Följ oss

Nyheter

Vattenfall och flygbolag vill bana väg för vätgas på flygplatser i Sverige och Norge

Publicerat

den

Flygplan som drivs av vätgas

Airbus, Avinor, SAS, Swedavia och Vattenfall har undertecknat ett samförståndsavtal (MoU) för att undersöka förutsättningarna för vätgasinfrastruktur på flygplatser i Sverige och Norge.

Detta samarbete kommer att ge bättre förståelse för vätgasflyget som koncept, drift, försörjning, infrastruktur och tankningsbehov på flygplatser i syfte att underlätta utvecklingen av ett sådant system i båda länderna. Studien kommer också att identifiera metoder för att välja vilka flygplatser som ska anpassas för vätgasdrivna flygplan i båda länderna samt det tillkommande regelverket.

Detta är ett första steg i en ettårig förstudie som inbegriper två länder och fler än 50 flygplatser. Projektet återspeglar alla partners gemensamma ambition att tillämpa sin expertis för att minska flygindustrins koldioxidutsläpp och nå netto noll utsläpp till 2050.

”Vätgas sticker ut som en viktig möjliggörare i pionjärarbetet för en hållbar framtid i flygindustrin”, säger Guillaume Faury, koncernchef för Airbus. ”Norge och Sverige hör till de regionerna med högst efterfrågan på flygtransporter och har stor potential för vätgasproduktion med förnybara energislag. Jag är mycket glad över att kunna inleda detta samarbete med partners som engagerar sig helhjärtat för att ta konkreta steg mot en framtida fossilfri flygindustri. Det passar perfekt med vår strategi att bygga ut ett ekosystem med vätgas för flygindustrin i de delar av världen där det passar som bäst.”

”Vi vill möjliggöra omställningen till en fossilfri industri. Flygindustrin är idag svår att ställa och det är en stor utmaning att bryta sig loss från fossila bränslen. Detta gränsöverskridande samarbete visar dock på viljan att åstadkomma en förändring. Vi ser fram emot att bidra med vår expertis inom elmarknadens utveckling, elinfrastruktur och vätgasproduktion i Sverige”, säger Anna Borg, VD och koncernchef för Vattenfall.

Användningen av vätgas som bränsle i framtidens flygplan förväntas inte bara minska utsläppen från flygplanen avsevärt, utan kan också bidra till att minska koldioxidutsläppen från flygverksamhet på marken.

År 2020 presenterade Airbus det första ZEROe-konceptet med ambitionen att lansera världens första vätgasdrivna kommersiella flygplan till 2035. Airbus lanserade också programmet ”Hydrogen Hub at Airports” för att initiera forskning om behov av infrastruktur och fossilfri drift av flygplatser, i hela värdekedjan.

Nyheter

Mängden M1-pengar ökar kraftigt

Publicerat

den

Den globala tillgången på pengar ökar kraftigt. Mängden M1-pengar i Kina ökade med 4,6 procent jämfört med året tidigare och är på en ny rekordnivå. Även ökningstakten mot tidigare i år är högre. Kinas M1-mängd är nu dubbelt så stor som USA:s. Kinas M1 står nu för 33 procent av G10:s totala M1, vilket innebär att Kina nu är en betydande drivkraft till att öka den globala likviditeten.

Kommer stimulanserna att skapa inflation?

Graf över mängden M1-pengar
Fortsätt läsa

Nyheter

Fusionsföretag visar hur guld kan produceras av kvicksilver i stor skala – alkemidrömmen ska bli verklighet

Publicerat

den

Marathon Fusion i San Francisco har presenterat en lösning på hur alkemin att producera guld kan förverkligas. Detta genom att transmutera kvicksilver till guld. Det hela uppmärksammas även av Financial Times.

Marathon Fusion har tillkännagivit en lösning på alkemins tusenåriga stora utmaning: transmutationen av guld. Företaget uppger att deras metod är massivt skalbar, praktiskt genomförbar och ekonomiskt oemotståndlig.

I deuterium-tritium-fusion driver högenergetiska neutroner ”multiplikationsreaktioner” för att sluta bränslecykeln genom att producera det tritium som behövs för att upprätthålla driften. Genom att använda dessa neutroner för att driva en multiplikationsreaktion på kvicksilver-198, producerar företagets metod kvicksilver-197 som sedan sönderfaller på några dagar till den enda stabila isotopen av guld.

Med företagets metod kan kraftverk generera 5 000 kg guld per år, per gigawatt elproduktion (~2,5 GWth), utan att kompromissa med självförsörjningen av bränsle eller effekt.

18 år innan radioaktiviteten är borta

Guldet kan vara lätt radioaktivt efter att det har producerats och en uppskattning är att det kan behöva ligga i ett valv i 18 år innan det kan användas för exempelvis smycken.

Fortsätt läsa

Nyheter

Ryska militären har skjutit ihjäl minst 11 guldletare vid sin gruva i Centralafrikanska republiken

Publicerat

den

Afrikanska kontinenten med ryska flaggan i bakgrunden

Ryska militären har skjutit ihjäl minst 11 guldletare vid den ryska militärens guldgruva i Ndassima i Centralafrikanska republiken. Händelsen inträffade på onsdagskvällen, cirka 45 mil öster om huvudstaden Bangui. Offren ska ha varit unga personer från byar i området som olovligen tagit sig in på gruvområdet i jakt på guldfyndigheter.

Enligt hjälparbetare, som valt att vara anonyma av rädsla för repressalier, sköts de flesta av offren ihjäl på platsen. Flera personer uppges fortfarande vara saknade enligt AP. Ryska militären har tidigare anklagats för människorättsbrott och avrättningar i landet.

Rysslands militära närvaro i Afrika ska gå med vinst, eller i alla fall minst vara självfinansierande. Militären får därför ofta råvarutillgångar att utvinna i utbyte för sina tjänster. En fördel Ryssland har i sin råvaruverksamhet i Afrika är att de har straffrihet.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära