Nyheter
Brist på metaller riskerar bromsa elektrifieringen

I takt med att allt fler elbilar rullar på Europas vägar ökar också användningen av de kritiska metaller som krävs för till exempel elmotorer och elektronik. Med dagens råvaruproduktion kommer metallerna inte räcka till framöver – inte ens om återvinningen ökar. Det visar en stor Chalmersledd kartläggning, som har gjorts på uppdrag av EU-kommissionen.
Elektrifieringen och digitaliseringen gör att behovet av kritiska metaller i EU:s fordonsflotta ökar stadigt. Dessutom är det bara en liten andel av metallerna som idag återvinns från uttjänta fordon. De eftertraktade bristmetallerna, som exempelvis dysprosium, neodym, mangan och niob, har stor ekonomisk betydelse för EU, samtidigt som tillgången på dem är begränsad och det tar tid att skala upp råvaruproduktionen. Att beroendet av metallerna ökar är därför en utmaning på flera sätt.
– EU har ett starkt importberoende av dessa metaller eftersom utvinningen är koncentrerad till ett fåtal länder som Kina, Sydafrika och Brasilien. Den bristande tillgängligheten är både ett ekonomiskt och miljömässigt problem för EU, och riskerar att fördröja omställningen till elbilar och miljömässigt hållbara tekniker. Eftersom många av metallerna också är ovanliga riskerar vi dessutom, om vi inte lyckas ta vara på det som redan finns i omlopp, att försvåra tillgången för framtida generationer, säger Maria Ljunggren, docent i hållbara materialsystem vid Chalmers tekniska högskola.

Allvarligt läge, men svensk fyndighet ger hopp
Hon påpekar att det allvarliga läget kring Europas kritiska och strategiska råvaror understryks i EU-kommissionens nyligen presenterade initiativ Critical raw materials act. Här betonas att samarbetet med pålitliga, externa handelspartners behöver stärkas och att medlemsländerna behöver arbeta för att återvinna såväl kritiska som strategiska råvaror. Det framhålls också att det är viktigt att de europeiska länderna utforskar sina geologiska resurser.
I Sverige presenterade det statliga gruvbolaget LKAB i början av året en stor fyndighet med sällsynta jordartsmetaller i Kiruna. Efter framgångsrik prospektering har bolaget identifierat mineraltillgångar på mer än en miljon ton oxider – vilket de beskriver som den nu största kända fyndigheten i sitt slag i Europa.
– Det är väldigt intressant, inte minst när det gäller fyndet av neodym som används i magneter i bland annat elmotorer. På sikt kan det förhoppningsvis bidra till att vi blir mindre importberoende, säger hon.
Kraftigt ökad användning av kritiska metaller
Maria Ljunggren har tillsammans med det schweiziska forskningsinstitutet EMPA kartlagt de metaller som idag finns i omlopp i Europas fordonsflotta. Uppdraget kommer från EU-kommissionens gemensamma forskningscentrum, Joint Research Center (JRC), och har lett till en omfattande databas som över tid visar förekomsten av metaller i nya fordon, fordon i användning och fordon som återvinns.
Kartläggningen, som går tillbaka ända till 2006, visar att andelen kritiska metaller har ökat kraftigt i fordonen, en utveckling som forskarna bedömer kommer fortsätta. Flera av de sällsynta jordartsmetallerna är några av de metaller som har ökat mest.
– Neodym och dysprosium har ökat med runt 400 respektive 1700 procent i nya bilar under perioden, och detta redan innan elektrifieringen slagit igenom. Guld och silver, som inte listas som kritiska metaller men har stort ekonomiskt värde, har ökat med omkring 80 procent, säger Maria Ljunggren.
Tanken med kartläggningen och databasen är att ge beslutsfattare, företag och organisationer ett samlat underlag för att stötta en mer hållbar användning av EU:s kritiska metaller. En stor utmaning är att de kritiska metallerna, som finns utspridda i mycket små koncentrationer i varje bil, är svåra att återvinna på ett ekonomiskt sätt.
Återvinning täcker inte behovet
– Om återvinningen ska öka behöver bilarna vara designade så att dessa material kan tas tillvara, samtidigt som incitament och flexibla processer för mer återvinning behöver finnas på plats. Och så ser det inte ut idag, säger Maria Ljunggren, som framhåller att flera olika åtgärder är nödvändiga för att hantera situationen.
– Det är viktigt att öka återvinningen. Samtidigt står det klart att enbart ökad återvinning inte kan täcka behovet under en överskådlig framtid, helt enkelt eftersom behovet av kritiska metaller i nya bilar ökar så mycket. Därför behövs mer fokus på hur vi kan ersätta dessa metaller med andra material. Men på kort sikt är det nödvändigt med en ökad utvinning i gruvor om elektrifieringen inte ska bromsas, säger hon.
Mer om kartläggningen och databasen
- Kartläggningen av metaller i EU:s fordonsflotta har genomförts av Maria Ljunggren på Chalmers i samarbete med forskningsinstitutet EMPA, på uppdrag av EU-kommissionens gemensamma forskningscentrum, Joint Research Center (JRC).
- Resultaten redovisas i databasen Raw Materials in Vehicles som omfattar 60 fordonstyper under 3,5 ton från alla EU:s medlemsländer. Kartläggningen gäller elva olika metaller i nya fordon, fordon i användning och fordon som återvinns. Den sträcker sig från 2006 till 2023, där de tre sista åren är en prognos.
- Forskningen beskrivs också i rapporten Material composition trends in vehicles: critical raw materials and other relevant metals.
- Maria Ljunggren är också involverad i ett pågående EU-projekt om kritiska råvaror, FutuRaM, (Future availability of raw materials) som ska öka kunskapen om den potentiella tillgången till återvunna kritiska råvaror till år 2050.
Nyheter
Uppgången i oljepriset planade ut under helgen

Oljepriset gick upp direkt när Israel attackerade Iran förra veckan, men under helgen har prisutvecklingen planat ut trots att konflikten tilltagit. Thina Saltvedt, energianalytiker på Nordea, kommenterar utvecklingen och vad som kan hända framåt.
Nyheter
Låga elpriser i sommar – men mellersta Sverige får en ökning

Snittpriset på el väntas landa på cirka 30 öre per kilowattimme i sommar – i nivå med fjolåret. Men i elområde SE3, där bland annat Stockholm ingår, väntas priserna stiga med 70 procent till följd av att kärnkraftreaktorn Oskarshamn 3 står still. Samtidigt pressar höga vattennivåer ner priserna i norra Sverige. Det visar Bixias elprisprognos för sommaren.

Väderprognoserna pekar på normala förhållanden i Skandinavien. Men det blöta vädret under förra hösten och vintern har fyllt vattenmagasinen rejält, vilket bidrar till låga och stabila elpriser under juni till augusti.
– Att vi går in i sommaren med välfyllda vattenmagasin borgar för riktigt låga elpriser, särskilt i norr. I kombination med låg elförbrukning minimeras risken för några större prischocker i sommar, säger Johan Sigvardsson, analytiker på Bixia.
Ner i norr, upp i syd
Det ovanligt stora vattenöverskottet både i Sverige och Norge fortsätter att pressa priserna norra Sverige. I SE1 och SE2 väntas elpriserna landa på 13–14 öre per kilowattimme, jämfört med 18 öre i fjol.
I mellersta Sverige, elområde SE3, väntas elpriset i stället stiga till cirka 32 öre per kilowattimme, vilket är 70 procent högre än förra sommaren. Orsaken är att underhållet av kärnkraftsreaktorn Oskarshamn 3 förlängts till den 15 augusti, vilket minskar den planerbara elproduktionen.
Även SE4, längst i söder, påverkas av den reducerade kärnkraftsproduktionen, då kopplingen till kontinentens högre elpriser blir större. Här väntas elpriset landa på cirka 50 öre per kilowattimme vilket är i linje med fjolåret.
– Om inte underhållet i Oskarshamn förlängts hade vi för ovanlighetens skull haft full kärnkraftsproduktion i både Sverige och Finland i sommar. Nu får vi istället ett underskott som höjer priserna i mellersta och södra Sverige, säger Johan Sigvardsson.
Under sommaren väntas också många så kallade minustimmar – timmar med negativt elpris – framför allt mitt på dagen när solkraften är som mest effektiv.
– En riktigt het sommardag kan solkraften stå för 80-90 procent av det tyska elbehovet under dagtid. Då blir ankkurvan djup och vi får negativa priser, vilket såklart pressar ner dygnsmedelpriset och gör att vi i Norden kan importera billigt, säger Johan Sigvardsson.
Europa kan pressa upp priserna till hösten
Samtidigt visar prognoser att södra Europa går mot en varm och torr sommar, vilket kan påverka elmarknaden längre fram.
– Hetare väder ökar behovet av luftkonditionering och elförbrukningen stiger. Det innebär att gaslagren inte fylls på i samma takt under påfyllnadssäsongen och efterfrågan i höst lär öka, vilket kan driva upp elpriserna i Europa till hösten och påverka även oss i Sverige, säger Johan Sigvardsson.
Elpriset juni-augusti 2025 jämfört med 2024
Elområde | 2024 (utfall) | 2025 (prognos) |
Systempris | 27 öre | 29 öre |
SE1 | 18 öre | 14 öre |
SE2 | 18 öre | 13 öre |
SE3 | 19 öre | 32 öre |
SE4 | 51 öre | 50 öre |
Nyheter
Stor uppsida i Lappland Guldprospekterings aktie enligt analys

Impala Nordic har gjort en uppdragsanalys på Lappland Guldprospektering, som noterades på Spotlight förra hösten, där man ser en rejält uppsida i aktien.
Lappland Guldprospektering är ett svenskt bolag verksamt inom guldprospektering med fokus på att utveckla och bedriva guldbrytning i större skala i Sverige och övriga Norden. Bolaget har som målsättning att bli en betydande guldproducent, där bolagets nyckelpersoner besitter en mångårig erfarenhet av utveckling och drift av gruvor över hela världen.
Bolaget drivs med väldigt slimmad kostnadsbas, som understiger 1 miljon kronor per kvartal. Således har bolaget en betydande runway med nuvarande kassa, som uppgick till cirka 18 miljoner kronor i utgången av Q1 2025.
”Vi ser det som möjligt att Bolaget kan etablera en gruvverksamhet i huvudprojektet Stortjärnhobben inom 3–4 år, vilket skulle innebära kassaflöden under många år framöver. Om Bolaget lyckas med sitt mål att klassificera en mineralresurs på 500 000 troy ounce (uns) ser vi potential till betydande uppvärdering baserat på värderingen av bolag som varit i liknande skede. Vi bedömer att uppsidan motsvarar ett börsvärde på minst 500 MSEK, drygt 400 % över dagens värdering.”
-
Analys4 veckor sedan
Brent steady at $65 ahead of OPEC+ and Iran outcomes
-
Nyheter3 veckor sedan
USA slår nytt produktionsrekord av naturgas
-
Analys3 veckor sedan
All eyes on OPEC V8 and their July quota decision on Saturday
-
Analys4 veckor sedan
A shift to surplus will likely drive Brent towards the 60-line and the high 50ies
-
Nyheter2 veckor sedan
Brookfield ska bygga ett AI-datacenter på hela 750 MW i Strängnäs
-
Nyheter2 veckor sedan
Stor uppsida i Lappland Guldprospekterings aktie enligt analys
-
Nyheter3 veckor sedan
Sommaren inleds med sol och varierande elpriser
-
Nyheter3 veckor sedan
OPEC+ ökar oljeproduktionen trots fallande priser