Följ oss

Nyheter

Volvo och Boliden i långsiktigt samarbete om autonoma transporter

Publicerat

den

Lastbil från Volvo i Bolidens gruva

Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) och Boliden har ingått ett långsiktigt samarbete för att implementera autonoma transportlösningar som en del av Bolidens verksamhet. Samarbetet kommer att omfatta många projekt, inklusive implementering av autonoma transportlösningar vid Bolidens anläggning i Garpenberg i Sverige.

V.A.S. och Boliden har tecknat en avsiktsförklaring där båda företagen kommer att samarbeta i olika projekt, varav det första kommer att vara implementeringen av en autonom transport- och lastlösning för ett dammprojekt i Garpenberg. Som en del av avtalet kommer V.A.S. att leverera en autonom transportlösning och en manuellt manövrerad lastningslösning för att flytta stenfyllning från ett stenbrott på platsen.

– Oavsett om det handlar om att få bort människor från farliga miljöer, driva en 24/7-operation  eller minska utsläppen genom bättre utnyttjande av resurser och tillgångar – autonomi erbjuder flera fördelar som kan hjälpa gruv- och stenbrottsindustrin att ta itu med sina mest pressande utmaningar. Vi är glada över att samarbeta med Boliden och stödja deras resa mot en framtid där autonoma fordon och människor arbetar sida vid sida för att göra Bolidens verksamhet säkrare, effektivare och hållbarare, säger Nils Jaeger, chef för Volvo Autonomous Solutions.

– Autonoma lösningar förbättrar både säkerheten och produktiviteten. Därför har det här samarbetet med V.A.S. en stor strategisk betydelse för oss och vi är väldigt nöjda med projektet i Garpenberg som redan är på gång. Det kommer bli en ökad efterfrågan på basmetaller framöver och lösningar som är både hållbara och konkurrenskraftiga kommer att vara avgörande för att vi ska ha en värdeskapande gruvdrift, säger Mikael Staffas, VD och koncernchef, Boliden.

Som en del av implementeringen kommer V.A.S. att leverera en komplett autonom transportlösning som inkluderar fordon, hårdvara, programvara, kontrollrum, reparation och underhåll samt utbildning. Lösningen kommer att baseras på V.A.S. egenutvecklade virtuella förare och Volvo Lastvagnars premiumsortiment. För att förbereda siten för implementering av autonoma verksamheter kommer Boliden att anpassa verksamheten och bygga nödvändig infrastruktur.

Projektet inleds 2023 med en test- och utvecklingsfas följt av implementering och helt autonom drift.

Nyheter

USA ska införa 50 procent tull på koppar

Publicerat

den

Borrkärnor med koppar

USA:s president Donald Trump har precis meddelat att landet ska införa en tull på 50 procent på basmetallen koppar. Priset på råvarubörsen i USA stiger omgående med 10 procent.

USA har viss inhemsk produktion av koppar, men den inhemska efterfrågan överstiger produktionen. Därför måste landet importera koppar för att täcka behovet, särskilt för användning inom elnät, elektronik, byggindustri och fordonssektorn. De största exportörerna till USA är Chile, Kanada, Mexiko och Peru.

När tullar av denna typ införs uppstår prisskillnader i världen. Handlar man koppar på börsen är det därför viktigt att veta vilken börs man handlar på eller om man använder certifikat så är det viktigt att veta vilka underliggande värdepapper de följer.

Sedan är det som alltid med Trump, begreppet är som bekant TACO, Trump Always Chickens Out. Man ska alltså inte ta några definitiva stora beslut baserat på vad han säger. Saker och ting kan ändra sig från dag till dag.

Fortsätt läsa

Nyheter

Ryska staten siktar på att konfiskera en av landets största guldproducenter

Publicerat

den

Guldtacka från Scottsdale Mint

En våg av panik sprider sig bland Moskvas elit sedan Vladimir Putins regim inlett en dramatisk offensiv för att beslagta tillgångarna hos Konstantin Strukov – en av Rysslands rikaste affärsmän och ägare till landets största guldgruvföretag, Yuzhuralzoloto. Åtgärden ses som ett tydligt tecken på hur långt Kreml är villigt att gå för att säkra ekonomiska resurser i takt med att kostnaderna för kriget i Ukraina stiger.

Strukovs förmögenhet, som uppskattas till över 3,5 miljarder dollar, byggdes upp under decennier i nära relation med maktens centrum i Ryssland. Men den 5 juli stoppades hans privatjet från att lyfta mot Turkiet. Enligt flera ryska medier deltog den federala säkerhetstjänsten FSB i ingripandet, och Strukovs pass beslagtogs. Händelsen ska vara kopplad till en omfattande rättsprocess där åklagare kräver att hela hans företagsimperium förverkas – med hänvisning till påstådd korruption och användning av skalbolag och familjemedlemmar för att dölja tillgångar.

Företaget själva förnekar att något inträffat och kallar rapporteringen för desinformation. De hävdar att Strukov befann sig i Moskva hela tiden. Trots det bekräftar rättsdokument att både han och hans familj förbjudits att lämna landet, och att myndigheterna snabbt verkställt beslutet.

Det som nu sker är en del av ett större mönster i ett Ryssland präglat av krigsekonomi: staten tar tillbaka kontrollen över strategiska sektorer som guld, olja och försvarsindustri – industrier som nu allt mer mobiliseras för att finansiera och stödja krigsinsatsen. Intressant nog handlar det inte om att Strukov ska ha varit illojal mot regimen – tvärtom har han varit en lojal allierad, med politiska uppdrag knutna till Putins parti. Men lojalitet räcker inte längre som skydd.

Medan tidigare utrensningar ofta riktade sig mot krigskritiker eller de som flydde landet, drivs dagens tillgångsövertaganden av något mer fundamentalt: ekonomisk nöd. De växande sanktionerna har nästan helt strypt inflödet av utländskt kapital. Statens oljeintäkter minskar och budgetunderskotten växer. Putins lösning är att vända sig inåt – till de oligarker han själv lyfte fram – för att fylla statskassan.

Det här är inte ett enskilt fall. På senare tid har flera framstående affärspersoner hamnat i plötsliga rättsliga tvister, omkommit under mystiska omständigheter eller sett sina bolag tas över av staten. Den oskrivna överenskommelsen som länge gällde i Putins Ryssland – rikedom i utbyte mot lojalitet – håller på att kollapsa.

Den 8 juli väntar en rättsförhandling som kan avgöra framtiden för Strukovs affärsimperium. Men budskapet till Rysslands näringslivselit är redan tydligt: ingen är för rik, för lojal eller för nära den politiska makten för att gå säker. I ett Ryssland där kriget kräver allt större uppoffringar riskerar oligarker att snabbt förvandlas till måltavlor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Hur säkrar vi Sveriges tillgång till kritiska metaller och mineral i en ny geopolitisk verklighet?

Publicerat

den

Svemin-seminarie i Almedalen

När världsläget förändras ställs Europas beroende av metaller och mineral på sin spets. Geopolitiska spänningar, handelskonflikter och ett mer oförutsägbart USA gör att vi inte längre kan ta gamla allianser för givna. Samtidigt kontrolleras en stor del av de kritiska råvarorna vi är beroende av av andra makter – inte minst Kina. Vad händer med Sveriges industriella förmåga i ett läge där importen stryps? Hur påverkas försvarsindustrin av Kinas exportrestriktioner? Är EU:s nya råvarupolitik tillräcklig för att minska sårbarheten – eller krävs ytterligare statliga insatser och beredskapslagring? Svemin anordnade den 25 juni ett seminarium som bestod av bestod av deltagare från myndigheter, politik och industri. Man diskuterar Sveriges och EU:s strategiska vägval i en ny global verklighet – och vad som krävs för att säkra tillgången till metaller när vi behöver dem som mest.

Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära