Analys
SEB – Råvarukommentarer, 18 mars 2013

Rekommendationer
*) Avkastningen avser 1:1 råvarucertifikat där de ingår i rekommendationen. I den aktuella tabellen ovan har jag tagit prisförändringen den senaste veckan sedan det förra veckobrevet publicerades.
Inledning
Råvarumarknaden var ganska lugn och avvaktande förra veckan. Flera råvarumarknader har avslutat (?) en större prisrörelse och befinner sig i rekyl mot den tidigare trenden, som t ex majs, vete, ädelmetaller. Andra börjar närma sig psykologiskt viktiga nivåer, som t ex elektriciteten.
Den här veckan gör vi ett par ändringar av vår vy. Trots att det mesta fundamentalt pekar på att kaffepriset är lågt och borde kunna ligga högre går vi över till neutral rekommendation. Elmarknaden som vi haft köpt rekommendation på i flera månader väljer vi nu att också gå över till neutral rekommendation på. Priset börjar närma sig tidigare toppnotering och det tyska priset har fortsatt att falla.
Råvaruindex
I diagrammet nedan ser vi SEB:s råvaruindex (grön), OMX (svart) och DJUBS (röd), alla omräknade till svenska kronor. Vi ser att DJ UBS drabbats mycket av dess stora övervikt på jordbruksprodukter. SEB:s index har drabbats av detta också, men inte i lika stor utsträckning. Prisfallet på energi den senaste månaden har däremot tyngt indexet. Aktier har gått starkt sedan november. Den senaste månaden har råvaruindex sjunkit och aktier stigit.
Den som vill investera i indexet och den investeringsstrategi som ligger bakom kan läsa mer certifikatet RAVAROR S.
Råolja – Brent
Oljepriset har fortsatt att falla. I bankens senaste Oil Market report varnas för att den här svagheten kan komma att fortsätta
Lagren och lagerförändringarna i USA per den 8 mars ser vi nedan, enligt Department of Energy och American Petroleum Institute.
Nedan ser vi amerikanska råoljelager enligt DOE i tusen fat. Den svarta kurvan är 2012 års lagernivåer vecka för vecka och den lilla röda linjen är 2013 års nivå. Vi ser att lagernivåerna fortsätter att vara högre än de varit sedan 2007 för den här tiden på året.
Lagren ökar samtidigt som vi ser att importen av råolja till USA fortsätter att minska. I veckans statistik minskade importtakten ytterligare.
Vi rekommenderar köp av OLJA S, men inte av BULL OLJA S. Anledningen till denna skillnad och att vi rekommenderar köp av OLJA S är för att rabatten på terminerna innebär en stadig intäkt om ca 6% till 7% per år + ränta på kapitalet.
Elektricitet
Underliggande för SEB:s certifikat på el är det tredje kvartalets terminskontrakt. Det avser alltså vad det genomsnittliga spotpriset kommer att bli under juli, augusti och september. Vi ser kursdiagrammet för det senaste året nedan.
Nedanför ser vi prisutvecklingen för det tredje kvartalets tyska elpriskontrakt (röd) och Nord Pools tredje kvartalskontrakt (grön). Det tyska priset har fortsatt att falla och det nordiska att stiga. Det är nu bara 25 eurocent som skiljer priserna åt.
Det är en kall och torr vår gör sommaren kort, skrev Lars Wivallius år 1642. Den hydrologiska balansen för Nord Pools börsområde har sjunkit ytterligare från -14.66 TWh till -15.89 TWh.
Sammanfattningsvis. En lite otydlig situation. Priset för tredje kvartalet börjar närma sig den föregående toppen vid 37.60. Det brukar kunna locka fram säljordrar. Att det tyska priset samtidigt fortsätt att falla är också ett negativt tecken. Att priset på el skulle vara högre i vattenkraftsrika Norden än i Tyskland hör till ovanligheterna även om det förekommit. Det är svårt att rekommendera köp just nu, så vi går över till neutral i avvaktan på att se om priset tar ut toppen på 37.60.
Naturgas
Naturgasterminen på NYMEX (maj 2013) har handlats upp ordentligt och närmar sig 4 dollar, där priset vänt ner två gånger tidigare. Vi fortsätter att hålla oss neutralt till naturgasen.
Guld & Silver
Guldpriset rekylerade upp i veckan som gick. Frågan är nu om den senaste månadens konsolidering kommer att följas av ytterligare prisfall – förbi 1550 eller om marknaden kommer att söka över 1600 och upp mot 1650?
Situationen liknar den från 2008/09, när placerare sålde guld och köpte aktier. Vi har stora utflöden ur fonder med fysiskt guld. Samtidigt verkar guld bli mer populärt bland centralbanker. I veckan kom uppgifter om att den japanska centralbanken ska köpa mer guld. Det har i och för sig inte entydigt ett positivt signalvärde. Centralbanker storsålde under hela 70-talets guldprisuppgång. När de blev nettoköpare på 80-talet var boomen förbi. Konservativa och följande organisationer ligger alltså sent i cykeln – kanske så sent att de blir något av kontraindikatorer.
Nedan ser vi kursdiagrammet för silver i dollar per troy ounce. Även här har priset rört sig ”sidledes” den senaste månaden och bygger upp fallhöjd om priset ska följa den inslagna trenden nedåt.
Platina & Palladium
Den sydafrikanska randen föll till nya bottennivåer mot dollarn i veckan som gick. Det ökar lönsamheten för de pressade gruvbolagen och tynger därmed priset på platina.
Palladium som rusade förrförra veckan, har konsoliderat sin uppgång. Det är förmodligen ingen dum idé att köpa palladium nu.
Koppar
Kopparpriset stabiliserades i veckan och noteras i skrivandes stund ca 1 % högre från veckostarten. Vi har i de senaste veckobreven uttryckt en viss försiktighet gentemot koppar med hänvisning till ett förväntat skifte, från en ”kronisk” marknad i underskott, till mer balanserad. En del tecken tyder på att utbudet nu verkligen ökar. Vi har poängterad en ökad contango (terminspremie) på de närmsta terminerna, ökade smältlöner (till förmån för smältverken, vilket indikerar ökat gruvutbud). LME-lagret är en annan indikation (se grafen nedan) som nu uppgår till 525 tton, den högsta nivån på nästa 3 år. Lagerförändringarna samvarierar ganska väl med importen till Kina (som vi skrev om förra veckan), vilket således också är en negativ indikation.
Koppar pris/lager (pris blå linje/LME-lager röd linje)
Den tekniska bilden ger stöd till vår neutrala position. Vi är positiva till basmetaller på sikt men avvaktar bättre köptillfällen på koppar, alternativt väljer någon annan basmetall. Den stora triangelformationen börjar spela ut sin roll. Stödnivåer noteras vid 7600 och 7400. Nivån 7800 fungerar nu som motstånd.
Vi ser inte den stora potentialen på koppar på uppsidan just nu. Vi rekommenderar därför en fortsatt neutral position. För den som vill satsa på ett starkare tillväxtscenario (än konsensus) i Kina är koppar däremot alltid ett intressant alternativ.
Aluminium
Aluminiumpriset har till stor del följt kopparn under veckan, som avslutas med en positiv veckoförändring på ca 1 %. Som vi skrivit tidigare ligger aluminium väldigt ”fast” i ett relativt stort handelsintervall. Nivåer kring $1800-1900 utgör ur ett kostnadsperspektiv starkt stöd. Samtidigt lägger det stora utbudet ett ”tak” på nivåer kring $2300. Den senaste uppgången i februari mötte stora säljordrar från producenter som passade på att ”låsa” framtida priser, vilket satte press på marknaden. Nu när priserna fallit tillbaka ser vi stora intressen från köpsidan (fysiska förbrukare). För den ”trading-benägne” utgör det stora spannet goda vinstmöjligheter.
P.g.a. den låga prisnivån i relation till marginalkostnaden är aluminium köpvärd och vi ansluter den till köprekommendationerna.
Zink
Även zinken återhämtade sig med övriga basmetaller under veckans inledning men slutar veckan i princip oförändrad. Tekniska fonder har varit säljare och tryckt tillbaka marknaden vid varje återhämtningsförsök. Priset är nu nere på nivåer då marknaden bör få stöd av förväntningar om minskat utbud. Priset skär ned i kostnadskurvan och producenterna med de högsta kostnaderna förväntas minska produktionen om priserna ligger kvar under en lägre tid. Frågan är hur lång tid det tar. Vid tidigare nedgångar har marknaden börjat diskontera utbudseffekten vilket ger stöd till priset.
Tekniskt sett ser det svagt ut just nu och det finns risk för fortsatt press från tekniskt orienterade fonder. Det långsiktiga stödet kommer in kring $1900.
Placeringsförslaget från december med horisonten 3 månader kan summeras med en god utveckling inledningsvis. Under perioden steg priset till som högst $2250 (3 månaders LME). Vi är generellt positiva till basmetaller och återkommer eventuellt med ett nytt placeringsförslag på zink längre fram. Nu håller vi oss neutrala, och avvaktar i första hand utvecklingen nästa vecka.
Nickel
Efter den stora tillbakagången ser vi en tydlig stabilisering av priset. Ur ett kostnadsperspektiv börjar nickel bli en väldigt intressant köpkandidat. Marknaden är fortsatt tveksam till den fundamentala situationen. Vi har tidigare bl.a. hänvisat till kommentarer från fysiska aktörer som indikerar att ”det finns gott om nickel”, samtidigt som rapporter gör gällande att exporten av nickelmalm från Indonesien till Kina ökar igen, vilket riskerar att öka utbudet av s.k. Nickel Pig Iron i Kina (vilket i sin tur minskar efterfrågan på nickelbärande skrot och primärnickel). Det senare håller nu på att ”svänga om” då kinesiska producenter är snabba att ställa om produktionen. Det ger ett naturligt stöd till nickelmarknaden. Den tekniska bilden är väldigt tydlig, och marknaden vände ”där den skulle”. Priset är upp ca 3 % i veckan. Kortsiktigt finns risk/möjlighet för en tillbakagång. Om priset kommer ned mot $16500 igen är det köpläge.
Vi rekommenderar köp av NICKEL S eller BULL NICKEL X2 / X4 S för den som vill ta mer risk. Vi varnade för en rekyl, och den kom. Priset har fallit mer än ”befarat”, men är nu på väldigt attraktiva nivåer.
Kaffe
Kaffepriset (maj 2013) bröt i fredags innan stängning under det tekniska stödet och stängde på 137.50 cent per pund. Den fallande trenden har alltså liksom vintern i Sverige, ännu övertaget. Många har liksom jag trott att priset skulle vända upp snabbare. Kortsiktigt kan de som tar sig ur positionerna för att inte små förluster ska utveckla sig till större, få priset att falla ytterligare. På längre sikt ”borde” priset finna en botten snart och handla högre. Osäkerheten gäller mer tajmingen på den botten.
Vi går därmed över till neutral rekommendation på kaffe, eftersom vi befarar att det kan bli ytterligare prisnedgångar på kort sikt.
Socker
Sockerpriset (maj 2013) som brutit den nedåtgående trenden rent tekniskt fortsätter att testa 19 cent. I fredags försökte marknaden handla upp priset, men när dagen var slut stängde priset på 18.89 cent per pund. Vi har tidigare skrivit att priset på etanol i Brasilien har gått upp – vilket drar med sig priset på socker. Under majs (nedan) ser vi också att priset på etanol i USA har stigit stadigt, vilket är en faktor bakom stödet för majspriset. Det är också en stödjande faktor för sockerpriset.
Brasiliens regering vill öka användningen av etanol som drivmedel i landet. Många bilar i landet går att köra på både bensin och etanol, men priserna har varit sådana att folk har valt att tanka med bensin. Den ökade fokuseringen på etanol har fått priset att stiga, som vi ser i nedanstående diagram, som visar etanolpriset i Sao Paulo i USD per liter. Den blå linjen är priset på socker i samma delstat.
Vi ser att de två linjerna tenderar att hänga ihop och en uppgång i priset på etanol kan signalera att priset på socker också kommer att stiga framöver.
Finns tecken på att priset på socker är nära botten, men än så länge är pristrenden så stark att vi väljer att behålla neutral rekommendation ytterligare en vecka.
Vi tror att en trendvändning kan vara på gång. Prisuppgången till 19 cent, ett motstånd, är ett observandum.
[box]SEB Veckobrev Veckans råvarukommentar är producerat av SEB Merchant Banking och publiceras i samarbete och med tillstånd på Råvarumarknaden.se[/box]
Disclaimer
The information in this document has been compiled by SEB Merchant Banking, a division within Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) (“SEB”).
Opinions contained in this report represent the bank’s present opinion only and are subject to change without notice. All information contained in this report has been compiled in good faith from sources believed to be reliable. However, no representation or warranty, expressed or implied, is made with respect to the completeness or accuracy of its contents and the information is not to be relied upon as authoritative. Anyone considering taking actions based upon the content of this document is urged to base his or her investment decisions upon such investigations as he or she deems necessary. This document is being provided as information only, and no specific actions are being solicited as a result of it; to the extent permitted by law, no liability whatsoever is accepted for any direct or consequential loss arising from use of this document or its contents.
About SEB
SEB is a public company incorporated in Stockholm, Sweden, with limited liability. It is a participant at major Nordic and other European Regulated Markets and Multilateral Trading Facilities (as well as some non-European equivalent markets) for trading in financial instruments, such as markets operated by NASDAQ OMX, NYSE Euronext, London Stock Exchange, Deutsche Börse, Swiss Exchanges, Turquoise and Chi-X. SEB is authorized and regulated by Finansinspektionen in Sweden; it is authorized and subject to limited regulation by the Financial Services Authority for the conduct of designated investment business in the UK, and is subject to the provisions of relevant regulators in all other jurisdictions where SEB conducts operations. SEB Merchant Banking. All rights reserved.
Analys
A recession is no match for OPEC+

History shows that OPEC cuts work wonderfully. When OPEC acts it changes the market no matter how deep the crisis. Massive 9.7 m b/d in May 2020. Large cuts in Dec 2008. And opposite: No-cuts in 2014 crashed the price. OPEC used to be slow and re-active. Now they are fast and re-active. Latest cut indicates a ”reaction-function” with a floor price of USD 70/b. Price could move lower than that in May, but JMMC meeting on 4 June and full OPEC+ meeting on 5-6 July would then change the course. Fresh cuts now in May will likely drive market into deficit, inventory draws, stronger prices. Sell-offs in May should be a good buying opportunities

Production cuts by OPEC+ do work. They work wonderfully. Deep cuts announced by OPEC in December 2008 made the oil price bottom at USD 33.8/b on Christmas Eve. That is USD 48.3/b adj. for CPI. The oil price then collapsed in 2014 when it became increasingly clear during the autumn that OPEC would NOT defend the oil price with confirmation of no-cuts in December that year. The creation of OPEC+ in the autumn of 2016 then managed to drive the oil price higher despite booming US shale oil production. A massive 9.7 m b/d cut in production in May 2020 onward made the oil price shoot higher after the trough in April 2020.
Historical sequence pattern is first a price-trough, then cuts, then rebound. This history however points to a typical sequence of events. First we have a trough in prices. Then we get cuts by OPEC(+) and then the oil price shoots back up. This probably creates an anticipation by the market of a likewise sequence this time. I.e. that the oil price first is going to head to USD 40/b, then deep cuts by OPEC+ and then the rebound. If we get an ugly recession.
But OPEC+ is faster and much more vigilant today. Historically OPEC met every half year. Assessed the situation and made cuts or no cuts in a very reactive fashion. That always gave the market a long lead-time both in terms of a financial sell-off and a potential physical deterioration before OPEC would react.
But markets are faster today as well with new information spreading to the world almost immediately. Impact of that is both financial and physical. The financial sell-off part is easy to understand. The physical part can be a bit more intricate. Fear itself of a recession can lead to a de-stocking of the oil supply chain where everyone suddenly starts to draw down their local inventories of crude and products with no wish to buy new supplies as demand and prices may be lower down the road. This can then lead to a rapid build-up of crude stocks in the hubs and create a sense of very weak physical demand for oil even if it is still steady.
Deep trough in prices is possible but would not last long. Faster markets and faster OPEC+ action means we could still have a deep trough in prices but they would not last very long. Oil inventories previously had time to build up significantly when OPEC acted slowly. When OPEC then finally made the cuts it would take some time to reverse the inventory build-up. So prices would stay lower for longer. Rapid action by OPEC+ today means that inventories won’t have time to build up to the same degree if everything goes wrong with the economy. Thus leading to much briefer sell-offs and sharper and faster re-bounds.
OPEC+ hasn’t really even started cutting yet. Yes, we have had some cuts announced with 1.5 m b/d reduction starting now in May. But this is only bringing Saudi Arabia’s oil production back to roughly its normal level around 10 m b/d following unusually high production of 11 m b/d in Sep 2022. So OPEC+ has lots of ”dry powder” for further cuts if needed.
OPEC reaction function: ”USD 70/b is the floor”. The most recent announced production cut gave a lot of information. It was announced on 2nd of April and super-fast following the 20th of March when Dated Brent traded to an intraday low of USD 69.27/b.
JMMC on 4 June and OPEC+ meeting on 5-6 July. Will cut if needed. OPEC+ will now spend the month of May to assess the effects of the newest cuts. The Joint Ministerial Monitoring Committee (JMMC) will then meet on 4 June and make a recommendation to the group. If it becomes clear at that time that further cuts are needed then we’ll likely get verbal intervention during June in the run-up to 5-6 July and then fresh cuts if needed.
Oil man Biden wants a price floor of USD 70/b as well. The US wants to rebuild its Strategic Petroleum Reserves (SPR) which now has been drawn down to about 50%. It stated in late 2022 that it wanted to buy if the oil price fell down to USD 67 – 72/b. Reason for this price level is of course that if it falls below that then US shale oil production would/could start to decline with deteriorating energy security for the US. Latest signals from the US administration is that the rebuilding of the SPR could start in Q3-23.
A note on shale oil activity vs. oil price. The US oil rig count has been falling since early December 2022 and has been doing so during a period when the Dated Brent price has been trading around USD 80/b.
IMF estimated social cost-break-even oil price for the different Middle East countries. As long as US shale oil production is not booming there should be lots of support within OPEC+ to cut production in order to maintain the oil price above USD 70/b. Thus the ”OPEC+ reaction-function” of a USD 70/b floor price. But USD 80/b would even satisfy Saudi Arabia.

US implied demand and products delivered is holding up nicely YoY and on par with 2019. So far at least. Seen from an aggregated level.

Total US crude and product stocks including SPR. Ticking lower. Could fall faster from May onward due to fresh cuts by OPEC+ of 1.5 m b/d

An oil price of USD 95/b in 2023 would place cost of oil to the global economy at 3.3% of Global GDP which is equal to the 2000 – 2019 average.

Analys
Mixed signals on demand but world will need more oil from OPEC but the group is cutting

A world where OPEC(+) is in charge is a very different world than we are used to during the ultra-bearish 2015-19 period where US shale AND offshore non-OPEC production both were booming. Brent averaged USD 58/b nominal and USD 70/b in real terms that period. The Brent 5yr contract is trading at USD 66/b nominal or USD 58.6/b in real-terms assuming no market power to OPEC+ in 2028. Could be, but we don’t think so as US Permian shale is projected by major players to peak next 5yrs. When OPEC(+) is in charge the group will cut according to needs. For Saudi that is around USD 85/b but maybe as high as USD 97/b if budget costs rise with inflation

No major revisions to outlook by the IEA last week in its monthly Oil Market Report.
Total demand to rise 2 m b/d, 90% of demand growth from non-OECD and 57% from Jet fuel. Total demand to rise by 2 m b/d YoY to 101.9 m b/d where 90% of the gain is non-OECD. Jet fuel demand to account for 57% of demand growth as global aviation continues to normalize post Covid-19. Demand for 2022 revised down by 0.1 m b/d and as a result so was the 2023 outlook (to 101.9 m b/d). Non-OPEC supply for 2023 was revised up by 0.1 m b/d. Call-on-OPEC 2023 was reduced by 0.2 m b/d as a result to 29.5 m b/d. Call-on-OPEC was 28.8 m b/d in Q4-22. The group produced 28.94 m b/d in Mar (Argus).
World will need more oil from OPEC. Call-on-OPEC to rise 1.6 m b/d from Q4-22 to Q4-23. IEA is forecasting a call-on-OPEC in Q4-23 of 30.4 m b/d. The world will thus need 1.6 m b/d more oil from OPEC YoY in Q4-23 and 0.46 m b/d more than it produced in March. Counter to this though the OPEC group decided to cut production by 1 m b/d from May to the end of the year. So from May onward the group will produce around 28 m b/d while call-on-OPEC will be 29.1 m b/d, 30.3 m b/d and 30.4 m b/d in Q2,3,4-23.
If the IEA is right about demand then the coming OPEC cuts should drive inventories significantly lower and oil prices higher.
But the market doesn’t quite seem to buy into this outlook. If it had then prices would have moved higher. Prices bumped up to USD 87.49/b intraday on 12 April but have since fallen back and Brent is falling back half a percent today to USD 85.9/b.
Market is concerned for declining OECD manufacturing PMI’s. It is of course the darkening clouds on the macro-sky which is making investors concerned about the outlook for oil products demand and thus crude oil demand. Cross-currents in global oil product demand is making the situation difficult to assess. On the one hand there are significant weakening signals in global diesel demand along with falling manufacturing PMIs. The stuff which makes the industrial world go round. Manufacturing, trucking, mining and heavy duty vehicles all need diesel. (Great Blbrg story on diesel here.) Historically recessions implies a cyclical trough in manufacturing activity, softer diesel demand and falling oil prices. So oil investors are naturally cautious about buying into the bull-story based on OPEC cuts alone.
Cross-currents is making demand growth hard to assess. But the circumstances are much more confusing this time around than in normal recession cycles because: 1) Global Jet fuel demand is reviving/recovering post Covid-19 and along with China’s recent reopening. IEA’s assessment is that 57% of global demand growth this year will be from Jet fuel. And 2) Manufacturing PMIs in China and India are rising while OECD PMIs are falling.
These cross-currents in the demand picture is what makes the current oil market so difficult to assess for everyone and why oil prices are not rallying directly to + USD 100/b. Investors are cautious. Though net-long specs have rallied 137 m b to 509 m b since the recent OPEC cuts were announced.
The world will need more oil from OPEC in 2023 but OPEC is cutting. The IEA is projecting that non-OPEC+ supply will grow by 1.9 m b/d YoY and OPEC+ will decline by 0.8 m b/d and in total that global supply will rise 1.2 m b/d in 2023. In comparison global demand will rise by 2.0 m b/d. At the outset this is a very bullish outlook but the global macro-backdrop could of course deteriorate further thus eroding the current projected demand growth of 2 m b/d. But OPEC can cut more if needed since latest cuts have only brought Saudi Arabia’s production down to its normal level.
OPEC has good reasons to cut production if it can. IEA expects global oil demand to rise 2 m b/d YoY in 2023 and that call-on-OPEC will lift 1.6 m b/d from Q4-22 to Q4-23. I.e. the world needs more oil from OPEC in 2023. But OPEC will likely produce closer to 28 m b/d from May to Dec following latest announced production cuts

Market has tightened with stronger backwardation and investors have increased their long positions

Net long specs in Brent + WTI has bounced since OPEC announcement on coming cuts.

Saudi Arabia’s fiscal cost-break-even was USD 85/b in 2021 projected the IMF earlier. Don’t know when it was projected, but looks like it was before 2020 and thus before the strong rise in inflation. If we add 15% US inflation to the 2021 number we get USD 97/b. Inflation should lift budget costs in Saudi Arabia as it is largely a USD based economy. Though Saudi Arabia’s inflation since Q4-19 is reported as 8% to data while Saudi cost-of-living-index is up by 11%. Good reason for Saudi Arabia to cut if it can cut without loosing market share to US shale.

Adjusting for inflation both on a backward and forward basis. The 5yr Brent price is today at USD 66.3/b but if we adjust for US 5yr inflation it is USD 58.6/b in real terms. That is basically equal to the average Brent spot price from 2015-2019 which was very bearish with booming shale and booming offshore non-OPEC. Market is basically currently pricing that Brent oil market in 5yrs time will be just as bearish as the ultra-bearish period from 2015-2019. It won’t take a lot to beat that when it comes to actual delivery in 2028.

Nominal Brent oil prices and 5yr Brent adj. for 5yr forward inflation expectations only

ARA Diesel cracks to Brent were exceptionally low in 2020/21 and exceptionally high in 2022. Now they are normalizing. Large additions to refining capacity through 2023 will increase competition in refining and reduce margins. Cuts by OPEC+ will at the same time make crude oil expensive. But diesel cracks are still significantly higher than normal. So more downside before back to normal is achieved.

Analys
How renewable fuels are accelerating the decarbonisation of transport

On 16 November 2022, UK’s Royal Air Force (RAF) Voyager aircraft, the military variant of the Airbus A330, took to the skies for 90 minutes over Oxfordshire. What looked like a routine test flight in its outward appearance was ultimately deemed ground-breaking. Why? It was a world-first military transporter aircraft flight, and the first of any aircraft type in the UK to be completed using 100% sustainable jet fuel.

What are renewable fuels?
Renewable hydrocarbon biofuels (also called green or drop-in biofuels) are fuels produced from biomass sources through a variety of biological, thermal, and chemical processes. These products are chemically identical to petroleum gasoline, diesel, or jet fuel.
In other words, renewable fuels are sources of energy chemically identical to fossil fuels but produced from domestic, commercial, or agricultural waste (see Figure 1 below).
Figure 1: Converting waste into energy

Why the excitement?
Renewable fuels, like renewable diesel and sustainable jet fuel, can reduce greenhouse gas emissions by around 80-90% compared to fossil fuels. And because they burn much cleaner, engine filters remain cleaner for longer reducing the need for maintenance. Furthermore, given used cooking oil, vegetable oil, processing waste, and animal fat waste are used as inputs, the production of these fuels reduces biowaste, thereby cutting emissions from landfills.
This makes renewable fuels a key component of the circular economy. Humans have largely operated on the linear model historically when it comes to utilising natural resources. The circular model, in contrast, is much less wasteful and seeks to recycle as much as possible (see Figure 2 below).
Figure 2: The Circular Economy

The most exciting thing about renewable fuels is the immediacy with which they can make an impact. The reason why they are referred to as drop-in fuels is that they can replace fossil fuels in internal combustion engines with little or no modification required. So, if supply was abundant enough, forms of transport which cannot be electrified easily like heavy duty trucks, ships, and aeroplanes can be switched across to renewable fuels making a significant improvement to the environmental footprint. According to BP, “A return flight between London and San Francisco has a carbon footprint per economy ticket of nearly 1 tonne of CO2 equivalent. With the aviation industry expected to double to over 8 billion passengers by 2050, it is essential that we act to reduce aviation’s carbon emissions.”
The challenge
Renewable fuels or biofuels are still in their infancy. This means the obvious hurdle to overcome is cost competitiveness with fossil fuels. Cost estimates vary, but figures from the International Air Transport Association (IATA) provide a useful sense for the ballpark. In May 2022, IATA stated that the average worldwide price of jet fuel is about $4.15 per gallon compared to the US average price of a gallon of sustainable aviation fuel, which is about $8.67.
So, roughly double the price of the incumbent polluting technology. This is not a bad starting point at all. Considering how rapidly the cost of energy storage in batteries has fallen in the last decade, renewable fuels could become competitive quite soon if sufficient investment is made and economies of scale are achieved. IATA also predicts that renewable fuels could make up 2% of all aviation fuels by 2025, which could become a tipping point in their competitiveness.
Businesses are acting
Businesses pursuing their own net zero targets have already started exploring renewable fuels to minimise their waste. Darling Ingredients Inc, which produces its trademark Diamond Green Diesel from recycled animal fats, inedible corn oil, and used cooking oil, was chosen by fast food chain Chick-fil-A in March 2022 to turn its used cooking oil into clean transportation fuel.
Similarly, McDonald’s entered into a partnership with Neste Corporation in 2020 to convert its used vegetable oil into renewable diesel and fuel the trucks that make deliveries to its restaurants. According to TortoiseEcofin, both Darling Ingredients and Neste have a net negative carbon footprint given emissions produced by these businesses are lower that the emissions avoided because of their renewable fuels.
A final word
Renewable fuels alone will not tackle climate change. No single solution can. But they can help us make meaningful progress. The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) emphasises how crucial it is for the world to halve its greenhouse gas emissions this decade to at least have a chance of limiting global warming to 1.5oC. This means that solutions with an immediate effect have an important role to play. Biofuels can cut emissions from waste in landfills and provide much cleaner alternatives to fossil fuels to help accelerate the world’s decarbonisation efforts. They don’t require different engines to be of use. They just need funding to reach scale.
Mobeen Tahir, Director, Macroeconomic Research & Tactical Solutions, WisdomTree
-
Nyheter3 veckor sedan
Lundin-familjen har sålt allt i Africa Oil
-
Nyheter2 veckor sedan
Dansk kärnkraft ska producera 1 miljon ton koldioxidfritt gödningsmedel per år i Indonesien
-
Nyheter3 veckor sedan
Guldpriset nära sin högsta nivå någonsin
-
Nyheter3 veckor sedan
Koppar gynnas av den gröna omställningen
-
Nyheter1 vecka sedan
Ryssland förstör Saudiarabiens oljeförsäljning i Asien
-
Nyheter2 veckor sedan
Priset på olivolja det högsta någonsin
-
Nyheter4 dagar sedan
Så ser planen ut för ny kärnkraft i Sverige enligt Vattenfall
-
Nyheter5 dagar sedan
Hedgefonder satsar mot koppar