Följ oss

Nyheter

Vattenfall och flygbolag vill bana väg för vätgas på flygplatser i Sverige och Norge

Publicerat

den

Flygplan som drivs av vätgas

Airbus, Avinor, SAS, Swedavia och Vattenfall har undertecknat ett samförståndsavtal (MoU) för att undersöka förutsättningarna för vätgasinfrastruktur på flygplatser i Sverige och Norge.

Detta samarbete kommer att ge bättre förståelse för vätgasflyget som koncept, drift, försörjning, infrastruktur och tankningsbehov på flygplatser i syfte att underlätta utvecklingen av ett sådant system i båda länderna. Studien kommer också att identifiera metoder för att välja vilka flygplatser som ska anpassas för vätgasdrivna flygplan i båda länderna samt det tillkommande regelverket.

Detta är ett första steg i en ettårig förstudie som inbegriper två länder och fler än 50 flygplatser. Projektet återspeglar alla partners gemensamma ambition att tillämpa sin expertis för att minska flygindustrins koldioxidutsläpp och nå netto noll utsläpp till 2050.

”Vätgas sticker ut som en viktig möjliggörare i pionjärarbetet för en hållbar framtid i flygindustrin”, säger Guillaume Faury, koncernchef för Airbus. ”Norge och Sverige hör till de regionerna med högst efterfrågan på flygtransporter och har stor potential för vätgasproduktion med förnybara energislag. Jag är mycket glad över att kunna inleda detta samarbete med partners som engagerar sig helhjärtat för att ta konkreta steg mot en framtida fossilfri flygindustri. Det passar perfekt med vår strategi att bygga ut ett ekosystem med vätgas för flygindustrin i de delar av världen där det passar som bäst.”

”Vi vill möjliggöra omställningen till en fossilfri industri. Flygindustrin är idag svår att ställa och det är en stor utmaning att bryta sig loss från fossila bränslen. Detta gränsöverskridande samarbete visar dock på viljan att åstadkomma en förändring. Vi ser fram emot att bidra med vår expertis inom elmarknadens utveckling, elinfrastruktur och vätgasproduktion i Sverige”, säger Anna Borg, VD och koncernchef för Vattenfall.

Användningen av vätgas som bränsle i framtidens flygplan förväntas inte bara minska utsläppen från flygplanen avsevärt, utan kan också bidra till att minska koldioxidutsläppen från flygverksamhet på marken.

År 2020 presenterade Airbus det första ZEROe-konceptet med ambitionen att lansera världens första vätgasdrivna kommersiella flygplan till 2035. Airbus lanserade också programmet ”Hydrogen Hub at Airports” för att initiera forskning om behov av infrastruktur och fossilfri drift av flygplatser, i hela värdekedjan.

Nyheter

Ökad efterfrågan på olja och naturgas fram till 2050 enligt IEA

Publicerat

den

Graf över olja och gas, samt kol, hur mycket de kommer att användas fram till 2050

IEA har idag släppt sin årliga rapport World Energy Outlook. Det är alltid en rapport som får uppmärksamhet och när det kommer till olja och gas så kommer nog mycket fokus att hamna på Current Policies Scenario, dvs hur utvecklingen kommer att vara enligt nuvarande policys.

Efterfrågan på olja och naturgas stiger

Efterfrågan på olja stiger till 113 miljoner fat per dag år 2050, främst på grund av ökad användning i tillväxt- och utvecklingsekonomier inom vägtransporter, petrokemiska råvaror och flygsektorn. Övergången till elbilar stagnerar i regioner som saknar starkt politiskt stöd, Kina och Europa är de stora undantagen och ser fortsatt tillväxt i försäljningen av elbilar. Den globala efterfrågan på naturgas ökar till 5 600 miljarder kubikmeter till år 2050. Efterfrågan i Mellanöstern stiger kraftigt, men det är utvecklingsekonomierna i Asien som står för den största ökningen. Deras växande behov av gas tillgodoses genom nya pipelines från Ryssland till Kina samt genom ökade flöden av flytande naturgas (LNG).

Ökad produktion och högre priser

I Current Policies Scenario stiger olja- och gaspriserna fram till 2050. USA förblir världens största producent av olja och gas under hela perioden, men OPEC+ når år 2050 en oljeproduktion som är 15 % högre än någonsin tidigare. Current Policies Scenario utgår från att de begränsningar för oljeproduktion och handel som idag gäller i länder under sanktioner lättar mot slutet av prognosperioden, så att deras produktion bestäms av ekonomiska faktorer. Om detta inte sker och geopolitiska begränsningar består, kan efterfrågan i stället tillgodoses genom ökad produktion i andra länder, men det skulle kräva större investeringar och troligen leda till högre priser.

Kol minskar, men ligger kvar på en hög nivå

Användningen av kol som energi förväntas att minska, men det är från an användning som skjutit i höjden, så det är mer som att kol ligger kvar på en hög platå.

Fortsätt läsa

Nyheter

Kanada vill bli Nato-ländernas förstahandsval för kritiska mineraler

Publicerat

den

Kanadas finansminister François-Philippe Champagne vill göra landet till den självklara partnern för Natoländer som söker tillgång till kritiska mineraler. I ett tal till näringslivet i Calgary betonade han att förädling är avgörande för att stärka Kanadas konkurrenskraft, rapporterade The Canadian Press igår.

”Prospektering och utvinning är viktigt, men det vi verkligen behöver är förädling. Det är nyckeln,” sade Champagne, som framhöll att metaller som titan, centrala i tillverkningen av bland annat ubåtar, spelar en växande roll i försvarsindustrin.

Regeringens färska budget innehåller en satsning på en ny ”Critical Minerals Sovereign Fund” på två miljarder kanadadollar över fem år. Fonden ska användas till kapitalinvesteringar, lånegarantier och leveransavtal för att stärka den inhemska mineralförädlingen.

Champagne beskrev kritiska mineraler som avgörande för länders framtida konkurrenskraft.
”Om vi lämnar allt till marknaden är jag inte säker på att vi klarar den här utmaningen,” sade han.

Förändrad syn på energi

Finansministern menade också att attityderna kring olje- och gasutveckling håller på att förändras i Kanada. Premiärministerns nya retorik om landet som en ”energistormakt” – både inom ren och konventionell energi – har, enligt Champagne, skapat ett skifte i hur näringslivet ser på sektorn.

”Folk förstår nu sambandet mellan ekonomisk säkerhet, energisäkerhet och nationell säkerhet,” sade han, men betonade samtidigt behovet av att effektivisera tillståndsprocesser och höja produktiviteten.

”Vi har gjort en kursändring. Det här är en regering som menar allvar med tillväxt och investeringar,” tillade han.

Näringslivet: välkommet men utmaningar kvarstår

Deborah Yedlin, vd för Calgary Chamber of Commerce, välkomnade flera delar av budgeten, särskilt signalen om att ett planerat tak för industriella koldioxidutsläpp kan skrotas.

Samtidigt efterlyste hon tydliga reformer för att minska byråkratiska hinder.
”Det är positivt att regeringen vill öka investeringarna, men vi måste verkligen ta itu med de regulatoriska utmaningarna,” sade Yedlin.

Hon noterade att energisektorn är försiktigt optimistisk.
”Vi har en premiärminister och en finansminister som talar om Kanada som en energistormakt. Det har vi inte hört på länge,” konstaterade hon.

Fortsätt läsa

Nyheter

Reder ut varför skogs- och pappersbranschen blivit så turbulent

Publicerat

den

Skog

Det har varit flera tuffa och turbulenta år för industrin kring skog och skogsråvaror. Det är många saker som påverkar samtidigt vilket inte är helt lätt att hålla rätt på. Här svarar Stifels analytiker Lars Kjellberg på frågor och förklarar. Han tar även upp varför de svenska skogsbolagen drabbas hårdare än de amerikanska och tittar närmare på relativa vinnare.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Aktier

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära