Följ oss

Nyheter

Apelsinjuice, en pressad råvara

Publicerat

den

Färskpressad apelsinjuice - Ej fryst koncentrat från råvarubörsenFrusen apelsinjuice är en av de minst handlade råvarorna av de 24 mest omsatta, och det verkar som marknaden blir än mer squeezed. Apelsinjuice har på senare tid blivit en lyxvara, något som uppstod redan för flera år sedan då Tropicana, ett juicemärke som ägs av Tropicana, beslutade sig för att marknadsföra färskpressad apelsinjuice som en premiumprodukt, till skillnad från att tillverka juicen av fruset apelsinjuicekoncentrat.

På senare tid har media och bloggare på nätet uppmärksammat denna utveckling, något som bland annat härrör från en artikel från 2009, skriven av författaren till boken Squeezed: What You Don’t Know About Orange Juice, Alissa Hamilton. Varför denna publikation inte fick större spridning redan för två år sedan vet ingen, men nu ser vi dagligen diskussioner om smaksättning och juicer.

För att kunna leverera apelsinjuice ett helt år framåt måste Tropicana och bolagets konkurrenter köpa apelsiner i samband med skörden och sedan lagra frukterna i upp till ett år. För att undvika att apelsinjuicen skall bli dålig så tas allt syre bort från frukterna, och i samband med detta försvinner också en stor del av smakämnena. I samband med pressningen tillsätts nya smakämnen, gjorda av apelsinolja och andra delar av apelsinen. Det var detta som Hamilton upptäckte när hon besökte en av Tropicanas fabriker.

Hamilton oroar sig för att det ingenstans på etiketterna framgår att dessa smakämnen har tillsatts apelsinjuicen, och anser att det strider mot de regler som ställts upp av FDA (Food and Drug Administration) i USA. Oavsett reglerna anser hon att det bör anges så att konsumenterna vet vad de får i sig till frukost. Däremot poängterar hon att dessa smakämnen inte skall blandas ihop med artificiella smaktillsatser, smaktillsatser som inte har något med apelsiner att göra. Notabelt är att hon inte nämner ett enda företag som producerar apelsinjuice utan att vare sig ta bort eller tillsätta smakämnen, men hon säger sig vara övertygad om att dessa finns. I sin rapport har hon emellertid valt att fokusera på de största varumärkena, dem som de vanliga konsumenterna känner till och köper hem.

Hamilton vill inte nämna vilka företag det är som arbetar med att smaksätta apelsinjuice, däremot nämns ofta Dior i hennes rapport. Det är således det franska parfymföretaget som vi talar om här. Hur det förhåller sig med företag som Minute Maid och Simply Orange, två juicetillverkare som ägs av Coca Cola Company framgår inte av rapporten, men enligt obekräftade andrahandsuppgifter så har dessa egna smaksättare anställda.

Hur gör Brämhults och Arla med sina apelsinjuicer?

När vi hade börjat skriva om ämnet ur ett internationellt perspektiv så kunde vi inte låta bli att kontakta Brämhults som säljer färskpressad apelsinjuice under sitt eget namn, samt Arla som säljer Tropicana. Brämhults svarade på 5 minuter att de inte har några smaktillsatser i sin juice. Det känns också ganska rimligt. Brämhults köper sina apelsiner från olika delar av världen och skriver klart och tydligt på sin hemsida att deras produkt smakar olika beroende på årstid.

Arla tog lång tid på sig att svara, men hävdar bestämt att Tropicana inte innehåller några smaktillsatser. Efter ytterligare kontakt upprepar Arla sin ståndpunkt, men skickar samtidigt med en länk till Tropicanas amerikanska hemsida, där det framgår att juicen innehåller smaktillsatser. Vilket sannolikt är ett måste om man vill kunna sälja en färskpressad apelsinjuice som smakar likadant oavsett årstid.

Vilka effekter får färskpressat på råvarubörsen?

Kan det ändrade konsumtionsmönstret, där allt mer juice säljs som ”färskpressad” komma att innebära att handeln i frusen apelsinjuice kommer att upphöra helt, eller i alla fall minska betydligt?

Nyheter

Stark affär för Pan American – men MAG Silvers aktieägare kan bli förlorare

Publicerat

den

Representation av silvertackor

Pan American Silver tar ett stort steg mot silvertronen genom uppköpet av MAG Silver – men inte alla jublar. Enligt David McAlvany, VD och portföljförvaltare vid McAlvany Financial Companies, är det här en affär med tydliga vinnare och potentiella förlorare.

