Följ oss

Nyheter

Kina släpper in utländska företag i jakt på skiffergas

Publicerat

den

Kina vill producera skiffergas som i USAKina har för första gången bjudit in utländska joint ventures att bjuda på prospekteringslicenser för skiffergas. Det är en stor förändring som nu låter utländska företag att ta en mer aktiv roll i att utveckla landets stora reserver av skiffergas.

Kina uppskattas av US Energy Information Administration ha världens största reserver av skiffergas, en form av okonventionell naturgas. Om landet skulle få upp reserverna ur marken på ett framgångsrikt sätt så skulle det drastiskt kunna förändra energimarknaden för världens största konsument av energi.

Kinas myndighet för land och naturresurser offentliggjorde nyligen en andra anbudsprocess för skiffergas i södra Kina, vilket följer en mindre anbudsprocess förra året där endast inhemska företag tilläts bjuda, en process som inte drog till sig något större intresse.

Peking hoppas att inhemsk skiffergas i framtiden ska hjälpa Kina att minska sitt beroende av importerad kol och olja, på samma sätt som skiffergas-revolutionen har förändrat USAs energimarknad.

Västerländska företag så som BP och Royal Dutch Shell har deltagit i prospekterings-joint-ventures av skiffergas i Kina, men har hittills inte fått delta direkt i att bjuda på licenser.

Ambitiösa mål med stora utmaningar

Trots att Kina har stora potentiella reserver så står branschen inför stora utmaningar. Bland annat så saknas en pipeline-infrastruktur, de geologiska förutsättningarna är tuffare än i USA, prisincitamenten är annorlunda och så saknar landet teknisk kunskap.

Peking har som mål att Kina år 2015 ska producera 6,5 miljarder kubikmeter skiffergas och vara uppe i 60 miljarder år 2020, vilket ska jämföras med att landet idag inte har någon produktion alls. Analytiker frågar sig om målen är möjliga att nå. Kinas myndighet för land och naturresurser erkände tidigare i år att de ekonomiska förutsättningarna är “relativt dåliga” och uppmanade landets oljebolag att skaffa sig expertkunskap på området.

Marknaden ska få fart på revolutionen

Genom att dela ut licenser via ett publikt anbudsförfarande så hoppas regeringen att uppmuntra konkurrens mellan företag. Historiskt sett har landets statligt ägda oljebolag så som CNPC och Sinopec dominerat prospekteringen av olja och gas onshore. Men i år har fler än 70 inhemska företag registrerat sig hos myndigheterna för att delta i anbudsprocesserna för skiffergas.

Myndigheten sa att det nya anbudsförfarandet har som mål att skynda på utvecklingen inom Kinas skiffergas-sektor via marknadsbaserad konkurrens. Den beskriver också skiffergas som ett “nytt ljus” i den globala olje- och gasbranschen.

De licenser som nu bjuds ut är få till antalet och det är inte bevisat att det finns tillgångar i marken just där. Men genom att bjuda in utländska företag kan landet snabbare få tillgång till kunskap, något som egentligen alla länder vilka vill prospektera sin skiffergas saknar. I stort sett all kunskap finns i USA, där tekniska landvinningar de senaste tio åren har gjort att tillgångar som tidigare ansågs ekonomiskt värdelösa nu har lett till en energirevolution.

Nyheter

Bönder i USA får hela tiden ut mer majs per hektar

Publicerat

den

Majskolvar

Javier Blas uppmärksammar vilken spektakulär utveckling bönder i USA har när det gäller att odla majs. Sedan år 2000 har storleken på skörden per hektar ökat med 45 procent och sedan 1975 har skörden per hektar nästan dubblats. Att på 50 år nästan dubbla produktionen på samma mängd mark är enormt.

Storlek på majsskörd per acre i USA
Hur mycket majs bönder i USA producerar per enhet av yta, i detta fall bushels per acre.

I år förväntar sig USDA att majsskörden i USA blir massiv, där 188,8 bushels per acre kommer att produceras. Det sätter nedåtpress på majspriset.

Vad ska USA göra med all majs?

Den stora frågan som uppstår är vad USA ska göra med all majs i ett längre perspektiv. Länder som Brasilien producerar allt mer och en stor importör som Kina köper hellre från andra länder än USA av geopolitiska orsaker.

En stor del av majsproduktionen går till att göra etanol för att driva fordon. Men i längden kommer elfordon öka på bekostnad av fordon med förbränningsmotorer och då minskar behovet av majs.

Utvecklingen inom att göra flygbränsle av etanol går framåt. Det är dyrare än att använda oljebaserat bränsle. Men kanske kan amerikanska bönder övertyga politiker att en viss inblandning av etanol i flygbränsle är någonting bra.

Fortsätt läsa

Nyheter

NKT tillverkar elkablar som kan överföra 1 GW, har orderstock på 10 miljarder euro

Publicerat

den

Elkabel

Högspänningskablar, som ofta ligger på havsbotten och förser hela länder med el, tillverkas i Karlskrona hos NKT. En kabel kan överföra 1 GW, motsvarande en hel kärnkraftsreaktor. 2027 invigs det tredje tornet där de tillverkas och som också blir det näst högsta tornet i Europa.

Företaget har en orderstock på 10 miljarder euro.

Fortsätt läsa

Nyheter

CATL pausar stor litiumgruva, kan ge prishöjningar på marknaden

Publicerat

den

Laddning av elbil

En av världens största batteritillverkare, kinesiska CATL, har tillfälligt stoppat produktionen vid en av sina största litiumgruvor. Enligt David Deckelbaum, Managing Director för aktieanalys på TD Cowen, beror stoppet på att bolaget inte förnyat sin driftlicens i tid – inte på ekonomiska skäl.

Gruvan, som är en av de dyrare att driva och länge bidragit till ett överskott av litium på marknaden, har varit en viktig källa till utbud från Kina. CATL uppger att man arbetar för att snabbt återuppta produktionen.

Deckelbaum påpekar att ungefär 35 procent av den globala litiumproduktionen utanför Kina i dag sker med förlust. Efterfrågan på litium ökar fortfarande kraftigt – över 20 procent det senaste året – särskilt tack vare energilagring och elbilsmarknaden. Problemet har varit ett överutbud, framför allt från Kina och från afrikanska gruvor vars råvaror raffineras i Kina.

Marknaden har reagerat starkt på nyheten, med stigande litiumaktier, då stoppet kan minska överskottet och på sikt driva upp priserna från dagens nivå runt 10 000 USD per ton mot en långsiktig incitamentsnivå kring 16 000 USD per ton.

Deckelbaum framhåller att överlevande aktörer i branschen ofta är välfinansierade och har planerad produktion senare under decenniet. Han nämner exempel som Albemarle, som redan säkrat finansiering från USA:s energidepartement för nya projekt.

Kinas dominans inom elbilar och batteriproduktion är central i sammanhanget. Landet har ökat försäljningen av elbilar med 50 procent, investerat tungt i inhemsk litiumproduktion och kontrollerar stora delar av värdekedjan för batterier. Målet är att stärka exporten av både bilar och batterier.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära