Fraktpriset för olja sjunker när USA importerar mindre

Import av olja till USADNB har uppdaterat sina prognoser för fraktpriserna på råolja för 2013 och 2014. De är omkring 25 % lägre än tidigare prognoser och förväntas vara fortsatt lägre under de kommande åren.

Fraktpriset för tankers av de största modellerna spås av DNB att bli 21.000 USD per dag under 2013 och 22.000 USD under 2014, vilket är 25 % respektive 24 % lägre jämfört med tidigare prognoser. Mindre tankers av Suezmax-modell förväntas i genomsnitt kosta 18.000 USD per dag under nästa år, vilket är 25 % lägre.

Större inhemsk produktion av olja i USA

Orsaken är att USA kommer att importera betydligt mindre råolja via tankers under kommande år, vilket till största del beror på att USAs inhemska produktion av olja förväntas öka stort. Delvis via produktion av shale oil, eller skifferolja för att använda det svenska uttrycket.

DNB ger prognosen att USAs årliga import av råolja kommer att minska med 550.000 fat per dag. En tanker av VLCC-modell kan frakta 2 miljoner fat råolja, vilket är dubbelt så mycket som en Suezmax-modell.

USAs minskade import av olja är ingen tillfällig trend. Tvärt om pekar den långsiktiga trenden på att USA går mot att bli självförsörjande på olja. Konsumtionen av olja minskar stadigt samtidigt som produktionen ökar. Till detta kan även läggas att USA numera producerar stora mängder naturgas i form av shale gas, tight gas etc.

One thought on “Fraktpriset för olja sjunker när USA importerar mindre”

  1. Magnus skriver:

    Sakta men säkert börjar USAs ändrade förutsättningar för energi sprida sig i världen, men det går helt klart långsamt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Top