordonen, en utveckling som forskarna bedömer kommer fortsätta. Flera av de sällsynta jordartsmetallerna är några av de metaller som har ökat mest.

– Neodym och dysprosium har ökat med runt 400 respektive 1700 procent i nya bilar under perioden, och detta redan innan elektrifieringen slagit igenom. Guld och silver, som inte listas som kritiska metaller men har stort ekonomiskt värde, har ökat med omkring 80 procent, säger Maria Ljunggren.

Tanken med kartläggningen och databasen är att ge beslutsfattare, företag och organisationer ett samlat underlag för att stötta en mer hållbar användning av EU:s kritiska metaller. En stor utmaning är att de kritiska metallerna, som finns utspridda i mycket små koncentrationer i varje bil, är svåra att återvinna på ett ekonomiskt sätt.  

Återvinning täcker inte behovet

– Om återvinningen ska öka behöver bilarna vara designade så att dessa material kan tas tillvara, samtidigt som incitament och flexibla processer för mer återvinning behöver finnas på plats. Och så ser det inte ut idag, säger Maria Ljunggren, som framhåller att flera olika åtgärder är nödvändiga för att hantera situationen.

–  Det är viktigt att öka återvinningen. Samtidigt står det klart att enbart ökad återvinning inte kan täcka behovet under en överskådlig framtid, helt enkelt eftersom behovet av kritiska metaller i nya bilar ökar så mycket. Därför behövs mer fokus på hur vi kan ersätta dessa metaller med andra material. Men på kort sikt är det nödvändigt med en ökad utvinning i gruvor om elektrifieringen inte ska bromsas, säger hon. 

Mer om kartläggningen och databasen

  • Kartläggningen av metaller i EU:s fordonsflotta har genomförts av Maria Ljunggren på Chalmers i samarbete med forskningsinstitutet EMPA, på uppdrag av EU-kommissionens gemensamma forskningscentrum, Joint Research Center (JRC).
  • Resultaten redovisas i databasen Raw Materials in Vehicles som omfattar 60 fordonstyper under 3,5 ton från alla EU:s medlemsländer. Kartläggningen gäller elva olika metaller i nya fordon, fordon i användning och fordon som återvinns. Den sträcker sig från 2006 till 2023, där de tre sista åren är en prognos.
  • Forskningen beskrivs också i rapporten Material composition trends in vehicles: critical raw materials and other relevant metals.
  • Maria Ljunggren är också involverad i ett pågående EU-projekt om kritiska råvaror, FutuRaM, (Future availability of raw materials) som ska öka kunskapen om den potentiella tillgången till återvunna kritiska råvaror till år 2050. 
     

Nyheter

Mängden M1-pengar ökar kraftigt

Publicerat

den

Den globala tillgången på pengar ökar kraftigt. Mängden M1-pengar i Kina ökade med 4,6 procent jämfört med året tidigare och är på en ny rekordnivå. Även ökningstakten mot tidigare i år är högre. Kinas M1-mängd är nu dubbelt så stor som USA:s. Kinas M1 står nu för 33 procent av G10:s totala M1, vilket innebär att Kina nu är en betydande drivkraft till att öka den globala likviditeten.

Kommer stimulanserna att skapa inflation?

Graf över mängden M1-pengar
Fortsätt läsa

Nyheter

Fusionsföretag visar hur guld kan produceras av kvicksilver i stor skala – alkemidrömmen ska bli verklighet

Publicerat

den

Marathon Fusion i San Francisco har presenterat en lösning på hur alkemin att producera guld kan förverkligas. Detta genom att transmutera kvicksilver till guld. Det hela uppmärksammas även av Financial Times.

Marathon Fusion har tillkännagivit en lösning på alkemins tusenåriga stora utmaning: transmutationen av guld. Företaget uppger att deras metod är massivt skalbar, praktiskt genomförbar och ekonomiskt oemotståndlig.

I deuterium-tritium-fusion driver högenergetiska neutroner ”multiplikationsreaktioner” för att sluta bränslecykeln genom att producera det tritium som behövs för att upprätthålla driften. Genom att använda dessa neutroner för att driva en multiplikationsreaktion på kvicksilver-198, producerar företagets metod kvicksilver-197 som sedan sönderfaller på några dagar till den enda stabila isotopen av guld.

Med företagets metod kan kraftverk generera 5 000 kg guld per år, per gigawatt elproduktion (~2,5 GWth), utan att kompromissa med självförsörjningen av bränsle eller effekt.

18 år innan radioaktiviteten är borta

Guldet kan vara lätt radioaktivt efter att det har producerats och en uppskattning är att det kan behöva ligga i ett valv i 18 år innan det kan användas för exempelvis smycken.

Fortsätt läsa

Nyheter

Ryska militären har skjutit ihjäl minst 11 guldletare vid sin gruva i Centralafrikanska republiken

Publicerat

den

Afrikanska kontinenten med ryska flaggan i bakgrunden

Ryska militären har skjutit ihjäl minst 11 guldletare vid den ryska militärens guldgruva i Ndassima i Centralafrikanska republiken. Händelsen inträffade på onsdagskvällen, cirka 45 mil öster om huvudstaden Bangui. Offren ska ha varit unga personer från byar i området som olovligen tagit sig in på gruvområdet i jakt på guldfyndigheter.

Enligt hjälparbetare, som valt att vara anonyma av rädsla för repressalier, sköts de flesta av offren ihjäl på platsen. Flera personer uppges fortfarande vara saknade enligt AP. Ryska militären har tidigare anklagats för människorättsbrott och avrättningar i landet.

Rysslands militära närvaro i Afrika ska gå med vinst, eller i alla fall minst vara självfinansierande. Militären får därför ofta råvarutillgångar att utvinna i utbyte för sina tjänster. En fördel Ryssland har i sin råvaruverksamhet i Afrika är att de har straffrihet.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära