Följ oss

Nyheter

Jokkmokk Iron Mines inviger järnväg

Publicerat

den

Jokkmokk kommun inviger järnvägUnder tisdagen slog infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd in invigningsspiken av guld på Jokkmokks järnvägsstation. Detta vid en cermoni för att fira att upprustningen av inlandsbanan nu är klar och öppen för godstrafik.

Vid en premiärtur från Arvidsjaur till Jokkmokk åkte Jokkmokks kommunalråd Stefan Andersson och kommunchef Anders Nygårds tillsammans med övriga som Inlandsbanan inviterat; infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd, gruvbolaget Jokkmokk Iron Mines VD Fred Boman och representanter från Länsstyrelsen, Trafikverket och Green Cargo med flera.

Innan resenärerna anlände till Jokkmokk avhandlades en rad olika ämnen, inte minst inlandsbanans betydelse. Stefan Andersson framhöll vikten av inlandsbanan, med fokus på Jokkmokk.

– Vårt mål är att få igång både gods- och persontrafik. Vi har pratat om vilken roll inlandsbanan har för både näringsliv och besöksnäring, för transporter till gruvnäringen i allmänhet och i synnerhet för den som planeras här. Jokkmokk är en knutpunkt och alla län som inlandsbanan passerar har råvaror. Bra transporter är viktigt för Sveriges export, säger Stefan Andersson som hoppas få gehör för mer trafik i inlandet.

Inlandsbanan bjöd på resan som i sakta fart kördes till Jokkmokk för att fira förstärkningen som skett under sommaren. Inlandsbanan kan nu ersätta godstrafiken längs malmbanan vid behov. Detta firades då tåget anlände till Jokkmokks järnvägsstation vid lunchtid.

Med pompa och ståt, i form av en guldspik och infrastrukturministern, slog Catharina Elmsäter Svärd fast spiken i rälsen med hjälp av en jättehammare.

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

– Många tycker att det har körts alldeles för få tåg längs inlandsbanan de sista åren, det är stor skillnad jämfört med förr. Att det nu planeras för fler transporter är glädjande, säger Stefan Andersson.

Den upprustade och förstärkta järnvägen kommer väl till pass för bland annat Jokkmokk Iron Mines AB, ett dotterbolag till Beowulf Mining som är listat på Aktietorget, som arbetar med att om några år börja bryta järnmalm i området.

Nyheter

Europas största tillverkare av elbilsbatterier överväger att ställa om till batterier för villor

Publicerat

den

LG Energy Solutions fabrik i Wroclaw i Polen

Koreanska LG Energy Solution är den största tillverkaren av elbilsbatterier i Europa. Nu överväger företaget att ställa om produktionen vid sin fabrik i Polen till att i stället producera batterier för stationär lagring av elektricitet, exempelvis för hushåll.

Fabriken i Polen med 6 600 anställda har en kapacitet på 100 000 elbilsbatterier per år, men efterfrågan på marknaden är svag. Samtidigt har Polens snabba utbyggnad av solenergi gjort att landets elnät har blivit obalanserat och ett behov av batterier har uppstått.

Polen presenterade förra veckan ett bidrag för privatpersoner att installera batterier. Budgeten för bidraget är 400 miljoner zloty, motsvarande en dryg miljard kronor. Man tillade dock att det bara är ett liten försmak av landets ambitioner.

Bloomberg skriver att grannlandet Tyskland har 500 000 installationer av batterier för stationär lagring i villor.

Fortsätt läsa

Nyheter

Priset på litium fortsätter att falla, överutbud i flera år framåt

Publicerat

den

Litium i vatten

Priset på batterimetallen litium rusade i höjden för ett par år sedan och världen var bekymrad över hur vi skulle kunna få fram tillräckligt av metallen. Nu när vi tittar i backspegeln så kan vi se att produktionen konstant har ökat samtidigt som elbilsmarknaden inte har växt lika snabbt som tidigare förväntat, även om den växer i högt tempo.

Det spås inte heller bli någon brist på litium under kommande år, det öppnas löpande nya gruvor och överutbudet spås öka, inte minska, de kommande åren.

Nedan är en graf över priset på litiumkarbonat i valutan yuan.

Priset på batterimetallen litium i CNY.
Priset på litium i CNY.
Fortsätt läsa

Nyheter

Koppar från kinesiska lager flödar ut på marknaden

Publicerat

den

Spekulationerna var många varför Kina köpte så mycket koppar i början av året trots att landets ekonomi går på halvfart. En stor spekulation var att landet skulle devalvera sin valuta och då var det bättre för aktörer att ha koppar än pengar på bankkontot.

Någon större devalvering kom aldrig. Nu flödar i stället all denna koppar ut på marknaden igen. Nedan är en graf över Kinas export av koppar.

Graf över Kinas export av koppar
Export av raffinerad koppar från Kina. Källa, kinesiska tullverket och Bloomberg.
Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära