Följ oss

Nyheter

Priset sjunker när LMEs lager fylls med ryskt aluminium

Publicerat

den

LME fortsätter att ha ett ryskt problem. Efter en liten nedgång i april steg andelen ryskt aluminium i lagren till 68 procent i maj 2023. Problemet uppstod i höstas när börsen valde att inte begränsa eller förbjuda ryska råvaror i sina lager. Beslutet kom trots att ett växande antal regeringar och företag valde att sanktionera ryska produkter.

LME avfärdade slutligen risken för en ökad uppbyggnad av ryska metaller i sina lager. Vid den tiden hävdade börsen att en avmattning i väst och antalet länder som fortfarande är villiga att köpa ryskt aluminium i slutändan skulle hjälpa till att reglera lagren. Detta har inte hänt, utan istället verkar LMEs funktion som ett globalt riktmärke för bland annat aluminium i allt högre grad vara i riskzonen.

Stark men avtagande korrelation mellan LME och CME

Aluminium är verkligen inte det enda kontraktet som LME riskerar. Enligt Christel Bories, VD för ferronickelproducenten Eramet, har ett index från Shanghai Metals Market blivit riktmärket för ferronickelprissättning.

Medan CME valde att inte skapa ett nickelkontrakt i kölvattnet av LMEs nickelsqueeze, har den amerikanska råvarubörsen ett aluminiumkontrakt med tillräckligt med likviditet för att göra det lönsamt att använda som en kontraktsmekanism.

För närvarande fortsätter LME- och CME-aluminiumpriserna att röra sig i stort sett parallellt, även om deras utveckling inte är identiska. Sedan 2022 har CME-priserna haft en genomsnittlig premie på 8 USD/mt i förhållande till LME-priserna. Det premium ligger för närvarande på nästan 23 USD/st eftersom den ökande närvaron av rabatterat ryskt material tynger LME-priserna.

Även om det är fortsatt starkt, urholkas nu korrelationen mellan de två priserna, om än blygsamt. LME- och CME-aluminiumpriser stoltserar med en korrelation på 99,56 procent som började i början av 2022. Tas enbart hänsyn till de första 5,5 månaderna av 2023, sjunker den korrelationen till 97,74 procent. Korrelationen mellan de två priserna kan fortsätta att urholkas eftersom aluminiummarknaden verkar allt mer regionaliserad, och som ett resultat kan LME-priser bli allt mindre relevanta för västerländska köpare.

Nyheter

Det kan bli brist på sand, grus och sten i Sverige och grannländerna

Publicerat

den

Sandtag från ovan

En ny nordisk rapport från NCC visar att Sverige och dess grannländer står inför en brist på ballastmaterial som sand, grus och sten. Materialbristen riskerar att bli en flaskhals för den gröna omställningen och annan viktig framtida samhällsutveckling skriver NCC.

Rapporten, som omfattar hela Norden, visar att länderna tillsammans kan komma att behöva nära tre miljarder ton mer ballast till år 2045 för att möta behoven i enlighet med respektive lands klimat- och utvecklingsmål. Det finns tillräckliga naturresurser, men utvinningen begränsas av ineffektiva tillståndsprocesser, bristande regional planering och låg återvinning.

Efterfrågan på ballast i Sverige förväntas öka med upp till 900 miljoner ton, eller 60 miljoner ton per år fram till år 2045, en mängd som motsvarar att täcka en yta motsvarande Stockholms kommun med ett två meter tjockt grus- och stenlager. Samtidigt har antalet aktiva stenbrott i landet minskat med 39 procent på ett drygt decennium. Denna utveckling kommer, om inga åtgärder vidtas, att leda till materialbrist, förseningar i byggprojekt och ökade klimatutsläpp från transporter.

Fortsätt läsa

Nyheter

Kärnkraft, vattenkraft, vind och sol beräknas tillsammans stå för 35 procent av Kinas energi 2035

Publicerat

den

Energirapport i Kina

Den 8 september presenterade Kinas statliga energijätte National Energy Group sin nya rapport China Energy Outlook 2025–2060 vid ett seminarium i Peking. Rapporten ger en omfattande prognos för landets energibehov.

Rapporten visar att Kinas energiförbrukning fortsatt väntas öka under de närmaste tio åren och nå omkring 7,1–7,2 miljarder ton kolenheter (TCE) runt 2035, en ökning på cirka 20 procent jämfört med i dag. Kärnkraft, vattenkraft, vind och sol beräknas tillsammans nå en andel på 35 procent år 2035 och vidare till 80 procent år 2060.

Kol, olja och gas i omvandling

Trots omställningen kommer kol att spela en fortsatt stor roll på kort sikt. Konsumtionen väntas stiga till massiva 4,95–5,1 miljarder ton under den kommande femårsperioden och ligga kvar på över 4,6 miljarder ton fram till 2035. Därefter väntas gradvis nedgång i takt med att äldre gruvor fasas ut.

Oljeanvändningen har redan nått sitt maximum på omkring 730–750 miljoner ton per år. Med ökande elbilsanvändning och mognad i petrokemisk industri spås förbrukningen sjunka till cirka 700 miljoner ton 2030. Naturgas pekas ut som en viktig övergångsenergi och väntas nå en topp på nära 600 miljarder kubikmeter runt 2035.

Kraftig ökning av elbehovet

Rapporten framhåller att Kinas elförbrukning kommer att fortsätta växa stabilt. Den årliga tillväxten under 2026-2030 förväntas ligga på 4,5 procent och därefter omkring 2,9 procent. Elanvändningen spås nå 13,3 biljoner kilowattimmar 2030, 15,3 biljoner 2035 och kulminera kring 18 biljoner mellan 2050 och 2060.

Ökad självförsörjning

Rapporten betonar även vikten av energisäkerhet och självförsörjning. Kinas nuvarande primärenergisjälvförsörjningsgrad ligger på runt 80 procent och väntas stiga till över 90 procent omkring 2045.

Fortsätt läsa

Nyheter

ABB och Blykalla samarbetar kring kärnkraftsteknik för sjöfartsindustrin

Publicerat

den

Fartyg från ovan

ABB har undertecknat ett samförståndsavtal (MoU) med det svenska kärnkraftsföretaget Blykalla för att stödja och påskynda användandet av små modulära blykylda reaktorer inom sjöfartsindustrin.

Detta avtal bygger vidare på villkoren i ett befintligt samförståndsavtal mellan Blykalla och ABB som undertecknades i oktober 2024, och som syftar till att utveckla blykyld SMR-teknik för att stödja Sveriges behov av ren energi. Avtalet utökar partnerskapet och ligger i linje med den växande trenden med kärnkraft som marin kraftkälla.

Blykallas svenska avancerade blyreaktor (SEALER) är en mycket kompakt, passivt säker reaktor med inbyggda säkerhetsstrukturer vilket innebär att de inte kräver några åtgärder från operatören. Det var en av tre reaktorer som identifierades i projektet Nuclear Propulsion for Merchant Ships I (NuProShip I), som syftar till att anpassa en generation IV-SMR till kraven hos kommersiella fartyg – särskilt större fartyg. ABB:s expertis inom systemintegration samt kraftdistributions-, styr- och automationsteknik, kommer att vara avgörande för att säkerställa en framgångsrik implementering av SMR som en lösning ombord.

“Vi är glada att utöka vårt partnerskap med ABB inom detta strategiskt viktiga område. Med vår kompakta reaktordesign ser vi en unik möjlighet att leda vägen inom maritim kärnkraftsdrift – en lösning som är unikt positionerad för att möta sektorns efterfrågan på ren energi”, säger Jacob Stedman, VD för Blykalla. “Att förverkliga denna vision kommer att kräva ett ekosystem av engagerade partners, och detta samarbete är en avgörande byggsten.”

“SMR:er har betydande potential att driva minskade koldioxidutsläpp, och vårt samarbete med Blykalla kommer att bidra till att öka deras möjligheter inom maritima tillämpningar”, säger Juha Koskela, global chef för ABB:s division Marine & Ports. “Nästa generations SMR:er kommer att möjliggöra innovativa fartygsdesigner som kan bidra till att minska utsläppen jämfört med fartyg som drivs med kolbaserade bränslen. Vi är stolta över att samarbeta med Blykalla i vad som representerar ett viktigt steg på sjöfartens resa mot minskade koldioxidutsläpp.”

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Aktier

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära