Följ oss

Nyheter

Volvo fortsätter att utveckla förbränningsmotorn med vätgas

Publicerat

den

Förbränningsmotor från Volvo som använder vätgas

Personbilar är enkla att elektrifiera med batterier, men de tunga fordon som Volvo-koncernen tillverkar är en större utmaning. Bolaget har redan ellastbilar med batterier och satsar på ellastbilar med bränsleceller som drivs av vätgas. Det finns dock även en annan kombination för att uppnå att utsläppen är kolodioxidneutrala, nämligen att använda vätgas i en förbränningsmotor. Det är den senare lösningen som Volvo nu meddelar att man gör en ny satsning på.

Volvo påskyndar forskning om vätgas genom doktorandstipendier för förbränningsmotorteknik

Volvokoncernen fortsätter att utveckla förbränningsmotorn med vätgas som framdrivningsteknik genom att inrätta doktorandstipendier fokuserade på vätgasteknik för förbränningsmotorer. Två utvalda doktorander kommer att bedriva sin forskning vid Chalmers tekniska högskola och vid LTH, Lunds tekniska högskola, samtidigt som de har sin anställning inom Volvokoncernen. Rekryteringen påbörjas under första kvartalet 2024.

Volvokoncernen använder den senaste framdrivningstekniken i sin ambition att utveckla produkter, lösningar och tjänster som möjliggör nettonollutsläpp av växthusgaser till 2040. Volvo erbjuder redan batterielektriska lösningar och satsar stort på vätgas – både för bränslecellsapplikationer och som förnybart bränsle för förbränningsmotorer.

Volvokoncernen är ett av få företag i fordonsindustrin som förespråkar fortsatt forskning och utveckling av förbränningsmotorn för att bidra till att nå nettonoll för lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och marina och industriella lösningar. Motortekniken har kontinuerligt utvecklats och förfinats genom Volvos historia och är fortfarande relevant i dagens och morgondagens landskap, tillsammans med nya tekniker.

– Vi tror att framtiden kommer att kräva olika tekniker och applikationer för att möta våra kunders behov och miljökrav. Det är därför vi har en tredelad strategi. Vi ser förbränningsmotorn som drivs med förnybara bränslen, exempelvis grön vätgas, som ytterligare en högintressant lösning som vi just nu testar i våra motorlabb och provfordon, säger Lars Stenqvist, Chief Technology Officer Volvokoncernen.

Volvokoncernen etablerar doktorandstipendiet som går under namnet VICE scholarship (Volvo Internal Combustion Engine) för att säkra fortsatt kompetens inom förbränningsmotorteknik, mot bakgrund av minskad offentlig finansiering av akademisk forskning för detta teknikområde och därmed även minskat intresse bland studenter.

– Vätgasforskningen på Chalmers, inte minst med centret TechForH2, är en vital miljö som i och med det nya doktorandstipendiet berikas ytterligare, säger Martin Nilsson Jacobi, rektor och vd för Chalmers tekniska högskola. Den teknologi som utvecklas innebär ytterligare steg i omställningen till ett fossilfritt samhälle. Vätgasförbränningen kan skapa robusthet och därigenom hjälpa oss klara många globala omställningsscenarier.

– Sedan några år har anslag till forskning om förbränningsmotorer minskat och nationella kompetenscenter försvunnit, säger Annika Olsson, rektor vid Lunds tekniska högskola.  Men för att bidra till minskat beroende av fossilbaserade bränslen och samtidigt öka tillväxten för svenska företag behöver vi stark utbildning och forskning kring framtidens motorteknologier, i nära samarbete mellan industri och akademi. Vätgas från överskottsel är ett exempel på område där vi tillsammans har chans att åstadkomma ett tekniksprång till nytta för klimatet.  

De rekryterade kandidaterna blir industridoktorander och kommer att genomföra sin forskning under 2024–2029. Studenterna anställs av Volvokoncernen som också kommer att finansiera forskning, handledning och kostnader för experiment.

– Stipendiet är ett initiativ för att inte bara säkra forskarutbildningen utan också för att stödja övergången till hållbara transporter med en av Volvokoncernens tre omställningsteknologier för framdrivning. Vi värnar om ett starkt partnerskap mellan industrin och akademin och välkomnar fler initiativ för att säkra fortsatt långsiktig kunskap om förbränningsmotorn, säger Lars Stenqvist.

Nyheter

Tyskland kommer denna sommar producera 37 procent mer el från solceller jämfört med förra året

Publicerat

den

Tyskland kommer denna sommar att producera 37 procent mer elektricitet från solceller jämfört med sommaren förra året, visar siffror från BloombergNEF. Nedan är en graf över den dagliga produktionen, som framgår är det enorma skillnader mellan sommar och vinter.

Graf över elproduktion från solceller i Tyskland

Förutom att skillnaden är stor över året så är skillnaden självklart även stor över dygnets timmar. Det ger även genomslag på elpriset där den så kallade ank-kurvan framträder allt oftare. Efter att befolkningen har klarat av sina morgonaktiviteter så sjunker efterfrågan på el från morgontoppen, vilket sammanfaller med att solens strålar lyser kraftigare. Det får ofta elpriset att falla kraftig för att sedan gå upp kraftigt när solen går ner och folk kommer hem. Nedan ser vi det tyska elpriset från gårdagen. Kring 100 EUR/MWh under natten, för att sedan falla kraftigt och vara negativt timmarna mitt på dagen.

Elpris i Tyskland den 11 maj 2024

Även i Sverige har vi solceller även om det är betydligt färre. Den tyska ankkurvan spiller dock över till Sverige, med kraftigast effekt i södra delen av landet.

Investerare i batteri får bra utväxling

Det byggs batteriparker i relativt högt tempo och marknaden är verkligen gynnsam. Dessa kraftiga prissvängningar under nästan varje dygn gör att återbetalningstiden på batterierna blir kort. Den stora frågan är hur länge dessa extrema svängningar håller i sig. Om stora elkonsumenter börjar anpassa sin förbrukning något efter priserna så kommer de jämnas ut, samma sak med att fler batterier installeras. Men med den snabba utbyggnaden av solceller så kanske man kan förmoda att de kraftiga prissvängningarna blir kvar ett tag.

Fortsätt läsa

Nyheter

Eric Strand om guld- och silverpriset

Publicerat

den

Eric Strand från AuAg Fonder gästar Trading Direkt för att kommentera utvecklingen på guld och silver. Det blir även en del kommentarer om den heta basmetallen koppar.

Eric Strand om guld och silver
Fortsätt läsa

Nyheter

Silverpriset är alldeles för lågt – Ned Naylor

Publicerat

den

Placera-podden intervjuar en av världens främsta guld- och silverförvaltare, Ned Naylor på Jupiter. Intervjun handlar om vad som väntas driva silverpriset framöver, billiga gruvaktier och den starka guldefterfrågan i Kina.

Fortsätt läsa

Populära