Indien drar nytta av låga oljepriser och köper 32 miljoner ton

Indien har lagrat så mycket som 32 miljoner ton olja i underjordiska lager, tankar, rörledningar och på fartyg för att skapa ett lager med olja. Landet drar fördel av de låga globala oljepriserna sade landets oljeminister Dharmendra Pradhan på måndagen.

Rostiga oljefat

Indien, världens tredje största oljeimportör, tillgodoser över 80 procent av sitt oljebehov från utlandet. Nationen har en årlig förädlingskapacitet på cirka 250 miljoner ton.

Reserestriktioner och nedstängningar av industriell verksamhet för att hindra spridningen av COVID-19 har emellertid drabbat bränsleförbrukningen och raffineringen i landet.

Indien har också använt några av de statliga raffinaderiernas överskottsolja för att fylla landets 5,03 miljoner ton strategiska petroleumsreserver, vilket hjälper företag som kämpar för att hitta lagringsutrymmen att undvika avgifter för förseningar i avlastning av fraktleveranser.

25 miljoner ton olja i rörledningar och tankar

Företagen har parkerat 7 miljoner ton olja i flytande lagringsutrymmen och 25 miljoner ton i rörledningar och lagringstankar när oljepriserna sjönk, sade Pradhan på sociala medier.

”Indien kan möta cirka 20 procent av sin inhemska efterfrågan genom att lagra lågt prissatt råolja” sade han och tillade att efterfrågan på bränsle skulle återhämta sig när den ekonomiska aktiviteten tar fart.

”En del aktivitetsökning syns redan på den indiska landsbygden sedan den 17 april och från och med idag kommer aktiviteten att öka i resten av landet, vilket kommer att öka efterfrågan” sade han.

Den rikstäckande lockdownen är bland världens strängaste, har börjat släppa i vissa områden med färre infektioner, även om den kommer att pågå till 17 maj, sade regeringen förra veckan. Åtgärden antogs den 25 mars och har sedan dess förlängts två gånger. Den indiska efterfrågan på bensin och bensin började återhämta sig under andra halvan av april.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

scroll to top