Följ oss

Nyheter

Apelsinjuice, en pressad råvara

Publicerat

den

Färskpressad apelsinjuice - Ej fryst koncentrat från råvarubörsenFrusen apelsinjuice är en av de minst handlade råvarorna av de 24 mest omsatta, och det verkar som marknaden blir än mer squeezed. Apelsinjuice har på senare tid blivit en lyxvara, något som uppstod redan för flera år sedan då Tropicana, ett juicemärke som ägs av Tropicana, beslutade sig för att marknadsföra färskpressad apelsinjuice som en premiumprodukt, till skillnad från att tillverka juicen av fruset apelsinjuicekoncentrat.

På senare tid har media och bloggare på nätet uppmärksammat denna utveckling, något som bland annat härrör från en artikel från 2009, skriven av författaren till boken Squeezed: What You Don’t Know About Orange Juice, Alissa Hamilton. Varför denna publikation inte fick större spridning redan för två år sedan vet ingen, men nu ser vi dagligen diskussioner om smaksättning och juicer.

För att kunna leverera apelsinjuice ett helt år framåt måste Tropicana och bolagets konkurrenter köpa apelsiner i samband med skörden och sedan lagra frukterna i upp till ett år. För att undvika att apelsinjuicen skall bli dålig så tas allt syre bort från frukterna, och i samband med detta försvinner också en stor del av smakämnena. I samband med pressningen tillsätts nya smakämnen, gjorda av apelsinolja och andra delar av apelsinen. Det var detta som Hamilton upptäckte när hon besökte en av Tropicanas fabriker.

Hamilton oroar sig för att det ingenstans på etiketterna framgår att dessa smakämnen har tillsatts apelsinjuicen, och anser att det strider mot de regler som ställts upp av FDA (Food and Drug Administration) i USA. Oavsett reglerna anser hon att det bör anges så att konsumenterna vet vad de får i sig till frukost. Däremot poängterar hon att dessa smakämnen inte skall blandas ihop med artificiella smaktillsatser, smaktillsatser som inte har något med apelsiner att göra. Notabelt är att hon inte nämner ett enda företag som producerar apelsinjuice utan att vare sig ta bort eller tillsätta smakämnen, men hon säger sig vara övertygad om att dessa finns. I sin rapport har hon emellertid valt att fokusera på de största varumärkena, dem som de vanliga konsumenterna känner till och köper hem.

Hamilton vill inte nämna vilka företag det är som arbetar med att smaksätta apelsinjuice, däremot nämns ofta Dior i hennes rapport. Det är således det franska parfymföretaget som vi talar om här. Hur det förhåller sig med företag som Minute Maid och Simply Orange, två juicetillverkare som ägs av Coca Cola Company framgår inte av rapporten, men enligt obekräftade andrahandsuppgifter så har dessa egna smaksättare anställda.

Hur gör Brämhults och Arla med sina apelsinjuicer?

När vi hade börjat skriva om ämnet ur ett internationellt perspektiv så kunde vi inte låta bli att kontakta Brämhults som säljer färskpressad apelsinjuice under sitt eget namn, samt Arla som säljer Tropicana. Brämhults svarade på 5 minuter att de inte har några smaktillsatser i sin juice. Det känns också ganska rimligt. Brämhults köper sina apelsiner från olika delar av världen och skriver klart och tydligt på sin hemsida att deras produkt smakar olika beroende på årstid.

Arla tog lång tid på sig att svara, men hävdar bestämt att Tropicana inte innehåller några smaktillsatser. Efter ytterligare kontakt upprepar Arla sin ståndpunkt, men skickar samtidigt med en länk till Tropicanas amerikanska hemsida, där det framgår att juicen innehåller smaktillsatser. Vilket sannolikt är ett måste om man vill kunna sälja en färskpressad apelsinjuice som smakar likadant oavsett årstid.

Vilka effekter får färskpressat på råvarubörsen?

Kan det ändrade konsumtionsmönstret, där allt mer juice säljs som ”färskpressad” komma att innebära att handeln i frusen apelsinjuice kommer att upphöra helt, eller i alla fall minska betydligt?

Nyheter

Hemp Innovation skriver off-take-avtal för industriell hampafiber

Publicerat

den

Skördar hampa

Hemp Innovation är en av de ledande aktörerna i Sverige gällande utveckling och produktion av hampa. Företaget har nu tecknat ett så kallat off take-avtal med HealthTextiles, som utvecklar kläder för vårdsektorn. Avtalet omfattar en produktion på upp till 200 ton, vilket är värt cirka 7 miljoner kronor.

Sverige är på väg att följa den internationella trenden och bygga upp en produktion av industriell hampa som är en av världens lönsammaste grödor att odla enligt Hemp Innovation. Företaget har på kort tid fått flera av Sveriges bönder att ställa om sin odling och alltmer börja fokusera på den snabbväxande och miljövänliga växten. Genom affärsområdet Hemp Foods har man redan börjat sälja hampafrön till ledande butiker och tar nu även ett kommersiellt grepp om hampaväxtens kraftiga stam som har världens starkaste biologiska fibrer.

”Avtalet bekräftar den kommersiella potentialen i Hemp Innovations verksamhet. Hampafiber kan användas brett och mångsidigt,” säger Clas Dahlén, grundare och vd för Hemp Innovation, och fortsätter:

”Vi märker att allt fler svenska aktörer är intresserade av hampa för industriellt bruk. Inte minst för den stora potentialen för mycket god lönsamhet.”

På den internationella marknaden har hampans storhet legat i strålkastarljuset ett bra tag. Bara under de senaste två åren har marknaden fått ett rejält uppsving. Från ett uppskattat värde på motsvarande cirka 80 miljarder kronor 2023, 100 miljarder kronor 2024, för att 2032 tangera 500 miljarder kronor, enligt Fortune Business Insights.

”Genom avtalet kan vi säkra den långsiktiga försörjningen av industriell hampafiber till vårt patenterade TorTex garn och tyg. Därmed är det viktigt att vi bygger upp ekosystemet för odlingen av industrihampa,” säger Tomas Persson, grundare och ägare av HealthTextiles, och fortsätter:

”Tidigare var problemet för lantbrukare, som är intresserade av att odla hampa, att det inte fanns någon marknad som off take-avtalet mellan HealthTextiles och Hemp Innovations skapar.”

För att möta den ökande efterfrågan av industriell hampa skalar Hemp Innovations upp genom att bygga ett eget fiberberedningsverk och tar i samband med detta in kapital.

Fortsätt läsa

Nyheter

Vizsla Silver går från prospektering till utveckling

Publicerat

den

Borrprover hos Vizsla Silver

Intervju med Mike Pettingell på Vizsla Silver om bolagets övergång från prospektering till utveckling, med flaggskeppsprojektet Pancuo i Mexiko. Han lyfter fram vikten av tillstånd, projektfinansiering och potentialen för betydande silverproduktion. Samtalet omfattar också bolagets finansiella hälsa, infrastrukturfördelar och de optimistiska utsikterna för silvermarknaden.

Intervju med Mike Pettingell på Vizsla Silver.
Fortsätt läsa

Nyheter

Eric Strand kommenterar vad som händer med guld och silver

Publicerat

den

Graf över guldpriset med Eric Strand i bakgrunden

Eric Strand gästar EFN och kommenterar ädelmetallerna guld och silver. Guldpriset har fortsatt uppåt Strand lyfter fram att det bland annat beror på stigande budgetunderskott och centralbanker som köper. Försäkringsbolag i Kina kan bli en ny köpare av guld. En ytterligare drivkraft skulle kunna komma i form av oro för devalvering i Kina, vilket skulle göra det logiskt för folk i Kina att säkra värdet på sitt kapital. Han räknar med fortsatta uppgångar även inom silverpriset.

Eric Strand kommenterar ädelmetallen guld.
Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära