Följ oss

Analys

SEB – Råvarukommentarer vecka 31 2012

Publicerat

den

SEB - Analysbrev om råvaror inklusive prognoser

Sammanfattning av rekommendationer

Råvara – Rekommendation

Råolja – Köp OLJA S
Guld – Köp BULL GULD X4 S (hög risk) eller GULD S (låg risk)
Silver – Ingen rekommendation
Koppar – Köp KOPPAR S
Zink – Ingen rekommendation
Kaffe – Köp KAFFE S
Socker – Köp SHORT SOCKE A S
Vete – Köp VETE S
Majs – Köp MAJS S
Sojabönor – Köp SOJABO S

Inledning

Efter den positiva avslutningen förra veckan, efter Drahgis ”löften” om ett kraftfullt penningpolitiskt agerande, började handeln avvaktande i måndags. Centralbanksmöten både i USA, England och ECB:s under veckan och det var upplagt för prisrörelser. Det var det vi fick se idag torsdag, men på nedsidan.

Drahgis uttalande diskonterade in alltför positiva utsikter. FED vilar på hanen ännu en månad och ECB redovisade inget nytt. Eurodollarn föll kraftigt och så gjorde metallerna. De större basmetallerna koppar, aluminium, zink och nickel är ned 2-3 %.

Marknaderna för jordbruksprodukter har varit avvaktande efter de stora prisuppgångarna. Kortsiktig brist måste ransoneras, men när är det dags för priset att vända ner igen?

Guld och socker har fått nya tekniska signaler. Köpsignal för guld och säljsignal för socker.

Brent tycker vi att man bör köpa på ”dippar” under 100 dollar. Iran försöker peddla sin olja till dem som vågar trotsa EU.s och USA:s köpförbud. OPEC producerar på sin lägsta nivå sedan 2008 pga detta. Kina bromsar in, men försöker stimulera ekonomin på olika sätt. Frågar än när dessa stimulanser biter. Kinesiskt PMI (inköpschefsindex) kom in på 50.1. Det är lite lägre än förra månadens 50.2. Ett värde över 50 indikerar att ekonomin växer och ett värde under 50 indikerar att ekonomin krymper.

China Manufacturing PMI

Eurokrisen

Vad som sker i EU är att det finns en social acceptans att banker tas över av staten därför att man inte vill uppleva obehaget av att bankerna går under var och en för sig, Detta gör att det är rimligt att anta att staternas i fråga egentliga skulder är deras egen statsskuld + bankernas skulder. När man studerar den typen av skuldberg i förhållande till de här ländernas skatteintäkter, får man en skrämmande bild. Än så länge försöker man skjuta upp det oundvikliga. ECB:s satsning på att få ner räntorna i Spanien är det senaste och främsta exemplet på detta. Vi ser nedan hur räntorna har på deras tioårs statsobligation föll från 7.75 till 6.68. Efter Draghis tal igår steg räntorna återigen upp till 7.34% i skrivande stund.

De spanska räntorna

Inköpschefsindex, PMI, för de stora ekonomierna har sjunkit stadigt det senaste året. Tysklands PMI för tillverkningsindustrin ligger nu under Frankrikes, på 43 mot 43.4. Eurozonen ligger på 44. Storbritannien har bromsat in fort de senaste tre månaderna och har sjunkit från 50.2 i april till 45.4 i juli. USA har halkat under 50. Endast Kina ligger över 50. Gårdagens kinesiska PMI kom in på 50.1, vilket är en tiondel lägre än i juni (50.2). PMI anses vara en ”ledande indikator” för ekonomins utveckling.

PMI - Ledande indikatorer

PMI, som är en ledande indikator, är för Eurozonen på samma nivå som månaden före Lehmankraschen 2008. Folk verkar inte göra någonting och det märks när t ex Dagens Industri varnar för ”döda aktier”, aktier med bristfällig likviditet. Vad gick bra under hösten 2008? Det var nästan guld och guldet steg ordentligt det året. Om det vill sig illa är råvaror och då främst guld den tillgång man vill ha i sin portfölj när det skakar på värde-pappers-marknaderna.

Råolja – Brent

Nedan ser vi kursdiagrammet på spotkontraktet på Brent. 90 – 100 dollar tycks Brent vara köpvärt. Samtidigt finns ett kortsiktigt tekniskt motstånd på ca 110 dollar. SEB:s prognos är 115 dollar per fat under det fjärde kvartalet i år.

Kursdiagram över prisutveckling på råolja (brent)

Råvarucertifikat får sin avkastning inte endast från stigande priser, utan också på att över tiden tillgodogöra sig rabatter på terminer i förhållande till spot. Vi ser i diagrammet nedan att terminer är billigare än spot på Brent. Genom att över tiden köpa billigt och sälja till spot (dyrt), samlar man på sig vinster. Råvarucertifikat gör just detta genom sin konstruktion. De hämtar sin avkastning från terminskontrakt, som ”rullas” in i längre kontrakt när tiden gjort att det gamla kontraktet är nära förfall.

Att köpa t ex OLJA S, och sitta på det, kan därför ge ganska hög avkastning, även om priset på råolja väntar med att stiga.

Nedan ser vi antalet borr-riggar i världen de senaste 30 åren enligt Baker Hughes Inc. Blå linje är priset på Brent.

Antal borr-riggar i världen - 30 år

Nedan ser vi hur antalet oljeriggar i USA har utvecklat sig. Sedan 2009 är det en ökning på 1200 riggar. Det betyder att en stor del av prospekteringen och produktionsökningen sker i det fria landet USA.

Antal oljeriggar i USA

För gasriggar ser det helt annorlunda ut. Från en toppnotering på 1600 borr-riggar i drift 2008 är det nu bara 505 riggar i drift. Frackingtekniken har ökat utbudet och pressat ner priset, så det är inte lönsamt att borra efter gas på samma sätt som förut. Omställningen till konsumtion av den billiga gasen har inte gått lika fort som teknikutvecklingen.

Antalet oljeriggar i alla OPEC-länder uppgår till relativt blygsamma 415 stycken. Men det är ändå en ökning på 100 riggar sedan början av året, som vi ser i diagrammet nedan.

Antalet oljeriggar i OPEC-länder

Guld

Guldpriset i dollar har brutit den kortsiktiga nedåtgående trendlinjen och rekylerat tillbaka till denna. Det brukar vara ett bra köptillfälle när detta sker.

Den fundamentala kraften som verkar positivt på guldpriset är naturligtvis finanskrisen i Europa och skuldbergen runtom i världens stater. Men som vi ser nedan under jordbruksprodukter är momsunen (nederbörden) i Indien 21% sämre den här säsongen och torka råder. Det gör att guldefterfrågan från Indien, det största enskilda konsumentlandet, sannolikt kommer att minska. GFMS släppte en rapport om detta den 16 juli. GFMS har också sänkt efterfrågeestimatet för Kina till 870 ton på helåret. Tidigare trodde man att efterfrågan skulle nå upp till 1000 ton. Samtidigt fortsätter såväl Kina som Indien att stimulera, liksom ECB som för en tid sedan sänkte korträntan till 0.75%. Räntesänkningar brukar innebära högre guldpris.

Guldpriset - Efterfrågan minskar i Indien pga matpriser

Den som är lite modig kan försöka sig på att köpa ett certifikat med hög hävstång och hög förlustrisk om priset vänder ner. Ett sådant är BULL GULD X4 S. Det ger 4 gångers utväxling på prisuppgångar (och till nackdel om priset istället faller). Den som är mindre modig och mer saktmodig kanske, kanske föredrar GULD S, vars värdeförändringar i kronor är desamma som värdeförändringen på en guldtacka i svenska kronor.

Silver

Silver har ännu inte brutit några tekniska köpsignaler. Med sjunkande industriproduktion i världen, sjunker efterfrågan på silver. Scenariot just nu med sjunkande PMI för tillverkningsindustrin innebär alltså att silver inte alls har en lika positiv uppbackning som guld.

Silverpriset i en sjunkande trend

Koppar

Den fundamentala situationen är stark. Utbudet har under flera år överraskat på nedsidan, och ser ut att göra så även i år. Kopparhalterna är så pass låga i Chile att de inte mäktar med att öka enligt tidigare prognoser. Det mesta tyder på en produktionsökning globalt på endast 2-3 % mot prognostiserat 6-7 %.

Lagren utanför Kina har kontinuerligt minskat det senaste året – till stor del med destination Kina, som står för 40 % av den globala konsumtionen. Enligt International Copper Study Group noterades ett underskott om 384 tton för årets fyra första månader (ca 5 % av årsproduktionen).

Svagare konsumtion i Europa och USA de senaste månaderna indikerar en marknad närmare balans på årsbasis. Allt hänger på Kina. Hu Jintao aviserade i veckan kommande finans- och penningpolitiska stimulanser under hösten. Det kinesiska analyshuset Antaike prognostiserar en konsumtionsökning med 5 % i Kina 2012, till stor del baserat på fortsatt utbyggnad av elnätet.

Som en anekdot producerade Kina 1,8 millioner mil kraftkabel första halvåret (430 varv runt jorden), innebärande en ökning med 13,7 % jämfört med samma period förra året. Kina kommer att konsumera mycket koppar även i framtiden, så mycket är klart, samtidigt som risken är stor att utbudet inte räcker till. Kina har utnyttjat varje större korrigering i marknaden till köp och ökad import. Mycket tyder på att det kommer att upprepas. Fråga är bara hur långt ner man ”släpper” marknaden. Den tekniska bilden kan ge oss viss vägledning. Den långsiktigt uppåtgående trenden kommer in ungefär vid $7000/ton (motsvaras av $3,18/lbs för Comex-kontraktet), ca 4,5 % under dagens nivå på $7330.

Diagram över utveckling av kopparpris - 2 augusti 2012

Bara att äga råvarucertifikat på koppar gör att man tjänar pengar, även om priset på koppar står still.

Anledningen till detta är att kopparmarknaden är i backwardation, som vi ser i nedanstående diagram. När det är backwardation köper man terminer billigare än spot. Den rabatten blir en vinst över tiden.

Koppar är en råvara som konsekvent över tiden ofta för att inte säga, nästan alltid, handlats med rabatt på terminerna. Trots att prisuppgången på t ex guld har varit så stor, har ändå en råvarucertifikatinvestering i koppar gett imponerande avkastning.

I nedanstående diagram ser vi kopparpriset och lagren i antal ton i LME:s lagerhus. Vi ser att lagernivåerna har fallit sedan mitten av 2011. Konsumtionen är alltså större än produktionen. Det är ingen mekanisk sanning, men allt annat lika ”borde” sjunkande lager i vart fall ge stöd åt priset.

Kopparpris och lager av koppar hos LME

Vi rekommenderar köp av koppar, via ett råvarucertifikat utan hävstång och då är KOPPAR S ett sådant som skulle kunna placeras i. Koppar har en hög korrelation med konjunkturen och kallas ibland för ”Dr Copper” för dess roll som ekonomiskt ledande indikator (inte bara elektriskt alltså). Nedan ser vi 3-månaders kopparterminspris och MSCI World aktieindex.

Kopparterminspris och MSCI World Index - Diagram

Vilket har varit den bästa placeringen för att spekulera i konjunkturcykeln under den här tiden? Ja, i diagrammet nedan ser vi hur 100 dollar investerat i koppar (blå linje) och 100 dollar investerat i MSCI World (inkl utdelningar, röd linje) har utvecklat sig.

En investering i koppar jämfört med MSCI

Den intelligente läsaren invänder kanske att koppar ser ut att ha högre risk. Det stämmer. Volatiliteten har legat på 30% i koppar och bara 16% i MSCI World. Så… med samma risknivå, hade 100 dollar i koppar bara blivit 450 dollar idag. Mot 170 dollar i MSCI World aktieindex. Så varför ska man spekulera i konjunkturcykler i aktier, när det finns ”Dr Koppar” som är mycket mer rätt på vad gäller konjunkturen och dessutom via ständig rabatt på terminerna erbjuder en förutsägbar riskpremie till investeraren?

Det säger inget om framtiden, men en placering på det här sättet, som man får via KOPPAR S, har under lång tid varit bättre än en placering i aktier.

Zink

Zinkpriset ligger på bottennivåer i det prisintervall som etablerats sedan 2009. Produktionskostnaden för zink ligger på dessa nivåer. I råvarumarknaden brukar man kalla detta för råvarans ”fundamentala golv”. Vi ser därför inte några stora kursfallsrisker i zink.

Zinkpriset ligger på bottennivåer

Vi är positiva till zink, men inte lika mycket så som för koppar.

Kaffe

Priset på Arabica, som handlas i New York, har brutit sin nedåtgående trend, efter att ha varit nere på 150 cent per pund. 150 cent var toppnoteringen från slutet av 2009 och var därför för många en naturlig nivå att lägga in köpordrar på.

Priset på Arabica-kaffe - Trendutveckling

Vi tycker att man kan börja köpa på sig certifikat på kaffe, på rekyler. Den rekyl vi har haft de senaste dagarna kan t ex vara ett sådant tillfälle. Om man inte önskar ta så hög risk kan råvarucertifikatet KAFFE S vara ett bra val.

Socker

Priset på socker har precis brutit den kortsiktiga stigande trenden och vi är därför negativa till kaffeprisutvecklingen såväl på lång som kort sikt.

Sockerpriset har brutit kortsiktig trend

Vi rekommenderar köp av certifikatet SHORT SOCKE A S med en hävstång på – 1.2 för den som vill ta position i enlighet med vår vy. Stöd finns på 20 cent och det finns alltså en vinstpotential på ca 12% för en placering i certifikatet. Vi antar att man kliver ur positionen vid ett sockerpris på 20 cent.

För att läsa mer om SEBs syn på spannmål så rekommenderar vi en genomläsning av gårdagens utskick, Jordbruksprodukter från SEB.

[box]SEB Veckobrev Veckans råvarukommentar är producerat av SEB Merchant Banking och publiceras i samarbete och med tillstånd på Råvarumarknaden.se[/box]

Disclaimer

The information in this document has been compiled by SEB Merchant Banking, a division within Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) (“SEB”).

Opinions contained in this report represent the bank’s present opinion only and are subject to change without notice. All information contained in this report has been compiled in good faith from sources believed to be reliable. However, no representation or warranty, expressed or implied, is made with respect to the completeness or accuracy of its contents and the information is not to be relied upon as authoritative. Anyone considering taking actions based upon the content of this document is urged to base his or her investment decisions upon such investigations as he or she deems necessary. This document is being provided as information only, and no specific actions are being solicited as a result of it; to the extent permitted by law, no liability whatsoever is accepted for any direct or consequential loss arising from use of this document or its contents.

About SEB

SEB is a public company incorporated in Stockholm, Sweden, with limited liability. It is a participant at major Nordic and other European Regulated Markets and Multilateral Trading Facilities (as well as some non-European equivalent markets) for trading in financial instruments, such as markets operated by NASDAQ OMX, NYSE Euronext, London Stock Exchange, Deutsche Börse, Swiss Exchanges, Turquoise and Chi-X. SEB is authorized and regulated by Finansinspektionen in Sweden; it is authorized and subject to limited regulation by the Financial Services Authority for the conduct of designated investment business in the UK, and is subject to the provisions of relevant regulators in all other jurisdictions where SEB conducts operations. SEB Merchant Banking. All rights reserved.

Förstsätt läsa
Klicka för att kommentera

Skriv ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Analys

A recession is no match for OPEC+

Publicerat

den

SEB - analysbrev på råvaror

History shows that OPEC cuts work wonderfully. When OPEC acts it changes the market no matter how deep the crisis. Massive 9.7 m b/d in May 2020. Large cuts in Dec 2008. And opposite: No-cuts in 2014 crashed the price. OPEC used to be slow and re-active. Now they are fast and re-active. Latest cut indicates a ”reaction-function” with a floor price of USD 70/b. Price could move lower than that in May, but JMMC meeting on 4 June and full OPEC+ meeting on 5-6 July would then change the course. Fresh cuts now in May will likely drive market into deficit, inventory draws, stronger prices. Sell-offs in May should be a good buying opportunities

Bjarne Schieldrop, Chief analyst commodities at SEB
Bjarne Schieldrop, Chief analyst commodities, SEB

Production cuts by OPEC+ do work. They work wonderfully. Deep cuts announced by OPEC in December 2008 made the oil price bottom at USD 33.8/b on Christmas Eve. That is USD 48.3/b adj. for CPI. The oil price then collapsed in 2014 when it became increasingly clear during the autumn that OPEC would NOT defend the oil price with confirmation of no-cuts in December that year.  The creation of OPEC+ in the autumn of 2016 then managed to drive the oil price higher despite booming US shale oil production. A massive 9.7 m b/d cut in production in May 2020 onward made the oil price shoot higher after the trough in April 2020. 

Historical sequence pattern is first a price-trough, then cuts, then rebound. This history however points to a typical sequence of events. First we have a trough in prices. Then we get cuts by OPEC(+) and then the oil price shoots back up. This probably creates an anticipation by the market of a likewise sequence this time. I.e. that the oil price first is going to head to USD 40/b, then deep cuts by OPEC+ and then the rebound. If we get an ugly recession.

But OPEC+ is faster and much more vigilant today. Historically OPEC met every half year. Assessed the situation and made cuts or no cuts in a very reactive fashion. That always gave the market a long lead-time both in terms of a financial sell-off and a potential physical deterioration before OPEC would react.

But markets are faster today as well with new information spreading to the world almost immediately. Impact of that is both financial and physical. The financial sell-off part is easy to understand. The physical part can be a bit more intricate. Fear itself of a recession can lead to a de-stocking of the oil supply chain where everyone suddenly starts to draw down their local inventories of crude and products with no wish to buy new supplies as demand and prices may be lower down the road. This can then lead to a rapid build-up of crude stocks in the hubs and create a sense of very weak physical demand for oil even if it is still steady.

Deep trough in prices is possible but would not last long. Faster markets and faster OPEC+ action means we could still have a deep trough in prices but they would not last very long. Oil inventories previously had time to build up significantly when OPEC acted slowly. When OPEC then finally made the cuts it would take some time to reverse the inventory build-up. So prices would stay lower for longer. Rapid action by OPEC+ today means that inventories won’t have time to build up to the same degree if everything goes wrong with the economy. Thus leading to much briefer sell-offs and sharper and faster re-bounds.

OPEC+ hasn’t really even started cutting yet. Yes, we have had some cuts announced with 1.5 m b/d reduction starting now in May. But this is only bringing Saudi Arabia’s oil production back to roughly its normal level around 10 m b/d following unusually high production of 11 m b/d in Sep 2022. So OPEC+ has lots of ”dry powder” for further cuts if needed.

OPEC reaction function: ”USD 70/b is the floor”. The most recent announced production cut gave a lot of information. It was announced on 2nd of April and super-fast following the 20th of March when Dated Brent traded to an intraday low of USD 69.27/b.

JMMC on 4 June and OPEC+ meeting on 5-6 July. Will cut if needed. OPEC+ will now spend the month of May to assess the effects of the newest cuts. The Joint Ministerial Monitoring Committee (JMMC) will then meet on 4 June and make a recommendation to the group. If it becomes clear at that time that further cuts are needed then we’ll likely get verbal intervention during June in the run-up to 5-6 July and then fresh cuts if needed.

Oil man Biden wants a price floor of USD 70/b as well. The US wants to rebuild its Strategic Petroleum Reserves (SPR) which now has been drawn down to about 50%. It stated in late 2022 that it wanted to buy if the oil price fell down to USD 67 – 72/b. Reason for this price level is of course that if it falls below that then US shale oil production would/could start to decline with deteriorating energy security for the US. Latest signals from the US administration is that the rebuilding of the SPR could start in Q3-23.

A note on shale oil activity vs. oil price. The US oil rig count has been falling since early December 2022 and has been doing so during a period when the Dated Brent price has been trading around USD 80/b.

IMF estimated social cost-break-even oil price for the different Middle East countries. As long as US shale oil production is not booming there should be lots of support within OPEC+ to cut production in order to maintain the oil price above USD 70/b. Thus the ”OPEC+ reaction-function” of a USD 70/b floor price. But USD 80/b would even satisfy Saudi Arabia.

IMF estimated social cost-break-even oil price for the different Middle East countries
Source: SEB graph, Bloomberg, IMF

US implied demand and products delivered is holding up nicely YoY and on par with 2019. So far at least. Seen from an aggregated level.

US implied demand and products delivered
Source: SEB graph and calculations, Blberg, US DOE

Total US crude and product stocks including SPR. Ticking lower. Could fall faster from May onward due to fresh cuts by OPEC+ of 1.5 m b/d

Total US crude and product stocks including SPR.
Source: SEB graph and calculations, Bloomberg, DOE

An oil price of USD 95/b in 2023 would place cost of oil to the global economy at 3.3% of Global GDP which is equal to the 2000 – 2019 average.

Oil cost as share of global economy
Source: SEB calculations and graph, Statista, BP
Förstsätt läsa

Analys

Mixed signals on demand but world will need more oil from OPEC but the group is cutting

Publicerat

den

SEB - analysbrev på råvaror

A world where OPEC(+) is in charge is a very different world than we are used to during the ultra-bearish 2015-19 period where US shale AND offshore non-OPEC production both were booming. Brent averaged USD 58/b nominal and USD 70/b in real terms that period. The Brent 5yr contract is trading at USD 66/b nominal or USD 58.6/b in real-terms assuming no market power to OPEC+ in 2028. Could be, but we don’t think so as US Permian shale is projected by major players to peak next 5yrs. When OPEC(+) is in charge the group will cut according to needs. For Saudi that is around USD 85/b but maybe as high as USD 97/b if budget costs rise with inflation

Bjarne Schieldrop, Chief analyst commodities at SEB
Bjarne Schieldrop, Chief analyst commodities, SEB

No major revisions to outlook by the IEA last week in its monthly Oil Market Report.

Total demand to rise 2 m b/d, 90% of demand growth from non-OECD and 57% from Jet fuel. Total demand to rise by 2 m b/d YoY to 101.9 m b/d where 90% of the gain is non-OECD. Jet fuel demand to account for 57% of demand growth as global aviation continues to normalize post Covid-19. Demand for 2022 revised down by 0.1 m b/d and as a result so was the 2023 outlook (to 101.9 m b/d). Non-OPEC supply for 2023 was revised up by 0.1 m b/d. Call-on-OPEC 2023 was reduced by 0.2 m b/d as a result to 29.5 m b/d. Call-on-OPEC was 28.8 m b/d in Q4-22. The group produced 28.94 m b/d in Mar (Argus).

World will need more oil from OPEC. Call-on-OPEC to rise 1.6 m b/d from Q4-22 to Q4-23. IEA is forecasting a call-on-OPEC in Q4-23 of 30.4 m b/d. The world will thus need 1.6 m b/d more oil from OPEC YoY in Q4-23 and 0.46 m b/d more than it produced in March. Counter to this though the OPEC group decided to cut production by 1 m b/d from May to the end of the year. So from May onward the group will produce around 28 m b/d while call-on-OPEC will be 29.1 m b/d, 30.3 m b/d and 30.4 m b/d in Q2,3,4-23.

If the IEA is right about demand then the coming OPEC cuts  should drive inventories significantly lower and oil prices higher.

But the market doesn’t quite seem to buy into this outlook. If it had then prices would have moved higher. Prices bumped up to USD 87.49/b intraday on 12 April but have since fallen back and Brent is falling back half a percent today to USD 85.9/b.

Market is concerned for declining OECD manufacturing PMI’s. It is of course the darkening clouds on the macro-sky which is making investors concerned about the outlook for oil products demand and thus crude oil demand. Cross-currents in global oil product demand is making the situation difficult to assess. On the one hand there are significant weakening signals in global diesel demand along with falling manufacturing PMIs. The stuff which makes the industrial world go round. Manufacturing, trucking, mining and heavy duty vehicles all need diesel. (Great Blbrg story on diesel here.) Historically recessions implies a cyclical trough in manufacturing activity, softer diesel demand and falling oil prices. So oil investors are naturally cautious about buying into the bull-story based on OPEC cuts alone.

Cross-currents is making demand growth hard to assess. But the circumstances are much more confusing this time around than in normal recession cycles because: 1) Global Jet fuel demand is reviving/recovering post Covid-19 and along with China’s recent reopening. IEA’s assessment is that 57% of global demand growth this year will be from Jet fuel. And 2) Manufacturing PMIs in China and India are rising while OECD PMIs are falling.

These cross-currents in the demand picture is what makes the current oil market so difficult to assess for everyone and why oil prices are not rallying directly to + USD 100/b. Investors are cautious. Though net-long specs have rallied 137 m b to 509 m b since the recent OPEC cuts were announced.

The world will need more oil from OPEC in 2023 but OPEC is cutting. The IEA is projecting that non-OPEC+ supply will grow by 1.9 m b/d YoY and OPEC+ will decline by 0.8 m b/d and in total that global supply will rise 1.2 m b/d in 2023. In comparison  global demand will rise by 2.0 m b/d. At the outset this is a very bullish outlook but the global macro-backdrop could of course deteriorate further thus eroding the current projected demand growth of 2 m b/d. But OPEC can cut more if needed since latest cuts have only brought Saudi Arabia’s production down to its normal level.

OPEC has good reasons to cut production if it can. IEA expects global oil demand to rise 2 m b/d YoY in 2023 and that call-on-OPEC will lift 1.6 m b/d from Q4-22 to Q4-23. I.e. the world needs more oil from OPEC in 2023. But OPEC will likely produce closer to 28 m b/d from May to Dec following latest announced production cuts

Source: SEB graph, IEA, Argus

Market has tightened with stronger backwardation and investors have increased their long positions

Source: SEB calculations and graphs. Blbrg data

Net long specs in Brent + WTI has bounced since OPEC announcement on coming cuts.

Source: SEB calculations and graph, Blbrg data

Saudi Arabia’s fiscal cost-break-even was USD 85/b in 2021 projected the IMF earlier. Don’t know when it was projected, but looks like it was before 2020 and thus before the strong rise in inflation. If we add 15% US inflation to the 2021 number we get USD 97/b. Inflation should lift budget costs in Saudi Arabia as it is largely a USD based economy. Though Saudi Arabia’s inflation since Q4-19 is reported as 8% to data while Saudi cost-of-living-index is up by 11%. Good reason for Saudi Arabia to cut if it can cut without loosing market share to US shale.

Source: SEB graph, IMF data

Adjusting for inflation both on a backward and forward basis. The 5yr Brent price is today at USD 66.3/b but if we adjust for US 5yr inflation it is USD 58.6/b in real terms. That is basically equal to the average Brent spot price from 2015-2019 which was very bearish with booming shale and booming offshore non-OPEC. Market is basically currently pricing that Brent oil market in 5yrs time will be just as bearish as the ultra-bearish period from 2015-2019. It won’t take a lot to beat that when it comes to actual delivery in 2028.

Source: SEB calculations and graph, Blbrg data

Nominal Brent oil prices and 5yr Brent adj. for 5yr forward inflation expectations only

Source: SEB claculations and graph, Blbrg data

ARA Diesel cracks to Brent were exceptionally low in 2020/21 and exceptionally high in 2022. Now they are normalizing. Large additions to refining capacity through 2023 will increase competition in refining and reduce margins. Cuts by OPEC+ will at the same time make crude oil expensive. But diesel cracks are still significantly higher than normal. So more downside before back to normal is achieved.

Source: SEB graph and calculations. Blbrg data
Förstsätt läsa

Analys

How renewable fuels are accelerating the decarbonisation of transport

Publicerat

den

WisdomTree

On 16 November 2022, UK’s Royal Air Force (RAF) Voyager aircraft, the military variant of the Airbus A330, took to the skies for 90 minutes over Oxfordshire. What looked like a routine test flight in its outward appearance was ultimately deemed ground-breaking. Why? It was a world-first military transporter aircraft flight, and the first of any aircraft type in the UK to be completed using 100% sustainable jet fuel.  

Mobeen Tahir, Director, Macroeconomic Research & Tactical Solutions, WisdomTree
Mobeen Tahir, Director, Macroeconomic Research & Tactical Solutions, WisdomTree

What are renewable fuels?

Renewable hydrocarbon biofuels (also called green or drop-in biofuels) are fuels produced from biomass sources through a variety of biological, thermal, and chemical processes. These products are chemically identical to petroleum gasoline, diesel, or jet fuel.

In other words, renewable fuels are sources of energy chemically identical to fossil fuels but produced from domestic, commercial, or agricultural waste (see Figure 1 below).

Figure 1: Converting waste into energy

Waste types and refinery output

Why the excitement?

Renewable fuels, like renewable diesel and sustainable jet fuel, can reduce greenhouse gas emissions by around 80-90% compared to fossil fuels. And because they burn much cleaner, engine filters remain cleaner for longer reducing the need for maintenance. Furthermore, given used cooking oil, vegetable oil, processing waste, and animal fat waste are used as inputs, the production of these fuels reduces biowaste, thereby cutting emissions from landfills.

This makes renewable fuels a key component of the circular economy. Humans have largely operated on the linear model historically when it comes to utilising natural resources. The circular model, in contrast, is much less wasteful and seeks to recycle as much as possible (see Figure 2 below).

Figure 2: The Circular Economy

Circular economy
Source: WisdomTree, Ellen MacArthur Foundation, 2023

The most exciting thing about renewable fuels is the immediacy with which they can make an impact. The reason why they are referred to as drop-in fuels is that they can replace fossil fuels in internal combustion engines with little or no modification required. So, if supply was abundant enough, forms of transport which cannot be electrified easily like heavy duty trucks, ships, and aeroplanes can be switched across to renewable fuels making a significant improvement to the environmental footprint. According to BP, “A return flight between London and San Francisco has a carbon footprint per economy ticket of nearly 1 tonne of CO2 equivalent. With the aviation industry expected to double to over 8 billion passengers by 2050, it is essential that we act to reduce aviation’s carbon emissions.”

The challenge

Renewable fuels or biofuels are still in their infancy. This means the obvious hurdle to overcome is cost competitiveness with fossil fuels. Cost estimates vary, but figures from the International Air Transport Association (IATA) provide a useful sense for the ballpark. In May 2022, IATA stated that the average worldwide price of jet fuel is about $4.15 per gallon compared to the US average price of a gallon of sustainable aviation fuel, which is about $8.67.

So, roughly double the price of the incumbent polluting technology. This is not a bad starting point at all. Considering how rapidly the cost of energy storage in batteries has fallen in the last decade, renewable fuels could become competitive quite soon if sufficient investment is made and economies of scale are achieved. IATA also predicts that renewable fuels could make up 2% of all aviation fuels by 2025, which could become a tipping point in their competitiveness.

Businesses are acting

Businesses pursuing their own net zero targets have already started exploring renewable fuels to minimise their waste. Darling Ingredients Inc, which produces its trademark Diamond Green Diesel from recycled animal fats, inedible corn oil, and used cooking oil, was chosen by fast food chain Chick-fil-A in March 2022 to turn its used cooking oil into clean transportation fuel.

Similarly, McDonald’s entered into a partnership with Neste Corporation in 2020 to convert its used vegetable oil into renewable diesel and fuel the trucks that make deliveries to its restaurants. According to TortoiseEcofin, both Darling Ingredients and Neste have a net negative carbon footprint given emissions produced by these businesses are lower that the emissions avoided because of their renewable fuels.

A final word

Renewable fuels alone will not tackle climate change. No single solution can. But they can help us make meaningful progress. The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) emphasises how crucial it is for the world to halve its greenhouse gas emissions this decade to at least have a chance of limiting global warming to 1.5oC. This means that solutions with an immediate effect have an important role to play. Biofuels can cut emissions from waste in landfills and provide much cleaner alternatives to fossil fuels to help accelerate the world’s decarbonisation efforts. They don’t require different engines to be of use. They just need funding to reach scale.

Mobeen Tahir, Director, Macroeconomic Research & Tactical Solutions, WisdomTree

Förstsätt läsa

Populära