I en intervju på BNN Bloomberg om det uppmärksammade förvärvet av MAG Silver, uttrycker McAlvany en tydlig syn: Pan American stärker sin position dramatiskt, medan MAG:s aktieägare kan få det svårare att motivera sin investering framåt.

Ett klipp för Pan American

Pan American får i och med affären tillgång till en högkvalitativ silvergruva i Mexico – Juanicipro-projektet – där bolaget redan äger en andel. Projektet omfattar nästan 8 000 hektar, där stora delar ännu inte har utforskats.

”Det här är ett område med fantastisk potential och höggradig malm. Det är ett tydligt lyft för Pan American, särskilt med tanke på att man också siktar på att öka produktionen med nästan 70 % i år,” säger McAlvany.

Pan American har redan planer på att relansera projektet Basket Lake, som kan tillföra 20 miljoner uns silver i produktion. Lägg till de 8 miljoner uns från MAG – och Pan American kan bli en av världens två största silverproducenter.

MAG Silvers utdelning – en unik fördel som går förlorad

För MAG Silvers aktieägare ser bilden annorlunda ut. Enligt McAlvany har bolaget varit en sällsynt pärla inom sektorn genom att använda 30 % av sitt fria kassaflöde till att betala en direktavkastning på över 4 % – något som få gruvbolag erbjuder i dag.

”Det var en unik egenskap – en hårdtillgång med kassaflöde som påminde om en räntebärande investering. Den försvinner nu för MAG:s aktieägare,” menar han.

Även om uppköpet kan ses som ett logiskt steg strategiskt, är förlusten av utdelningen något som många investerare sannolikt inte kommer att uppskatta.

En trend inom gruvbranschen

McAlvany noterar också en bredare trend: allt fler gruvbolag prioriterar aktieåterköp framför utdelningar. Det kan vara skattemässigt fördelaktigt, men innebär också att stabilt kassaflöde till aktieägarna blir ovanligare.

”Jag är inte emot återköp – så länge man inte gör det vid toppnivåer. Men MAG:s utdelningsstrategi var verkligen något särskilt, och det är inget man lätt ersätter i en portfölj.”

Stöd från Fresnillo – men inga garantier

Ett frågetecken i affären är hur Fresnillo, majoritetsägaren i gruvan och ägare till cirka 9 % av MAG Silver, kommer att agera. Enligt McAlvany uttrycker de stöd för affären – men vill inte uttala sig om hur de kommer att rösta.

Eftersom minst två tredjedelar av MAG:s aktieägare måste godkänna uppköpet, är det inte omöjligt att affären möter visst motstånd.

Affären gynnar långsiktighet – men inte alla

McAlvany är tydlig: För Pan American är detta ett strategiskt kap som stärker bolaget på flera fronter. De får tillgång till en högklassig tillgång med låg produktionskostnad och stora utvecklingsmöjligheter.

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Men för MAG:s aktieägare innebär affären att en mycket attraktiv utdelningsmodell går upp i rök, och det återstår att se om förvärvet ger samma värde i deras portföljer framöver.

”På lång sikt är det här en affär som gör stor skillnad för Pan American. Men jag förstår om MAG:s aktieägare känner en viss besvikelse,” avslutar han.

Fortsätt läsa

Nyheter

Anton Löf kommenterar industrimetaller, tillståndsprocesser och svenska gruvor

Publicerat

den

Anton Löf, RMG Group

Anton Löf, mineralanytiker på RMG Consulting, kommenterar de största prisrörelserna bland industrimetaller, kortade tillståndsprocesser och utsikterna för svenska gruvor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Nystart för koppargruvan Viscaria i Kiruna – en av Europas största

Publicerat

den

Viscaria i Kiruna

Gruvbolaget Viscaria kommer allt närmare att starta Viscariagruvan i Kiruna, vilken kommer att bli en av Europas största koppargruvor. Brytning påbörjas under 2026 och anrikningsverket tas i bruk under 2027 som då produceras det första koncentratet.

Bolaget har hittills satsat 1,8 miljarder kronor men kommer att behöva ytterligare 6 miljarder, där fördelningen är tänkt att vara 60 procent lån och 40 procent eget kapital.

EFN intervjuar Viscarias vice vd Anna Tyni.

Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära