Följ oss

Nyheter

Höga elpriser de närmaste två åren, därefter stadigt sjunkande priser

Publicerat

den

I prognosen som presenterades i veckan räknar Bixias analytiker med att snittpriset på el kommer ligga på mellan 60 öre och 1 krona per kWh de närmaste två åren för att därefter sjunka till ett snitt strax över 50 öre per kWh kommande 15 år. Priserna bygger på elbolagets basscenario som utgår från prognostiserad utveckling av förbrukning, produktion och ledningskapacitet samt kända ambitionsnivåer inom politiken på EU-nivå och enskilda länder.

Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på Bixia
Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på Bixia

Utöver basscenariet finns även ett låg- och högprisscenario. I samtliga prognoser får vi räkna med att elpriset kommer att fortsätta variera kraftigt både mellan elområden och över tid.

Produktion, elanvändning och ledningskapacitet skapar tillsammans en energibalans. Bixia räknar med att Nordens energibalans kommer att stärkas de kommande 16 åren. Enligt prognosen kommer elanvändningen att stiga med cirka 40 procent fram till 2040 och elproduktionen kommer att stiga ungefär lika mycket. Främst är det vindkraften som byggs ut, där Sverige står för en stor del av den totala utbyggnaden.

– Fram till år 2040 räknar vi med att elanvändningen kommer att öka med cirka 155 TWh. Det beror främst på utvecklingen inom transport- och industrisektorn, och till viss del på att fler datacenter etablerar sig i Norden. Vår bedömning är emellertid att produktionen ökar i ännu högre takt, vilket bland annat beror på EU:s skärpta utsläppsmål som påskyndar utbyggnaden av förnybar energi samt att vi ser en nedgång i investeringskostnaden för vind- och solkraft, något som på sikt utgör lågprisalternativet, förklarar Johan Sigvardsson, elprisanalytiker på Bixia.

Elektrifiering av transportsektorn

Bixias bedömning är att elektrifieringen av transportsektorn kommer kräva cirka 76 TWh, där personbilar står för den största delen av elektrifieringen.  

– Med utgångspunkt i nationella mål är vår bedömning att ca 80 procent av fordonsflottan består av el- eller laddhybrider, varav omkring 3 miljoner är rena elbilar år 2040, säger Johan Sigvardsson elprisanalytiker på Bixia.  

De två stora industriprojekten HYBRIT och H2 Green Steel har båda som mål att producera fossilfritt stål med  vätgasbaserad energi, vilket kommer öka elanvändningen väsentligt samtidigt som det kommer minska koldioxidutsläppen kraftigt.

– Enligt vårt bascenario kommer elektrifieringen av industrin kräva cirka 51 TWh el år 2040.  Det är ambitiösa mål som är uppsatta men vi har en något mer försiktig bedömning kring den kraftiga ökningen av elanvändning, säger Johan Sigvardsson.

Ytterligare faktorer som påverkar den ökade elanvändningen i Norden fram till 2040 är etablering av nya datacenter, befolkningsökning samt överföringsförluster.

Produktionen överstiger förbrukningen

Även om elbehovet kommer att öka kraftigt på längre sikt bedömer Bixia att produktionen kommer att överstiga elanvändningen. Analytikerna räknar med att produktionen kommer att byggas ut med 204 TWh fram till 2040.

– För att nå EU:s skärpta utsläppsmål krävs en kraftig expansion av både land- och havsbaserad vindkraft. Mellan 2025 och 2040 räknar vi med att vindkraften i Norden kommer att byggas ut med nära 140 TWh, där Sverige står för 57 TWh. Den kraftigt ökade elproduktionen i Norden gör det nödvändigt med nya ledningar mot omvärlden om inte Norden ska översvämmas med el. Då har vi inte räknat med att kärnkraften kan komma att få en renässans då något beslut kring detta ännu ej är fattat, säger Johan Sigvardsson.  

Nya ledningar ökar exporten

Energibalansen i Norden styrs av exportmöjligheter. Den ökade elproduktionen kommer att driva fram mer export mot länder med högre elpris. Mellan 2030-2040 förväntas fler ledningar göra att exporten ökar om produktionsökningen stiger som prognostiserat.

– För att säkerställa driften i nätet krävs det enligt stamnätsoperatörerna flera investeringar i infrastruktur och ledningar både inom Norden och mot kontinenten. Nya ledningar mot framförallt Tyskland och Storbritannien är redan beslutade och fler förväntas bli rationella mellan 2025-2030. Ett normalår kommer vi att exportera mellan 40-50 TWh från år 2025, och därefter förväntas fler ledningar göra att exporten ökar om produktionsökningen stiger som prognostiserat,  säger Johan Sigvardsson.

Fortsatta prisvariationer

Bixia räknar med att elpriserna framöver kommer att variera mer under dygnet men också mellan dygnen, vilket beror på mer förnybar elproduktion och minskad basproduktion. Samtidigt pågår utvecklingen för att jämna ut priskurvan genom olika reglertjänster.

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

– Priserna förväntas även framåt variera med konjunktur och framförallt väder. I Norden är elpriset väldigt väderkänsligt. Med fler ledningar mot kontinenten skapas en starkare koppling till det europeiska elpriset, vilket oftast leder till ett högre prisläge, men stundtals även lägre, säger Johan Sigvardsson.

Det senaste året har präglats av stora prisskillnader mellan de olika elområdena i Sverige, vilket kommer fortsätta ytterligare några år enligt Bixia. Med utbyggd produktion och investeringar i nät, där NordSyd-programmet är en viktig sådan, kan skillnaderna komma att minska.

– Vi har ett stort produktionsöverskott i elprisområde 1 och 2 vilket pressar priserna under systempriset de närmaste åren, framförallt de år med god tillgång på vatten. Även elprisområde 3 kan komma att ligga under systempriset när finsk kärnkraft tillkommer. Men elprisområde 4 som är beroende av ledningskapaciteten och kontinentens priser kommer fortsatt att ligga en bra bit över systempriset, förklarar Johan Sigvardsson.

Energi- och klimatpolitik styr

De energi- och klimatpolitiska målen påverkar både teknik- och prisutvecklingen på elmarknaden. Varje land försöker hitta styrmedel för att kunna uppnå målen på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt.

– Länderna i Europa har olika förutsättningar när det gäller både naturtillgångar och ekonomi. Fortfarande utgör el från fossila bränslen en stor del av världens och Europas energiproduktion. Ett ökat utbyte och handel mellan Norden och kontinenten är en nödvändighet för att nå klimatmålen gällande kraftproduktion, säger Johan Sigvardsson.  

Bixias basscenario utgår från prognostiserad utveckling av förbrukning, produktion och ledningskapacitet. Kända ambitionsnivåer inom politiken på EU-nivå och enskilda länder. Bränsleprisernas utveckling utgår från utbuds- och efterfrågeprognoser från IEA med hänsyn till dagens konjunkturläge.

Utöver Basscenariet har både ett hög- och lågprisscenario tagits fram, där högprisscenariet inkluderar en stor politisk vilja med flera klimat- och miljöinsatser. Industri- och transportsektorn elektrifieras samtidigt som priserna på utsläppsrätter fortsätter att stiga i rask takt och kolkraften inte stängs ned enligt nuvarande plan. Fler ledningar byggs mot Europa där priserna är högre. Industrialiseringen 2.0 utvecklas fortare än vad marginalkostnaden för vätgas minskar. Medan lågprisscenariet bygger på kraftigare utbyggnad av förnybart, energieffektivisering och hög mikroproduktion. På bränslemarknaden råder det ett stort överskott med pressade priser. Kraften kan inte exporteras utan blir till större grad kvar i Norden vilket gör att den förnybara produktionen pressar elpriserna, framförallt under år med stort hydrologiskt överskott likt 2020, vilket kan komma allt oftare i framtiden med tanke på den globala uppvärmningen och den mängd vindkraft som förväntas tillkomma.

Nyheter

NKT tillverkar elkablar som kan överföra 1 GW, har orderstock på 10 miljarder euro

Publicerat

den

Elkabel

Högspänningskablar, som ofta ligger på havsbotten och förser hela länder med el, tillverkas i Karlskrona hos NKT. En kabel kan överföra 1 GW, motsvarande en hel kärnkraftsreaktor. 2027 invigs det tredje tornet där de tillverkas och som också blir det näst högsta tornet i Europa.

Företaget har en orderstock på 10 miljarder euro.

Fortsätt läsa

Nyheter

CATL pausar stor litiumgruva, kan ge prishöjningar på marknaden

Publicerat

den

Laddning av elbil

En av världens största batteritillverkare, kinesiska CATL, har tillfälligt stoppat produktionen vid en av sina största litiumgruvor. Enligt David Deckelbaum, Managing Director för aktieanalys på TD Cowen, beror stoppet på att bolaget inte förnyat sin driftlicens i tid – inte på ekonomiska skäl.

Gruvan, som är en av de dyrare att driva och länge bidragit till ett överskott av litium på marknaden, har varit en viktig källa till utbud från Kina. CATL uppger att man arbetar för att snabbt återuppta produktionen.

Deckelbaum påpekar att ungefär 35 procent av den globala litiumproduktionen utanför Kina i dag sker med förlust. Efterfrågan på litium ökar fortfarande kraftigt – över 20 procent det senaste året – särskilt tack vare energilagring och elbilsmarknaden. Problemet har varit ett överutbud, framför allt från Kina och från afrikanska gruvor vars råvaror raffineras i Kina.

Marknaden har reagerat starkt på nyheten, med stigande litiumaktier, då stoppet kan minska överskottet och på sikt driva upp priserna från dagens nivå runt 10 000 USD per ton mot en långsiktig incitamentsnivå kring 16 000 USD per ton.

Deckelbaum framhåller att överlevande aktörer i branschen ofta är välfinansierade och har planerad produktion senare under decenniet. Han nämner exempel som Albemarle, som redan säkrat finansiering från USA:s energidepartement för nya projekt.

Kinas dominans inom elbilar och batteriproduktion är central i sammanhanget. Landet har ökat försäljningen av elbilar med 50 procent, investerat tungt i inhemsk litiumproduktion och kontrollerar stora delar av värdekedjan för batterier. Målet är att stärka exporten av både bilar och batterier.

Fortsätt läsa

Nyheter

Omgående mångmiljardfiasko för Equinors satsning på Ørsted och vindkraft

Publicerat

den

Havererad vindkraft

Det danska energibolaget Ørsted är ett spektakulärt fiasko som orsakat enorma förluster för investerare. Bolagets satsningar på vindkraft är en lång serie av haverier.

För tio månader sedan gjorde plötsligt norska Equinor en investering på 26 miljarder norska kronor för att köpa 9,8 procent av Ørsted-haveriet. Equinor ansåg att Ørsted hade en kvalitativ porfölj av vindkraftsprojekt. Kritiken mot denna investering var stor, för få kunde se vad Equinor såg.

Idag meddelade Ørsted att de måste göra en nyemission på 60 miljarder danska kronor, motsvarande 90 miljarder svenska kronor, för att försöka rädda situationen. Aktien har i skrivande stund fallit över 31 procent under dagen. Equinor betalade i genomsnitt 398,5 danska kronor, nu är aktien värd nästan hälften. Det är en förlust på nästan 13 miljarder kronor på tio månader på en enda investering.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära