Följ oss

Nyheter

Licens i Afrika gör guldbolag till en vinnare

Publicerat

den

Kenya redo för gruvbrytning av guld

Guldfynd gjort i det afrikanska landet KenyaBetydande guldfynd i Narok i Kenya gör att landet nu kan komma att leda till att den krisdrabbade kenyanska ekonomin får sig ett välbehövligt lyft. I samband med detta tilldelar den östafrikanska nationen den första licensen för gruvbrytning till ett utländskt bolag, som nu har för avsikt att påbörja brytning av guld i området.

Enligt Business Daily så kommer guldföretaget Goldplat, som bland annat är noterat på London Stock Exchanges tillväxtlista AIM under akronymen GDP, att tilldelas en licens för att utvinna guld ur de stora guldfyndigheterna i Lolgorien området i Narok County. Innan Goldplat har rätt till licensen måste dess ansökan annonseras i landets nationella press under tre månader. Av denna anledning är det tidigast i oktober om Goldplat kan erhålla licensen formellt eftersom allmänheten under en 90-dagarsperiod skall ha rätt att anföra sina invändningar.

Under tiden rapporterar Goldplat att bolaget har gjort stora framsteg med sitt borrprogram vid Kilimapesa. Med dagens priser skulle produktionen av guld från gruvorna i Kilimapesa svara för en årlig intäkt på upp till 60 miljarder kenyanska shilling, cirka 4 miljarder kronor. Därmed kan Goldplats fyndigheter komma att bli en av de mer lönsamma gruvprojekten i Kenya. Den kenyanska regeringen skall enligt avtalet erhålla en royalty om 4 procent av värdet på allt guld som Goldplat exporterar, utöver den bolagsskatt som är knuten till de vinster som Goldplat kommer att redovisa.

Borrprogrammet som omfattar 28 grunda hål har två nya områden som mål, nämligen Vim / Rutha och RedRay, och baseras på tidigare geologisk kartering och provtagning vilka har identifierats som mycket lovande.

Så kallade diamantborrningar har påbörjats vid Vim / Rutha som ligger 2 kilometer söder om Kilimapesa Hill, och består av 16 grunda hål på sammanlagt 640 meter och fyra djupare hål på 460 meter, som skall borras i den andra fasen av detta borrprogram.

Nyheter

Blykalla siktar på att ersätta diesel och kol med kärnkraft på Svalbard

Publicerat

den

Longebyen, Svalbard

Blykallas projektbolag Svalbard Kjernekraft AS har tillsammans med Norsk Kjernekraft lämnat in en planeringsansökan för att bygga ett litet kärnkraftverk i Longyearbyen på Svalbard. Detta är det första formella steget på vägen mot att bygga anläggningen.

Reaktorn kommer att ersätta den tillfälliga dieselanläggningen som infördes efter att Longyearbyens kolkraftverk stängdes 2023. Kärnkraftverket är planerat att leverera både fossilfri el och fjärrvärme året runt, på en plats där begränsad nätkapacitet och extrema väderförhållanden annars gör det svårt att producera ren energi.

Nu när planeringsinitiativet har lämnats in är nästa steg att guvernören på Svalbard fastställer omfattningen av miljökonsekvensbedömningen. När det är klart kan detaljerade studier och samråd med intressenter inledas, vilket banar väg för tillståndsprocessen och den slutliga byggnationen.

”Vi är stolta över att denna svenska teknik kan leverera stabil, utsläppsfri energi till Svalbard. Våra blykylda reaktorer är idealiska för denna typ av avlägsen tillämpning”, säger Janne Wallenius, medgrundare och teknikchef på Blykalla.

Longyearbyen-projektet kommer också att fungera som ett exempel på hur avancerad SMR-teknik kan bidra till att säkra energiförsörjningen på platser med begränsad energikapacitet, både i Norden och runt om i världen.

Fortsätt läsa

Nyheter

Kanada funderar på att göra biodrivmedel av sin raps efter att köparna försvunnit

Publicerat

den

Den gula rapsen mot blå himmel

Efter att Kina infört antidumpningstullar på kanadensisk raps och 100 procentiga tullar på rapsolja och rapsmjöl har branschen tvingats söka nya marknader. En möjlig lösning kan ligga närmare hemmaplan, i Nordamerikas växande efterfrågan på biodrivmedel.

– Kanadensisk raps är en utmärkt råvara för produktion av förnybara bränslen, säger Chris Vervaet, vd för branschorganisationen Canadian Oilseed Processors Association.

Kanadas nya klimat- och bränsleregler driver fram en större användning av biodiesel och förnybar diesel. Men än så länge domineras marknaden av billigare alternativ som använd matolja och andra restprodukter.

– Just nu har raps en bit av kakan, men det är inte den del vi vill ha. Om raps kunde ta hälften av biodrivmedelsmarknaden skulle det motsvara cirka 2,5 miljoner ton – nästan hälften av den export som tidigare gick till Kina, förklarar Vervaet.

Pressade priser kan gynna omställningen

De kinesiska tullarna har pressat ner priserna på raps, vilket redan kostat branschen miljontals dollar. Men prisfallet kan samtidigt göra raps mer attraktiv som råvara för biodrivmedel.

– Det finns kapacitet att ta emot betydligt mer rapsolja, särskilt om priset blir mer konkurrenskraftigt, säger Martin Reaney, professor vid University of Saskatchewan.

Möjligheter inom flygbränsle

En annan framtida tillväxtmarknad är hållbart flygbränsle (SAF), som kemiskt sett är identiskt med traditionellt jetbränsle.

– Det fungerar med dagens flygmotorer och infrastruktur på flygplatser, säger Omar Saleh, operativ chef på North Vector Dynamics.

SAF används redan av det amerikanska flygvapnet, tillverkas i Australien och Air Canada köpte landets första kommersiella leverans i fjol.

För att Kanada ska kunna ta en större roll krävs dock investeringar i ökad krosskapacitet och uppgraderade anläggningar. Enligt Saleh finns grunden redan på plats – det handlar om att växla upp.

Vägen framåt

För den kanadensiska rapsindustrin kan omställningen till biodrivmedel och flygbränsle bli ett sätt att minska beroendet av den kinesiska marknaden. Men framgången hänger på både regleringar och konkurrens från billigare råvaror.

– Den importerade matoljan äter upp vår marknadsandel. Vi behöver rätt spelregler om raps ska kunna ta den plats vi vet att den förtjänar, säger Vervaet.

Förbränningsmotorer i bilar och kostnader för flygbränsle

Vi ställde oss nyligen frågan vad USA ska göra med sin växande produktion av majs och nu ställer sig alltså Kanada samma fråga gällande sin produktion av raps.

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Biodrivmedel för bilar är en marknad som finns, men även om Nordamerikaner håller fast vid sina bilar med förbränningsmotorer så kommer den marknaden att krympa med tiden. Flygbränsle å andra sidan är en marknad som snarare ökar, men här hålls efterfrågan tillbaka av att förnybart flygbränsle är väldigt mycket dyrare än fossilbaserat.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bönder i USA får hela tiden ut mer majs per hektar

Publicerat

den

Majskolvar

Javier Blas uppmärksammar vilken spektakulär utveckling bönder i USA har när det gäller att odla majs. Sedan år 2000 har storleken på skörden per hektar ökat med 45 procent och sedan 1975 har skörden per hektar nästan dubblats. Att på 50 år nästan dubbla produktionen på samma mängd mark är enormt.

Storlek på majsskörd per acre i USA
Hur mycket majs bönder i USA producerar per enhet av yta, i detta fall bushels per acre.

I år förväntar sig USDA att majsskörden i USA blir massiv, där 188,8 bushels per acre kommer att produceras. Det sätter nedåtpress på majspriset.

Vad ska USA göra med all majs?

Den stora frågan som uppstår är vad USA ska göra med all majs i ett längre perspektiv. Länder som Brasilien producerar allt mer och en stor importör som Kina köper hellre från andra länder än USA av geopolitiska orsaker.

En stor del av majsproduktionen går till att göra etanol för att driva fordon. Men i längden kommer elfordon öka på bekostnad av fordon med förbränningsmotorer och då minskar behovet av majs.

Utvecklingen inom att göra flygbränsle av etanol går framåt. Det är dyrare än att använda oljebaserat bränsle. Men kanske kan amerikanska bönder övertyga politiker att en viss inblandning av etanol i flygbränsle är någonting bra.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Aktier

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära