Följ oss

Nyheter

Gapet mellan palladium och platina kommer att minska

Publicerat

den

Flera tackor palladium i närbild

Enligt en nyligen publicerad analytikergenomgång från Reuters kommer palladium att kosta 485 USD per troy ounce mer än platina i år. Detta är en rekordhög premium, men det finns anledning att tro att gapet mellan palladium och platina kommer att minska under 2020. Reuters undersökning visar att platina kommer att återhämta sig från sin åtta år långa nedgång under nästa år.

En brist på palladium och ett överskott av platina har reverserat den traditionella hierarkin mellan de två metallerna som båda främst används i fordon för att minska skadliga utsläpp.

Palladium

Palladium steg från en botten på 449,55 dollar per ounce i början av 2016 för att nå rekordnivåer över 1 600 dollar i mars. Sedan dess har palladiumpriserna fallit tillbaka till omkring 1 400 dollar.

Undersökningen genomfördes genom att tillfråga 27 analytiker och handlare som den här månaden gav en medianprognos för palladium till i genomsnitt 1 350 dollar i år – det högsta årliga genomsnittet någonsin – och 1 250 USD år 2020.

Prisprognosen är högre än liknande undersökningar

Den förutsägelsen är högre än en liknande undersökning som genomfördes för tre månader sedan, och spådde priser på 1 200 USD i år och 1 150 dollar år 2020. Detta gör emellertid att palladium hamnar bakom guldpriset. En parallell Reutersundersökning visade att ädelmetallhandlarna tror att guldkursen kommer att landa på 1 322 USD per troy ounce under 2019 samt 1 369 USD under nästa år.

Underskott åtta år i rad

Konsultföretaget Metals Focus förutspår ett underskott om 789 000 ounces palladium i år på 10 miljoner ounce-årsmarknaden – det åttonde årliga underskottet – och underskott av samma storlek under flera år efter det.

Även palladium har gynnats av en övergång från diesel- till bensinmotorer efter utsläppsskandalen år 2015. Både palladium och platina används i fordon för att rena avgaser men palladiumanvändandet är högre i bensinmotorer. En avmattning i bilförsäljningen på nyckelmarknader, inklusive USA och Kina, kan underminera priserna säger INTL FCStone-analytikern Edward Meir. En annan risk är att biltillverkare kommer att minska kostnaderna genom att använda mer platina och mindre palladium.

Det finns få tecken på detta, men investerare som förväntar sig substitution har ökat sina satsningar på högre platinapriser, vilket har lyft metallen från en botten på cirka 800 dollar per ounce till lite under 900 dollar.

Platina kommer att kämpa för att hålla fast vid de kurserna, fann undersökningen. Analytiker och handlare angav en medianprognos på 865 dollar för det här året – det lägsta årliga genomsnittet sedan 2004.

Den prognosen är högre än en liknande undersökning som genomfördes för tre månader sedan, och spådde priser på 1 200 USD i år och 1 150 dollar år 2020.

Platina har ett beständigt utbudsöverskott. World Platinum Investment Council förväntar sig ett överskott på 680 000 ounces i år på en marknaden som är 8 miljoner ounce stor – det tredje raka året av överutbud.

”Platinans utbuds- och efterfrågerelation är inte lika konstruktiv som palladium, så vi har sett hur denna metall kämpat på uppsidan under en längre tid”, säger INTL FCStones Meir.

Fortsätt läsa
Annons
Klicka för att kommentera

Skriv ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Nyheter

Londons roll som ett globalt nav inom råvaruhandeln

Publicerat

den

London

London, känt för sin historia och strategiska positionering, har alltid haft en betydande roll i världen av råvaruhandel. Staden är känd för sin finansiella expertis och solida infrastruktur och fungerar som en avgörande bro som förbinder producenter och konsumenter över hela världen, men exakt vad gör London till ett så avgörande nav för råvaruhandeln?

Historien om råvaruhandel i London

Råvaruhandel i London har djupa rötter som går tillbaka till slutet av 1500-talet när staden etablerade sig som ett nyckelnav för global handel.

På 1800-talet hade London blivit en framträdande plats som världens ledande råvarumarknad, specialiserad på metaller, textilier och jordbruksvaror. De mest omsatta råvarorna var bomull, ull, socker och kaffe.

London Metal Exchange (LME) grundades 1877 för att underlätta handeln med icke-järnmetaller som koppar och bly.

Under åren fortsatte London att utöka sina handelsmöjligheter och locka handlare från alla hörn av världen.

Utveckling av London som ett globalt nav för råvaruhandel

Londons status som ett globalt nav för råvaruhandel befästes i början av 1900-talet när staden blev centrum för internationell finans. Etableringen av London Metal Exchange (LME) 1877 och London International Financial Futures and Options Exchange (LIFFE) 1982 cementerade ytterligare stadens dominans inom råvaruhandel.

Dessa börser utgjorde en plattform för handlare att köpa och sälja råvaror på en global skala, vilket gjorde London till en integrerad del av leveranskedjan för olika industrier runt om i världen.

Under de senaste åren har London också sett en ökning av elektroniska handelsplattformar, vilket ytterligare ökar dess tillgänglighet och attraktivitet för råvaruhandlare.

Faktorer som bidrar till Londons framgång inom råvaruhandel

Londons framgång inom råvaruhandel tillskrivs flera nyckelfaktorer. Stadens strategiska geografiska läge gör att den fungerar som en central mötesplats för köpare och säljare över hela världen. Vilket väl dock får anses vara mer av en historisk fördel.

Stadens stabila politiska och ekonomiska miljö ger den attraktionskraft och erbjuder handlare en säker och pålitlig marknad för investeringar.

Närvaron av skickliga proffs, förstklassig infrastruktur och strömlinjeformade handelsprocesser befäster Londons position som en främsta destination för råvaruhandel.

Dessutom säkerställer dess robusta rättsliga ram och etablerade tillsynsorgan rättvisa och transparenta handelsmetoder.

Londons roll i global råvaruhandel

Londons position som ett globalt nav för råvaruhandel har haft långtgående effekter på världsekonomin.

Staden fungerar som en viktig länk mellan producenter och konsumenter, vilket underlättar handel och leverans av viktiga råvaror som metaller, energiresurser och jordbruksprodukter.

Detta skapar en konkurrensutsatt marknad som driver innovation och effektivitet, vilket i slutändan gynnar både producenter och konsumenter.

Dessutom har den höga volymen av råvaruhandel i London också en betydande inverkan på de globala priserna, vilket gör den till en inflytelserik aktör i den globala ekonomin.

London vs New York: Kampen om råvaruhandeln

Även om London länge har ansetts vara det ledande globala navet för råvaruhandel, har New York också en betydande position på denna marknad.

Båda städerna har sina styrkor och svagheter, med London som utmärker sig inom områden som metall- och energimarknader, medan New York dominerar inom jordbruksprodukter. Men Londons historiska dominans och väletablerade infrastruktur ger det ett försprång framför New York, vilket gör det till den föredragna destinationen för de flesta handlare. Men eftersom de globala råvarumarknaderna fortsätter att utvecklas, förväntas konkurrensen mellan dessa två städer intensifieras.

Teknikens inverkan

Teknikens framväxt har revolutionerat råvaruhandelslandskapet, och London har inte lämnats på efterkälken. Under de senaste åren har betydande investeringar gjorts i teknik, med elektroniska handelsplattformar och avancerad dataanalys som ligger i spetsen för denna transformation.

Detta har inte bara ökat effektiviteten och hastigheten på handelsutförandet utan också öppnat nya möjligheter för handlare att få tillgång till globala marknader.

Dessutom har användningen av teknik också förbättrat riskhanteringsmetoderna, vilket gör råvaruhandeln i London säkrare och pålitligare.

Londons rika historia och expertis inom råvaruhandel, tillsammans med dess robusta infrastruktur och tekniska framsteg, positionerar den som föregångare i kampen om råvaruhandelns överlägsenhet. Att vara i en global tidszon ger London ett försprång framför New York, vilket gör att handlare kan komma åt marknader i både Asien och Amerika inom en enda dag.

Trots New Yorks starka närvaro på jordbruksmarknaderna och dess pågående tekniska framsteg, förväntas rivaliteten mellan dessa två städer intensifieras i framtiden. När de globala råvarumarknaderna utvecklas kommer det att vara spännande att observera hur London och New York anpassar sig och konkurrerar i detta dynamiska landskap.

Fortsätt läsa

Nyheter

Oljan letar efter en högre botten

Publicerat

den

Teknisk analys på brent blend-olja av Ingemar Carlsson

Ingemar Carlsson har gjort en teknisk analys på oljepriset, närmare bestämt på brentolja. Just nu letar oljan fortfarande efter en ny lågpunkt, som dock ligger högre än den tidigare. Lågpunkten bör hittas innan kristi himmelsfärdshelgen i början av maj och till dess är det avvakta som gäller.

Fortsätt läsa

Nyheter

Börsveckan ger en köprekommendation till aktien i oljeservicebolaget Beerenberg

Publicerat

den

Börsveckan ger en köprekommendation till Beerenberg-aktien som noterades på Euronext Growth Oslo i slutet av förra året. Beerenberg är ett norskt servicebolag inom olje- och gassektorn med låg värdering och hög utdelning. Bolaget erbjuder olika tjänster för olje- och gasfält samt andra tekniska produkter och service för krävande miljöer.

Historiken är inte den bästa, där fjolårets omsättning på 2 343 miljoner NOK faktiskt är snäppet lägre än 2015. Sedan 2019, när en stor återhämtning skedde, har tillväxten inte varit högre än en dryg procentenhet årligen. Bolaget fokuserar på service och har stabila kundrelationer, vilket bidrar till en stadig kassaflödesgenerering.

Trots en nedgång i orderingången förväntas Beerenberg ha hygglig tillväxt de kommande åren med förbättringar i lönsamheten. Även om marknaden är osäker på lång sikt, kan bolaget använda sina kassaflöden för att diversifiera sig mot andra hållbara sektorer.

Beerenberg får anses vara ett stabilt bolag med goda framtidsutsikter, trots att det inte förväntas ha höga multiplar. Deras strategi att använda stabila kassaflöden för att diversifiera sig mot hållbara sektorer kan vara långsiktigt lovande. I bokslutsrapporten för 2023 ökade omsättningen med 5 procent till 2 343 miljoner NOK, och rörelsemarginalen förbättrades till 5,6 procent.

Fortsätt läsa

Populära