Följ oss

Nyheter

Apelsinjuice, en pressad råvara

Publicerat

den

Färskpressad apelsinjuice - Ej fryst koncentrat från råvarubörsenFrusen apelsinjuice är en av de minst handlade råvarorna av de 24 mest omsatta, och det verkar som marknaden blir än mer squeezed. Apelsinjuice har på senare tid blivit en lyxvara, något som uppstod redan för flera år sedan då Tropicana, ett juicemärke som ägs av Tropicana, beslutade sig för att marknadsföra färskpressad apelsinjuice som en premiumprodukt, till skillnad från att tillverka juicen av fruset apelsinjuicekoncentrat.

På senare tid har media och bloggare på nätet uppmärksammat denna utveckling, något som bland annat härrör från en artikel från 2009, skriven av författaren till boken Squeezed: What You Don’t Know About Orange Juice, Alissa Hamilton. Varför denna publikation inte fick större spridning redan för två år sedan vet ingen, men nu ser vi dagligen diskussioner om smaksättning och juicer.

För att kunna leverera apelsinjuice ett helt år framåt måste Tropicana och bolagets konkurrenter köpa apelsiner i samband med skörden och sedan lagra frukterna i upp till ett år. För att undvika att apelsinjuicen skall bli dålig så tas allt syre bort från frukterna, och i samband med detta försvinner också en stor del av smakämnena. I samband med pressningen tillsätts nya smakämnen, gjorda av apelsinolja och andra delar av apelsinen. Det var detta som Hamilton upptäckte när hon besökte en av Tropicanas fabriker.

Hamilton oroar sig för att det ingenstans på etiketterna framgår att dessa smakämnen har tillsatts apelsinjuicen, och anser att det strider mot de regler som ställts upp av FDA (Food and Drug Administration) i USA. Oavsett reglerna anser hon att det bör anges så att konsumenterna vet vad de får i sig till frukost. Däremot poängterar hon att dessa smakämnen inte skall blandas ihop med artificiella smaktillsatser, smaktillsatser som inte har något med apelsiner att göra. Notabelt är att hon inte nämner ett enda företag som producerar apelsinjuice utan att vare sig ta bort eller tillsätta smakämnen, men hon säger sig vara övertygad om att dessa finns. I sin rapport har hon emellertid valt att fokusera på de största varumärkena, dem som de vanliga konsumenterna känner till och köper hem.

Hamilton vill inte nämna vilka företag det är som arbetar med att smaksätta apelsinjuice, däremot nämns ofta Dior i hennes rapport. Det är således det franska parfymföretaget som vi talar om här. Hur det förhåller sig med företag som Minute Maid och Simply Orange, två juicetillverkare som ägs av Coca Cola Company framgår inte av rapporten, men enligt obekräftade andrahandsuppgifter så har dessa egna smaksättare anställda.

Hur gör Brämhults och Arla med sina apelsinjuicer?

När vi hade börjat skriva om ämnet ur ett internationellt perspektiv så kunde vi inte låta bli att kontakta Brämhults som säljer färskpressad apelsinjuice under sitt eget namn, samt Arla som säljer Tropicana. Brämhults svarade på 5 minuter att de inte har några smaktillsatser i sin juice. Det känns också ganska rimligt. Brämhults köper sina apelsiner från olika delar av världen och skriver klart och tydligt på sin hemsida att deras produkt smakar olika beroende på årstid.

Arla tog lång tid på sig att svara, men hävdar bestämt att Tropicana inte innehåller några smaktillsatser. Efter ytterligare kontakt upprepar Arla sin ståndpunkt, men skickar samtidigt med en länk till Tropicanas amerikanska hemsida, där det framgår att juicen innehåller smaktillsatser. Vilket sannolikt är ett måste om man vill kunna sälja en färskpressad apelsinjuice som smakar likadant oavsett årstid.

Vilka effekter får färskpressat på råvarubörsen?

Kan det ändrade konsumtionsmönstret, där allt mer juice säljs som ”färskpressad” komma att innebära att handeln i frusen apelsinjuice kommer att upphöra helt, eller i alla fall minska betydligt?

Nyheter

Mahvie Minerals växlar spår – satsar fullt ut på guld

Publicerat

den

Ett landskap att leta guld i

Mahvie Minerals har tagit ett stort och avgörande steg i sin utveckling. Efter en noggrann strategisk översyn väljer bolaget nu att helt rikta sitt fokus mot guldförekomster – en satsning som både bygger på positiva prospekteringsresultat och den globala marknadsutvecklingen för guld.

Styrelsen och ledningen ser tydliga fördelar med det nya fokuset. Guldprojekt är inte bara mer kapitaleffektiva att utveckla, de har också potential att generera god lönsamhet även i mindre skala. Beslutet ses som det bästa sättet att skapa långsiktigt aktieägarvärde och positionera Mahvie Minerals som en stark aktör inom guldsektorn.

Haveri – navet i den nya strategin

Det finska guldprojektet Haveri lyfts nu fram som Mahvie Minerals viktigaste tillgång och utgör centrum för den nya strategiska inriktningen. Det nyligen avslutade borrprogrammet visar lovande tecken, med preliminära resultat som understryker områdets fortsatta prospekteringspotential.

Under april 2025 genomfördes en platsinspektion i samarbete med miljöavdelningen i Ylijärvi kommun. Utfallet var mycket positivt och bekräftade att bolagets miljöarbete håller hög standard – något som är avgörande inför kommande tillståndsprocesser.

Nästa steg blir att analysera borrkärnorna och ta fram en mineralresursbedömning enligt internationell standard. Denna blir en central byggsten i den förstudie (PFS) som väntar, liksom i arbetet med miljöprövning och ansökan om gruvtillstånd. Allt detta med målet att återstarta guldproduktionen i Haveri – ett projekt som nu ser allt mer realistiskt ut i takt med att guldpriset håller sig på historiskt höga nivåer och efterfrågan fortsätter att växa globalt.

Fokusering på guld – andra tillgångar ses över

Det strategiska skiftet innebär också att bolaget koncentrerar sina resurser och investeringar till guld. Andra tillgångar, såsom basmetallsprojektet i Mofjell, är fortfarande av värde men passar inte längre in i den kärnstrategi som nu växer fram. Projektet i Mofjell är omfattande och kräver stora insatser, samtidigt som synergierna med bolagets guldverksamhet är begränsade. Därför ser Mahvie Minerals nu över möjligheter till strategiskt partnerskap eller avyttring – ett sätt att frigöra kapital och operativ kraft till den guldinriktade verksamheten.

En ny fas för Mahvie Minerals

Med guld i sikte och Haveri som motor står Mahvie Minerals inför en ny och spännande fas. Bolaget visar tydligt att det vågar prioritera, fokusera och agera strategiskt i en marknad där guldets roll som trygg tillgång bara tycks växa. För investerare och intressenter innebär det en tydlig riktning – och förhoppningsvis, gyllene möjligheter framöver.

VD Per Storm berättar om Mahvie Minerals strategiska skifte till guld.
Fortsätt läsa

Nyheter

Christian Kopfer kommenterar hur oljepriset påverkas av USAs attack på Iran

Publicerat

den

Christian Kopfer kommenterar oljepriset

USA attackerade i helgen flera mål i Iran, som hotar att stänga det viktiga Homuzsundet. Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken, kommenterar vad som kan hända och vad det kan få för påverkan. Oljepriserna har gått upp, men ännu så länge har de inte skenat i höjden.

Fortsätt läsa

Nyheter

Uppgången i oljepriset planade ut under helgen

Publicerat

den

Thina Saltvedt, energianalytiker på Nordea

Oljepriset gick upp direkt när Israel attackerade Iran förra veckan, men under helgen har prisutvecklingen planat ut trots att konflikten tilltagit. Thina Saltvedt, energianalytiker på Nordea, kommenterar utvecklingen och vad som kan hända framåt.

Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära