Nyheter
Jokkmokk Iron Mines inviger järnväg
Under tisdagen slog infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd in invigningsspiken av guld på Jokkmokks järnvägsstation. Detta vid en cermoni för att fira att upprustningen av inlandsbanan nu är klar och öppen för godstrafik.
Vid en premiärtur från Arvidsjaur till Jokkmokk åkte Jokkmokks kommunalråd Stefan Andersson och kommunchef Anders Nygårds tillsammans med övriga som Inlandsbanan inviterat; infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd, gruvbolaget Jokkmokk Iron Mines VD Fred Boman och representanter från Länsstyrelsen, Trafikverket och Green Cargo med flera.
Innan resenärerna anlände till Jokkmokk avhandlades en rad olika ämnen, inte minst inlandsbanans betydelse. Stefan Andersson framhöll vikten av inlandsbanan, med fokus på Jokkmokk.
– Vårt mål är att få igång både gods- och persontrafik. Vi har pratat om vilken roll inlandsbanan har för både näringsliv och besöksnäring, för transporter till gruvnäringen i allmänhet och i synnerhet för den som planeras här. Jokkmokk är en knutpunkt och alla län som inlandsbanan passerar har råvaror. Bra transporter är viktigt för Sveriges export, säger Stefan Andersson som hoppas få gehör för mer trafik i inlandet.
Inlandsbanan bjöd på resan som i sakta fart kördes till Jokkmokk för att fira förstärkningen som skett under sommaren. Inlandsbanan kan nu ersätta godstrafiken längs malmbanan vid behov. Detta firades då tåget anlände till Jokkmokks järnvägsstation vid lunchtid.
Med pompa och ståt, i form av en guldspik och infrastrukturministern, slog Catharina Elmsäter Svärd fast spiken i rälsen med hjälp av en jättehammare.
– Många tycker att det har körts alldeles för få tåg längs inlandsbanan de sista åren, det är stor skillnad jämfört med förr. Att det nu planeras för fler transporter är glädjande, säger Stefan Andersson.
Den upprustade och förstärkta järnvägen kommer väl till pass för bland annat Jokkmokk Iron Mines AB, ett dotterbolag till Beowulf Mining som är listat på Aktietorget, som arbetar med att om några år börja bryta järnmalm i området.
Nyheter
USA är världens största importör av aluminium

USA är världens största importör av aluminium. För några årtionden fanns det 30 anläggningar som producerade aluminium i landet, idag är det bara fyra. Aluminium används i allt från läskburkar till de kraftigaste delarna av elnätet (som ett alternativ till koppar). Produktion av aluminium är enormt energikrävande.
Kina gjorde en satsning på att bli en stor producent av aluminium. Med en kombination av bidrag och subventionerad elektricitet blev man en enorm aktör.

USA producerar idag orimligt lite aluminium. En satsning på att producera mer konkurrerar just nu delvis med AI som också behöver enorma mängder elektricitet. Ett smältverk för aluminium kan kräva 700-1000 MW elektricitet, dvs motsvarande en traditionell kärnkraftsreaktor.
Ett något högre pris på aluminium får olika effekter. En läsktillverkare säger att de då kommer att styra om till att sälja mer på platsflaska. För en biltillverkare utgör kostnaden för aluminium en mycket mindre andel av den totala kostnaden och där är det möjligt att det inte gör så mycket.
Nyheter
OPEC+ börjar öka oljeutbudet från april

OPEC+ har sedan drygt två år begränsat sitt utbud av olja extra mycket för att få upp priserna. Nu börjar man dock montera ner detta. Från och med april börjar man varje månad öka utbudet med omkring 138 000 fat per dag för att under 2026 vara uppe i en total utbudsökning på 2,2 miljoner fat per dag.
Donald Trump gillar låga oljepriser. Han säger sig även vilja sätta press på Iran genom att begränsa deras export. En högre export från OPEC+ skulle kunna motverka att oljepriserna går upp om begränsningarna av Irans export lyckas.
Lägre oljepriset är dock fortsatt i konflikt med Donald Trumps vilja att USA ska producera ännu högre rekordvolymer. Amerikanska oljebolag är redan nöjda med sin produktion, högre produktion får vinsterna att falla. Lägger man till ännu högre oljeutbud i världen så blir vinstpressen ännu större.
Enligt Bloomberg har den globala oljemarknaden redan ett överutbud på 450 000 fat per dag i år. Börjar OPEC+ addera mer olja till marknaden så förväntas överutbudet öka ännu mer.
Oljepriserna faller under kvällen omkring 1,8 procent. WIT-oljan handlas kring 68,5 USD och Brentoljan 71,5 USD.
Nyheter
Arctic Minerals är ett nordiskt mineralprospekterings- och gruvutvecklingsbolag

Arctic Minerals är ett nordiskt mineralprospekterings- och gruvutvecklingsbolag som fokuserar på att identifiera och utveckla framtidens koppar- och kritiska mineralfyndigheter i Sverige, Norge och Finland.
Bolaget har varit noterat sedan länge men dagens version är relativt ny då många nya tillgångar har tillförts bolaget och en ny ledning driver verksamheten. Peter George, chef och styrelsemedlem, går här igenom vilka tillgångar bolaget har och hur han ser på saker.
-
Nyheter3 veckor sedan
Hemp Innovation skriver off-take-avtal för industriell hampafiber
-
Nyheter4 veckor sedan
Christian Kopfer om guld, olja och stål
-
Nyheter3 veckor sedan
I mars offentliggör EU en lista på prioriterade gruvprojekt, betydelsefullt för Norra Kärr
-
Analys3 veckor sedan
Stronger inventory build than consensus, diesel demand notable
-
Nyheter3 veckor sedan
70 procent av världens koboltproduktion exportstoppas i fyra månader
-
Analys3 veckor sedan
Crude oil comment: Price reaction driven by intensified sanctions on Iran
-
Nyheter2 veckor sedan
First Nordic Metals ska noteras på First North i Sverige
-
Nyheter3 veckor sedan
Eric Strand kommenterar vad som händer med guld och silver