Följ oss

Nyheter

Vad de olika vätgas-färgerna betyder

Publicerat

den

Färger som representerar olika typer av vätgas

Vätgas kan produceras på många olika sätt och de olika sätten har namngivits med färger för att på ett enkelt sätt kunna omtalas. Vätgas kan produceras både helt fossilfritt och jättesmutsigt, samt ett spektrum däremellan.

Vit

Vit vätgas är naturligt förekommande vätgas. Jorden skapar vätgas på flera olika, fossilfria, sätt. Utvinns främst genom att borra i jorden. Vit vätgas finns dels i kombination med andra gaser och dels i rena vätgasansamlingar. Det finns idag väldigt få större rena vätgaskällor i världen där utvinning sker, en av de mer omskrivna finns i Mali.

Grön

Grön vätgas tillverkas genom elektrolys av vatten där elektricitet från förnybara källor används. Det brukar vara fokus på elektricitet från solceller och vindkraftverk, men begreppet innefattar elektricitet från alla förnybara källor.

Grå

Grå vätgas tillverkas genom ångreformering av metan. Nästan all fossil energi kan ångreformeras, i begreppet ingår dock inte kol (se brun och svart). Den överblivna koldioxiden släpps ut i luften. Detta är ännu så länge det vanligaste sättet att göra vätgas.

Blå

Blå vätgas tillverkas på samma sätt som grå vätgas, men den överblivna koldioxiden avskiljs och lagras i jorden. Det pratas mycket om blå vätgas, frågan är hur stor roll den kommer att få. Den är inte helt koldioxid fri samtidigt som den är dyrare än grå.

Turkos

Turkos vätgas tillverkas av metan (naturgas) genom metanpyrolys. Koldioxiden kommer ut i fast form. Denna tillverkningsform är relativt ny och experimentell.

Brun

Brun vätgas tillverkas av brunkol som förgasas under mycket hög temperatur. Denna form av vätgasproduktion har använts sedan 1800-talet och är mycket smutsig.

Svart

Svart vätgas tillverkas av stenkol som förgasas under mycket hög temperatur. Denna form av vätgasproduktion har använts sedan 1800-talet och är mycket smutsig.

Rosa

Rosa vätgas tillverkas genom elektrolys av vatten där elektricitet från kärnkraft används. Processen är den samma som för grön vätgas. En fossilfri form av vätgas. Denna metod är enkel att använda.

Lila

Lila vätgas produceras genom att använda både elektricitet och värme från kärnkraft för en elektrokemisk elektrolys av vatten. Precis som rosa vätgas är den lila vätgasen fossilfri. Ett kärnkraftverk producerar både elektricitet och värme, genom att använda båda komponenterna är målet att uppnå en lägre produktionskostnad för lila vätgas än rosa vätgas. Används vad vi vet ännu inte, i alla fall inte i någon större omfattning.

Röd

Röd vätgas produceras genom katalytisk klyvning av vatten vid hög temperatur med hjälp av värme från kärnkraft. Precis som rosa och lila vätgas är röd vätgas fossilfri. Processen är känd, men används ännu inte, i alla fall inte kommersiellt. En tanke som finns sedan en längre tid tillbaka är att röd vätgas kan produceras under de perioder då behovet av elektricitet är lägre och att ett kärnkraftverk under den perioden går över från att producera elektricitet till att producera vätgas.

Gul

Gul vätgas är ett begrepp som man idag ska försöka undvika att använda. Detta eftersom begreppet har använts och används för tre helt olika typer i olika delar av världen. Gemensamt är att det handlar om produktion av vätgas via elektrolys av vatten. Men vad som skiljer är källan till elektriciteten, där begreppet används för både solenergi, kärnkraft och en mix av alla möjliga källor.

Gold

Gold Hydrogen är inget allmänt begrepp utan är ett varumärke som tillhör företaget Cemvita Factory för ett spekulativt koncept. Det består av två delar. Den första delen är att de sprutar ner bakterier i slutkörda oljekällor, bakterierna äter oljeresterna och producerar metangas. Den andra delen är att företaget sedan avskiljer och lagrar koldioxiden och kvar finns vätgas. Vi tar med varumärket för att bolaget sprudlar av optimism om hur låg produktionskostnaden kommer att vara. Hög sannolikhet att det slutar i besvikelse.

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Nyheter

Kanada funderar på att göra biodrivmedel av sin raps efter att köparna försvunnit

Publicerat

den

Den gula rapsen mot blå himmel

Efter att Kina infört antidumpningstullar på kanadensisk raps och 100 procentiga tullar på rapsolja och rapsmjöl har branschen tvingats söka nya marknader. En möjlig lösning kan ligga närmare hemmaplan, i Nordamerikas växande efterfrågan på biodrivmedel.

– Kanadensisk raps är en utmärkt råvara för produktion av förnybara bränslen, säger Chris Vervaet, vd för branschorganisationen Canadian Oilseed Processors Association.

Kanadas nya klimat- och bränsleregler driver fram en större användning av biodiesel och förnybar diesel. Men än så länge domineras marknaden av billigare alternativ som använd matolja och andra restprodukter.

– Just nu har raps en bit av kakan, men det är inte den del vi vill ha. Om raps kunde ta hälften av biodrivmedelsmarknaden skulle det motsvara cirka 2,5 miljoner ton – nästan hälften av den export som tidigare gick till Kina, förklarar Vervaet.

Pressade priser kan gynna omställningen

De kinesiska tullarna har pressat ner priserna på raps, vilket redan kostat branschen miljontals dollar. Men prisfallet kan samtidigt göra raps mer attraktiv som råvara för biodrivmedel.

– Det finns kapacitet att ta emot betydligt mer rapsolja, särskilt om priset blir mer konkurrenskraftigt, säger Martin Reaney, professor vid University of Saskatchewan.

Möjligheter inom flygbränsle

En annan framtida tillväxtmarknad är hållbart flygbränsle (SAF), som kemiskt sett är identiskt med traditionellt jetbränsle.

– Det fungerar med dagens flygmotorer och infrastruktur på flygplatser, säger Omar Saleh, operativ chef på North Vector Dynamics.

SAF används redan av det amerikanska flygvapnet, tillverkas i Australien och Air Canada köpte landets första kommersiella leverans i fjol.

För att Kanada ska kunna ta en större roll krävs dock investeringar i ökad krosskapacitet och uppgraderade anläggningar. Enligt Saleh finns grunden redan på plats – det handlar om att växla upp.

Vägen framåt

För den kanadensiska rapsindustrin kan omställningen till biodrivmedel och flygbränsle bli ett sätt att minska beroendet av den kinesiska marknaden. Men framgången hänger på både regleringar och konkurrens från billigare råvaror.

– Den importerade matoljan äter upp vår marknadsandel. Vi behöver rätt spelregler om raps ska kunna ta den plats vi vet att den förtjänar, säger Vervaet.

Förbränningsmotorer i bilar och kostnader för flygbränsle

Vi ställde oss nyligen frågan vad USA ska göra med sin växande produktion av majs och nu ställer sig alltså Kanada samma fråga gällande sin produktion av raps.

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Biodrivmedel för bilar är en marknad som finns, men även om Nordamerikaner håller fast vid sina bilar med förbränningsmotorer så kommer den marknaden att krympa med tiden. Flygbränsle å andra sidan är en marknad som snarare ökar, men här hålls efterfrågan tillbaka av att förnybart flygbränsle är väldigt mycket dyrare än fossilbaserat.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bönder i USA får hela tiden ut mer majs per hektar

Publicerat

den

Majskolvar

Javier Blas uppmärksammar vilken spektakulär utveckling bönder i USA har när det gäller att odla majs. Sedan år 2000 har storleken på skörden per hektar ökat med 45 procent och sedan 1975 har skörden per hektar nästan dubblats. Att på 50 år nästan dubbla produktionen på samma mängd mark är enormt.

Storlek på majsskörd per acre i USA
Hur mycket majs bönder i USA producerar per enhet av yta, i detta fall bushels per acre.

I år förväntar sig USDA att majsskörden i USA blir massiv, där 188,8 bushels per acre kommer att produceras. Det sätter nedåtpress på majspriset.

Vad ska USA göra med all majs?

Den stora frågan som uppstår är vad USA ska göra med all majs i ett längre perspektiv. Länder som Brasilien producerar allt mer och en stor importör som Kina köper hellre från andra länder än USA av geopolitiska orsaker.

En stor del av majsproduktionen går till att göra etanol för att driva fordon. Men i längden kommer elfordon öka på bekostnad av fordon med förbränningsmotorer och då minskar behovet av majs.

Utvecklingen inom att göra flygbränsle av etanol går framåt. Det är dyrare än att använda oljebaserat bränsle. Men kanske kan amerikanska bönder övertyga politiker att en viss inblandning av etanol i flygbränsle är någonting bra.

Fortsätt läsa

Nyheter

NKT tillverkar elkablar som kan överföra 1 GW, har orderstock på 10 miljarder euro

Publicerat

den

Elkabel

Högspänningskablar, som ofta ligger på havsbotten och förser hela länder med el, tillverkas i Karlskrona hos NKT. En kabel kan överföra 1 GW, motsvarande en hel kärnkraftsreaktor. 2027 invigs det tredje tornet där de tillverkas och som också blir det näst högsta tornet i Europa.

Företaget har en orderstock på 10 miljarder euro.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Aktier

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära