Litiumpriset faller på en dyster prognos från Morgan Stanley

Batterier

Foto: Toshiyuki IMAI

Priset på råvaran litium är just nu i fokus. Litium används i olika typer av batterier och har blivit allt glödhetare i takt med att intresset för elbilar har ökat. Denna råvara har varit svår att handla för vanliga investerare, en stor del av handeln i denna råvara har gjorts upp direkt mellan producenter och de företag som behövt den som insatsvara. Det finns en amerikansk börshandlad fond, Global X Lithium & Battery Tech ETF (NYSEArca: LIT), som följer hela litiumcykeln från gruvdrift och raffinering till batteriproduktion. Sedan årsskiftet 2017/2018 är det emellertid inte längre möjligt för svenska investerare att köpa denna ETF. Vi ser nu hur litiumpriset faller på en dyster prognos från Morgan Stanley. Det betyder att även denna börshandlade fond faller när Morgan Stanley öppnade en kalldusch för litiumtjurarna. Detta skedde samtidigt som LME, London Metal Exchange, för diskussioner om att starta en standardiserad terminshandel i litium.

Ökad litiumtillförsel från Chile

Litiumrelaterade tillgångar backade efter att en Morgan Stanley-analytiker hävdade att tillväxten av elbilar skulle vara ”otillräcklig” för att kompensera ökningen av litiumtillförseln från Chile. Morgan Stanleys analytiker förutspår en rad nya litiumprojekt och planerade utbyggnader hos de största tillverkarna i Chile. Morgan Stanley bedömer att dessa projekt och utbyggnader kommer att öka den globala litiumproduktionen med 500 000 ton per år redan innan 2025. Det skulle i sådant fall innebära att den ökade efterfrågan på litium inte skulle leda till stigande priser utan istället ett utbudsöverskott.

Litiumpriserna har mer än fördubblats de senaste två åren på ökad efterfrågan på batteriråvaror som används i elbilar. Till exempel använder en Tesla Model S mer litium i sina batterier än 10 000 smartphones kombinerat enligt en analys från Goldman Sachs.

Morgan Stanley argumenterar att det 2018 året kommer att markera slutet på det globala litiumunderskottet, eftersom det kommer att finnas ”betydande överskott” från 2019 och framåt. I sin analys skriver Morgan Stanley att elektriska fordon skulle behöva svara för 31 procent av den globala bilförsäljningen år 2025 jämfört med nuvarande 2 procent för att rensa överskottet av litium.

Morgan Stanley beräknar att litiumkarbonatpriserna kan sjunka till 7 332 dollar per ton 2021 och till och med falla mot den marginal-produktionskostnaden på 7 030 dollar per ton. I dag handlas litium till cirka 13 300 dollar per ton.

Nedgraderar sin syn på litiumproducenter

Dessutom nedgraderade banken sin syn på Albermarle och SQM, de två största litiumproducenterna, till ”undervikt” från ”neutral”.

Albermarle är det största innehavet i Global X Lithium & Battery Tech ETF. LIT Har allokerat cirka 17,5 procent av portföljens vikt till aktier i detta företag. SQM, eller Sociedad Quimica Y Minera, svarar för 7,6 procent av kapitalvikten i LIT.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Top