Nyheter
Järnvägen omformar det amerikanska energisystemet

Järnvägen, som kom att utveckla det europeiska transportnätet i början av 1800-talet, har kommit att få en betydande roll för oljan under 2000-talet. Järnvägstransporter har kommit att bli ett alternativ till pipelines när de amerikanska oljeproducenterna ökar sin produktion och det inte går att använda rörledningssystemen på grund av att kapacitetstaket redan är nått.
När rörledningarna inte längre kan erbjuda oljeproducenterna de oljetransporter som dessa behöver har företagen istället börjat transportera oljan på andra sätt, till exempel genom järnvägstransporter, precis som för över 100 år sedan.
Vad som tidigare ansågs vara en tillfällig åtgärd för att hantera ett kraftigt ökat produktionsutbud har kommit att bli ett permanent komplement till pipelines och utgör nu en betydande del av den amerikanska energiinfrastrukturen. Järnvägsnätet bedöms få en ökad betydelse i framtiden, detta sedan det amerikanska energidepartementet prognosticerat att oljeproduktionen kommer att stiga till 8,15 miljoner fat per dag i slutet av 2014, en ökning från dagens 6,89 miljoner fat.
Bland marknadsanalytiker i USA är det en allmän uppfattning att pipelinesystemet inte kommer att kunna klara av att hålla jämna steg med den nordamerikanska råoljeproduktionen. Järnvägsnätet behövs i dag för att kunna flytta råolja från Williston- och Albertabassängerna samt skifferolja från Eagle Ford.
Järnvägstransporterna ökade med 256 procent under 2012
Under 2012 sade Association of American Railroads att det transporterades rekordstora mängder råolja på järnvägsnätet, 233 811 järnvägslaster, att jämföra med 65 671 järnvägslaster under 2011, vilket ger en ökning om 256 procent på årsbasis. Totalt sett motsvarade detta en produktion om 350 000 fat råolja per dag under 2012. Taket är emellertid ännu inte nått, Morgan Stanley räknar med att transporterna kommer att uppgå till 450 000 järnvägslaster under 2014.
Det är emellertid fortfarande så att järnvägstransporter endast svarar för en bråkdel av all överföring av olja, men den data från 2012 som vi redovisat ovan visar hur snabbt både energibranschen och järnvägsföretagen har anpassat sig till att transportera olja på räls. I dag kan ingen säga att järnvägsnätet inte har en betydande inverkan på oljans logistik.
Den enorma tillväxten i oljeproduktionen i North Dakotas Bakkenregion sporrade användandet av järnvägssystemet eftersom det inte fanns tillräckligt med rörledningar för att hantera produktionen. Det finns tre skäl till varför energibranschen förblir intresserade av detta transportsätt.
- Systemtåg, dvs godståg där alla vagnar dras från en gemensam utgångspunkt till en gemensam destination. Dvs inget trassel och tidsslöseri med att koppla av och på vagnar längs vägen.
- Möjligheten att sälja oljan till en mängd olika köpare på olika destinationer.
- Möjligheten att teckna sig för korta kontrakt vilket inte alltid är möjligt när det gäller rörledningssystemet.
Ökad efterfrågan på järnvägsvagnar
Det finns fortfarande inget alternativ som kan konkurrera med pipelinetransporter av olja när det gäller effektivitet och bekvämlighet. Men systemtåg helt dedikerade till en produkt hjälper signifikant till att sänka kostnaderna för att transportera olja på räls. Detta har lett till en boom för järnvägsföretagen.
Burlington Northern, som äger majoriteten av spåren i Bakkenregionen, säger att företaget planerar att lägga ned 4,1 miljarder USD på expansions- och effektivitetsprojekt under de kommande åren. I första hand kommer detta kapital att läggas på att öka kapaciteten för produktionen från Bakken Shale.
Tågvagnstillverkarna gynnas av detta. Under de första två veckorna i januari erhöll tillverkarna order på fler än 2 500 nya tankvagnar, och det finns en eftersläpande orderstock på fler än 40 000 vagnar, vilket gör att leveranstiden från beställning för en vagn ligger på cirka 18 månader.
Även pipelineoperatörerna investerar i järnvägar. Kinder Morgan meddelade i februari att bolaget tillsammans med Mercuria Energy Trading planerar att bygga ett järnvägsprojekt med kapacitet att hantera 210 000 fat per dag.
Enligt en analys från Morgan Stanley byggs eller planeras en utbyggnad av järnvägsnätet i USA vilket kommer att öka kapaciteten med en miljon fat råolja per dag, vilket kommer att tredubbla den nuvarande kapaciteten. Vidare spår Morgan Stanley “betytande investeringar”, vilket definieras som investeringar i nivån 100 till 500 MUSD, kommer att fortsätta göras av Master Limited Partnerships (en juridiskt definierad investeringsform) i form av förvärv eller organisk utbyggnad av järnvägsterminaler.
En mängd olika destinationer
Oljeproducenterna har fördelen av att de kan utnyttja järnvägsnätet för att reagera på marknadskrafterna och skicka sin råolja dit priserna är som högst istället för att låta den fastna där rörledningar slutar, vilket öppnar nya marknader. I dag ser vi hur oljan i Cushing, Oklahama där en stor del av råoljan lagras, handlas med en rabatt. Vi ser också hur överskottet av råolja i de mellersta delarna av USA har gjort att olja nu transporteras från North Dakota till den amerikanska östkusten, västkusten och Gulfkusten.
I Morgan Stanleys analys konstateras att pipelines vanligen är ett billigare alternativ än järnvägen, när både alternativ finns byggda på samma sträcka. Men att nya pipelineprojekt kommer att ha svårt att konkurrera med järnvägen på grund av kostnaden för att bygga pipelines i nya områden. Dessutom är inte pipelines praktiskt möjliga i vissa regioner.
Importen förskjuts
Den tredje fördelen med tågtransporter är att dessa erbjuder oljeproducenterna kortare kontrakt, ofta så pass korta som mellan ett till fyra år, vilket skall ställas i jämförelse med rörledningarna där avtalen oftast löper på mellan tio och femton år.
Fram till dess att den amerikanska regeringen tillåter export av råolja kommer produktionen att stanna innanför landets gränser, vilket gör att det finns en gräns för hur pass mycket den amerikanska oljeproduktionen kan påverka priset på de globala marknaderna. Däremot ser vi att en del av Kanadas oljeproduktion kan och till viss del redan har, flyttat utomlands. Detta beror bland annat på att det finns ett utbyggt järnvägsnät till den amerikanska västkusten och att det finns förslag om att bygga exportterminaler i både Kanada och USA.
Morgan Stanley säger i sin rapport att USA kanske inte kommer att börja exportera råolja inom en snar framtid, men att det finns skäl att anta att landets import kommer att minska snabbt som en följd av järnvägarnas utveckling.
Nyheter
Fortum undersöker möjligheten för ytterligare pumpkraft på tre platser i Sverige

Idag presenterar Fortum en förstudie för ny pumpkraft i Sverige. Målsättningen är att klargöra om förutsättningar finns för att i ett senare skede kunna ta ett investeringsbeslut. Utgångspunkten för Fortum är att ny pumpkraft kan bidra till både ett leveranssäkert elsystem och vara ekonomiskt lönsam.
Förstudiearbetet kommer att pågå under ca två år och under den tiden ska ekonomiska, miljömässiga och regulatoriska utmaningar och möjligheter för ny pumpkraft grundligt gås igenom. Tre geografiska områden kommer att undersökas: Lekstjärnen i Älvdalens kommun i Dalarna, samt Bastvålen och Höljessjön i Torsby kommun i Värmland.
Redan idag driver Fortum tre pumpkraftverk; Kymmen, Letten och Eggsjön, samtliga i Värmland. Den installerade kapaciteten i dessa pumpkraftverk är 89,5 megawatt. Vad den potentiella effektökningen från eventuella framtida pumpkraftverk kan bli kommer att analyseras i förstudien.
I takt med att andelen väderberoende kraftslag som sol- och vindkraft fortsätter att öka, kommer vikten av flexibilitet i elsystemet att bli än större. Flexibla lösningar, som pumpkraft, möjliggör en mer stabil elförsörjning när och där den behövs. Det ger mer förutsägbarhet för hushåll och industrier och därmed även för Fortums kunder.
“Pumpkraftverk ger viktig flexibilitet i elsystemet och har unika egenskaper. Den har en förmåga att både producera och konsumera elektricitet, och därtill lagra energi under långa perioder och i mycket stora mängder. Fortum driver sedan länge tre pumpkraftverk i Värmland och har gedigen kunskap om, och erfarenhet av tekniken.” säger Mikael Lemström, chef för Fortums Vattenkraft.
Inom förstudien kommer detaljerad planering och tekniska och miljömässiga bedömningar att ske, liksom samråd och dialog. Målet är en transparent och kontinuerlig dialog med berörda intressenter.
Fortum undersöker även pumpkraftverk i Finland genom Fortums delägda bolag Kemijoki Oy.
Nyheter
Guldpriset stiger till över 2900 USD

Guld har under en längre tid haft en hög efterfrågan, inte minst från centralbanker i en värld av geopolitiska spänningar. Men även från olika typer av privatinvesterare.
Nu har guldpriset precis passerat 2 900 USD per uns. Donald Trumps handelskrig, och hot om flera faktiska krig, har skapat en enorm osäkerhet i världen. Igår meddelade Trump att USA inför tullar på 25 procent för stål och aluminium. Detta tillsammans fick guldpriset att lyfta. Först passerade terminen 2 900 USD och en stund senare följde spotpriset efter.

Nyheter
BP-aktien stiger 7 procent på uppgiften att aktivistfonden Elliott har tagit en position

BP är det stora oljebolaget som har haft en väldigt dålig utveckling. Företaget har under senare år dragit ner på satsningar i olja och gas för att i stället satsa på förnybar energi. Det visade sig vara ett stort misslyckande. På senare tid har företaget börjat fokusera mer på olja och gas igen, samtidigt som man ser över satsningarna på förnybart.
Att aktien i huvudtaget handlas på den nivå den gör har vissa hävdat enbart beror på att marknaden förväntar sig att någon aktivist ska komma in och göra något med företaget. Nu verkar det besannas och aktien är denna morgon upp 7 procent. Financial Times skriver att aktivistinvesteraren Elliott Management med Paul Singer i spetsen har köpt in sig i BP.
-
Nyheter6 dagar sedan
Belgien gör en u-sväng, går från att lägga ner kärnkraft till att bygga ny
-
Analys3 veckor sedan
Donald needs a higher price to drive US oil production significantly higher
-
Nyheter4 veckor sedan
Ny upptäckt av sällsynta jordartsmetaller i Småland
-
Nyheter4 veckor sedan
Tre bra aktier inom koppar med fokus på stabila lågkostnadsprojekt
-
Analys4 veckor sedan
Crude oil comment: A little sideways with new tests towards the 80-line likely
-
Analys3 veckor sedan
Brent testing the 200dma at USD 78.6/b with API indicating rising US oil inventories
-
Nyheter2 veckor sedan
Fondförvaltare köper aktier i kanadensiska guldproducenter när valutan faller
-
Nyheter3 veckor sedan
Epiroc-aktien är ett bra sätt att få exponering mot gruv- och råvarusektorn