Följ oss

Nyheter

Brist på metaller riskerar bromsa elektrifieringen

Publicerat

den

Bilar på gata

I takt med att allt fler elbilar rullar på Europas vägar ökar också användningen av de kritiska metaller som krävs för till exempel elmotorer och elektronik. Med dagens råvaruproduktion kommer metallerna inte räcka till framöver – inte ens om återvinningen ökar. Det visar en stor Chalmersledd kartläggning, som har gjorts på uppdrag av EU-kommissionen.

Elektrifieringen och digitaliseringen gör att behovet av kritiska metaller i EU:s fordonsflotta ökar stadigt. Dessutom är det bara en liten andel av metallerna som idag återvinns från uttjänta fordon. De eftertraktade bristmetallerna, som exempelvis dysprosium, neodym, mangan och niob, har stor ekonomisk betydelse för EU, samtidigt som tillgången på dem är begränsad och det tar tid att skala upp råvaruproduktionen. Att beroendet av metallerna ökar är därför en utmaning på flera sätt. 

– EU har ett starkt importberoende av dessa metaller eftersom utvinningen är koncentrerad till ett fåtal länder som Kina, Sydafrika och Brasilien. Den bristande tillgängligheten är både ett ekonomiskt och miljömässigt problem för EU, och riskerar att fördröja omställningen till elbilar och miljömässigt hållbara tekniker. Eftersom många av metallerna också är ovanliga riskerar vi dessutom, om vi inte lyckas ta vara på det som redan finns i omlopp, att försvåra tillgången för framtida generationer, säger Maria Ljunggren, docent i hållbara materialsystem vid Chalmers tekniska högskola.

Maria Ljunggren, docent i hållbara materialsystem vid institutionen för teknikens ekonomi och organisation, Chalmers
Maria Ljunggren, docent i hållbara materialsystem vid institutionen för teknikens ekonomi och organisation, Chalmers

Allvarligt läge, men svensk fyndighet ger hopp

Hon påpekar att det allvarliga läget kring Europas kritiska och strategiska råvaror understryks i EU-kommissionens nyligen presenterade initiativ Critical raw materials act. Här betonas att samarbetet med pålitliga, externa handelspartners behöver stärkas och att medlemsländerna behöver arbeta för att återvinna såväl kritiska som strategiska råvaror. Det framhålls också att det är viktigt att de europeiska länderna utforskar sina geologiska resurser.

I Sverige presenterade det statliga gruvbolaget LKAB i början av året en stor fyndighet med sällsynta jordartsmetaller i Kiruna. Efter framgångsrik prospektering har bolaget identifierat mineraltillgångar på mer än en miljon ton oxider – vilket de beskriver som den nu största kända fyndigheten i sitt slag i Europa. 

– Det är väldigt intressant, inte minst när det gäller fyndet av neodym som används i magneter i bland annat elmotorer. På sikt kan det förhoppningsvis bidra till att vi blir mindre importberoende, säger hon. 

Kraftigt ökad användning av kritiska metaller

Maria Ljunggren har tillsammans med det schweiziska forskningsinstitutet EMPA kartlagt de metaller som idag finns i omlopp i Europas fordonsflotta. Uppdraget kommer från EU-kommissionens gemensamma forskningscentrum, Joint Research Center (JRC), och har lett till en omfattande databas som över tid visar förekomsten av metaller i nya fordon, fordon i användning och fordon som återvinns.

Kartläggningen, som går tillbaka ända till 2006, visar att andelen kritiska metaller har ökat kraftigt i fordonen, en utveckling som forskarna bedömer kommer fortsätta. Flera av de sällsynta jordartsmetallerna är några av de metaller som har ökat mest.

– Neodym och dysprosium har ökat med runt 400 respektive 1700 procent i nya bilar under perioden, och detta redan innan elektrifieringen slagit igenom. Guld och silver, som inte listas som kritiska metaller men har stort ekonomiskt värde, har ökat med omkring 80 procent, säger Maria Ljunggren.

Tanken med kartläggningen och databasen är att ge beslutsfattare, företag och organisationer ett samlat underlag för att stötta en mer hållbar användning av EU:s kritiska metaller. En stor utmaning är att de kritiska metallerna, som finns utspridda i mycket små koncentrationer i varje bil, är svåra att återvinna på ett ekonomiskt sätt.  

Återvinning täcker inte behovet

– Om återvinningen ska öka behöver bilarna vara designade så att dessa material kan tas tillvara, samtidigt som incitament och flexibla processer för mer återvinning behöver finnas på plats. Och så ser det inte ut idag, säger Maria Ljunggren, som framhåller att flera olika åtgärder är nödvändiga för att hantera situationen.

–  Det är viktigt att öka återvinningen. Samtidigt står det klart att enbart ökad återvinning inte kan täcka behovet under en överskådlig framtid, helt enkelt eftersom behovet av kritiska metaller i nya bilar ökar så mycket. Därför behövs mer fokus på hur vi kan ersätta dessa metaller med andra material. Men på kort sikt är det nödvändigt med en ökad utvinning i gruvor om elektrifieringen inte ska bromsas, säger hon. 

Mer om kartläggningen och databasen

  • Kartläggningen av metaller i EU:s fordonsflotta har genomförts av Maria Ljunggren på Chalmers i samarbete med forskningsinstitutet EMPA, på uppdrag av EU-kommissionens gemensamma forskningscentrum, Joint Research Center (JRC).
  • Resultaten redovisas i databasen Raw Materials in Vehicles som omfattar 60 fordonstyper under 3,5 ton från alla EU:s medlemsländer. Kartläggningen gäller elva olika metaller i nya fordon, fordon i användning och fordon som återvinns. Den sträcker sig från 2006 till 2023, där de tre sista åren är en prognos.
  • Forskningen beskrivs också i rapporten Material composition trends in vehicles: critical raw materials and other relevant metals.
  • Maria Ljunggren är också involverad i ett pågående EU-projekt om kritiska råvaror, FutuRaM, (Future availability of raw materials) som ska öka kunskapen om den potentiella tillgången till återvunna kritiska råvaror till år 2050. 
     

Nyheter

Epiroc-aktien är ett bra sätt att få exponering mot gruv- och råvarusektorn

Publicerat

den

Maskin från Epiroc

EFN har gjort en analys av Epiroc som leder fram till en köprekommendation för aktien. Bolaget förtjänar rent allmänt att uppmärksammas av fler, och om vi dessutom befinner oss i början av en råvarucykel så är anledningen ännu större.

En avkastning på sysselsatt kapital på samma nivå som Atlas Copco, utan att få i närheten av samma uppmärksamhet som modern, är ett bevis på att Epiroc levt lite i skymundan skriver EFNs analytiker Ellinor Beckett. Analytikern lyfter fram att eftermarknaden står för hela två tredjedelar av omsättningen. Det höjer lönsamheten och gör bolaget mindre känsligt för råvaruprisernas cykler.

Epiroc är ett sätt att få exponering mot råvaru- och gruvsektorn på ett annat sätt än att köpa aktier i ett gruvbolag.

B-aktien i Epiroc kostar i skrivande stund 179,20 kronor. A-aktien kostar en rejäl slant mer och ägs av många som blev ägare via avknoppningen från Atlas Copco. Köp den som är billigast.

Fortsätt läsa

Nyheter

Ny upptäckt av sällsynta jordartsmetaller i Småland

Publicerat

den

Undersökning av mineraliseringar med hjälp av en spektrometer i Olserum.

Sveriges geologiska undersökning (SGU) kan nu visa upp en tidigare helt okänd förekomst av sällsynta jordartsmetaller i Småland. Fyndet gjordes i samband med de undersökningar som sker inom ramen för regeringsuppdraget om att kartlägga malmpotentiella områden.

Kartläggningar som SGU genomfört i Småland visar att landskapet har flera områden med sällsynta jordartsmetaller. Redan 2023 pekades området runt Olserum ut som ett riksintresse för sina fyndigheter. Sedan tidigare är även Norra Kärr utanför Gränna uppmärksammat för höga halter av sällsynta jordartsmetaller.

Nu har SGU hittat en tidigare helt okänd förekomst av sällsynta jordartsmetaller vid Öbälen, cirka fyra mil söder om Olserum. Halterna i det provtagna materialet är jämförbara med de i Olserum. Dessutom har andra kritiska och strategiska råvaror konstaterats i samband med provtagningen. Intressanta fynd har också gjorts på andra platser i det undersökta området.

– Utöver sällsynta jordartsmetaller har även höga eller förhöjda halter av bland annat fosfat, koppar, uran, vanadin och krom påträffats bland de provtagna mineralförekomsterna, säger Alexander Lewerentz, statsgeolog och projektledare på SGU.

Under 2025 väntar ytterligare kartläggningar i Småland och Östergötland med fokus på metaller och mineral som behövs för såväl den gröna omställningen som vårt försvar.

– Att vi hittat helt nya uppslag för sällsynta jordartsmetaller visar hur viktiga dessa undersökningar är för att kartlägga förekomsterna av kritiska och strategiska råvaror i Sverige, säger Alexander Lewerentz.

Sällsynta jordartsmetaller är en grupp med 17 grundämnen. Hela åtta av dessa upptäcktes under 1700- och 1800-talen i Ytterby gruva utanför Vaxholm i Stockholm.

Världens behov av sällsynta jordartsmetaller har ökat kraftigt i takt med att efterfrågan på smart och grön teknik blivit större. EU har också skärpt kraven på medlemsländerna om ökad egen produktion av bland annat sällsynta jordartsmetaller, där den största delen av världens produktion i dag sker i Kina.

Fortsätt läsa

Nyheter

Tre bra aktier inom koppar med fokus på stabila lågkostnadsprojekt

Publicerat

den

Koppargruva tillhörande Hudbay

Sheraz Mian, analyschef på Zacks, väljer ut de tre bästa aktierna inom koppar. Gemensamma teman bakom dessa rekommendationer är fokus på stabila, lågkostnadsprojekt i stabila jurisdiktioner i den utvecklade världen, samt exponering mot den växande efterfrågan på koppar som drivs av elektrifiering och energiomställning.

Hudbay Minerals

Hudbay Minerals har visat stark utveckling genom en trippel av framgångsfaktorer: effektiv drift i Peru, optimerad infrastruktur i Manitoba och en stark balansräkning som nu är nästan skuldfri. Deras tillväxtpotential förstärks av deras Copper World-projekt i USA, som nyligen fått viktiga miljötillstånd. Företaget har även fördelar av förbättrad produktion och högre återvinningsgrad.

Arizona Metals

Arizona Metals äger 100 procent av Kay-projektet, ett högkvalitativt kopparprojekt i Arizona. Deras vulkanogena massiva sulfidfyndighet innebär lägre kapitalkostnader och enkel finansiering, vilket gör projektet mindre riskfyllt. Företaget väntas dra nytta av potentiellt förbättrade federala tillståndsprocesser och en strategisk position nära Phoenix. År 2024 är ett viktigt år för att visa projektets potential.

Arizona Sonoran Copper

Arizona Sonoran Copper har låg risk tack vare projektets skala, rätt geografiska läge och närhet till en kunnig arbetsstyrka. Fokus för 2025 är att stärka den geologiska förståelsen och konvertera resurser till reserver, vilket förväntas höja projektets värdering. Företaget har en hög konverteringsgrad av resurser till reserver och gynnas av en stabil verksamhetsmiljö.

Sheraz Mian, analyschef på Zacks, går igenom kopparmarknaden och bra aktier inom koppar.
Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära