Följ oss

Nyheter

Fortsatt stark efterfrågan på stål i Kina

Publicerat

den

Järnmalm i Kina

Järnmalm i KinaEn modern ekonomi drivs med hjälp av pålitlig infrastruktur som vägar, elnät, järnvägar och en fungerande telekommunikation. Av den orsaken har den kinesiska regeringen valt att prioritera landets inhemska satsningar på dessa områden, vilket i sin tur har gjort att Kinas efterfrågan på stål och koppar har fortsatt att växa på samma nivå sedan sekelskiftet. Undantagen är de två åren 2008 och 2009.

Genom årens lopp har detaljerade analyser av detta ständigt utvecklande scenario dokumenterats av serien av UNCTAD Iron Ore-rapporter från Raw Materials Group. I den senaste rapporten går bland annat att läsa att Kina nu gått om både Europa och Kina som världens största investerare i infrastruktur. Mellan 1992 och 2011 spenderade landet motsvarande 8,5 % av sin BNP på infrastruktur (fördelat med ungefär en tredjedel vardera på vägar, ström, samt järnväg och vatten).

Baserat på den kinesiska regeringens planer kommer landet järnvägsnät ha vuxit med cirka 54 procent fram till och med 2015 jämfört med 2007 och uppgå till 120 000 kilometer. Under samma period spås landets vägnät ha vuxit med 157 procent, till 139 000 kilometer.

Efterfrågan på metaller drivs inte bara av ekonomisk tillväxt. En ökad befolkning och urbanisering är andra viktiga faktorer vad gäller konsumtionen av metaller. Kinas växande befolkning som i dag överstiger en miljard är endast urbaniserad till 55 procent, att jämföra med Indiens 65 procent och Brasiliens 70 procent. Dessa siffror indikerar att efterfrågan på stål (järnmalm) och koppar sannolikt kommer att fortsätta växa betydligt under kommande år.

Av betydelse är att Kina inte kommer att kunna tillgodose denna efterfrågan från sina egna resurser, vilket innebär att det fortfarande finns möjligheter för företag som kan exportera järnmalm till Kina. Järnmalm och koppar driver även hela gruvindustrin. Efterfrågan på dessa metaller kommer att driva efterfrågan på kol och andra råvaror.

Nyheter

Strathcona lägger formellt bud på MEG Energy

Publicerat

den

Strathcona Resources processar oljesand

Strathcona Resources har nu formellt lagt ett uppköpsbud på sin branschkollega inom oljesand, MEG Energy. Båda företagen är börsnoterade i Kanada. Budet, som gäller fram till den 15 september, innebär att MEG:s aktieägare erbjuds 0,62 vanliga aktier i Strathcona samt 4,10 kanadensiska dollar i kontant för varje aktie som Strathcona ännu inte äger.

MEG Energy meddelade på fredagen att de ska göra en grundlig utvärdering av budet och uppmanar sina aktieägare att inte vidta några åtgärder innan en officiell rekommendation har givits, vilket förväntas ske inom 15 dagar.

Strathcona har redan säkerställt finansieringen av förvärvet och budet är därför inte villkorat av att Strathcona kan få fram finansiering.

Strathconas huvudägare Waterous Energy Fund har tidigare beskrivit de två företagen som dubbelgångare för att beskriva hur lika företagen är. Båda företagen utvinner bitumen med hjälp av ångteknik i östra Alberta och saknar egen raffinaderi- eller detaljhandelsverksamhet, till skillnad från större aktörer inom oljesand.

Strathcona renodlade inför budet

Inför budet sålde Strathcona sina naturgastillgångar i Alberta i tre separata affärer för totalt 2,84 miljarder dollar, som ett steg mot att bli ett renodlat tungoljeproducerande bolag. Samtidigt köpte man Hardistys terminal för oljetransport via järnväg för cirka 45 miljoner dollar.

Det kan komma högre bud

Både investerare och analytiker spekulerar kring att det kan komma ett högre bud, där analytiker lyfter fram att stora aktörer inom oljesand kan ge sig in i striden, som Cenovus Energy, Canadian Natural Resources eller Imperial Oil.

Fortsätt läsa

Nyheter

USA slår nytt produktionsrekord av naturgas

Publicerat

den

Pipeline för naturgas

Den preliminära siffran för USA:s naturgasproduktion i mars 2025 har släppts och var 107,3 miljarder kubikfoot per dag (Bcf/d). Det är 4,6 procent högre än samma månad ett år tidigare och även ett nytt produktionsrekord i stort. Siffran inkluderar inte NGL.

Graf över USA:s produktion av naturgas
Produktion av naturgas i USA sedan januari 2010.

Nedan kan vi se USA:s export av naturgas sedan 2015, uppdelat på export via rörledning och LNG via fartyg. Exporten till Mexiko och Kanada via rörledning har ökat kraftigt, men ökningen ser blygsam ut jämfört med LNG per fartyg som började på nära noll till att bli den största i världen.

Graf över USA:s export av naturgas, uppdelat på LNG och rörledning
Export av naturgas från USA, uppdelat på rörledning och LNG.
Fortsätt läsa

Nyheter

Nytt pilotprojekt med dubbelriktad laddning av 200 Volkswagen i södra Sverige

Publicerat

den

Volkswagen ID Buzz

Vattenfall, Energy Bank och Scania Volkswagen Återförsäljare (SVÅ) inleder ett pilotprojekt kring dubbelriktad laddning, även kallad V2H (Vehicle to Home) och V2G (Vehicle to Grid). Tekniken innebär att elbilsladdare både kan ladda bilens batteri och leverera el till hushållet eller tillbaka till elnätet.

När elpriserna är låga laddas bilens batteri och lagrad el kan användas till både hushållets behov när elpriset är högre och balansera elnätet. Den lagrade elen kan även kapa hushållets effekttoppar och minska elnätsräkningen för de kunder vars nätägare infört de nya effektavgifterna.

– Elbilarna kommer att kunna spela en viktig roll i framtidens fossilfria samhälle. Att använda elbilen för att lagra fossilfri el till hushållet och sälja överskottet till elnätet när det är som mest lönsamt är ett smart sätt att bidra till en effektivisering av energianvändningen, säger Magnus Berg, Chef inom Vattenfalls forsknings- och utvecklingsenhet.

200 laddare för Volkswagen med minst 77 kWh-batteri

I pilotprojektet används 200 dubbelriktade laddare från Ambibox och mjukvara för energioptimering från Energy Bank. Laddarna ska installeras hos flera återförsäljare av Volkswagen och privatpersoner i södra och mellersta Sverige (elområde SE3 och SE4). Volkswagens ID-modeller med 77 kWh-batteri eller större är sedan två år tillbaka förberedda för tekniken.

Syftet är att utöka och kvalitetssäkra det pilotprojekt kring V2H och V2G som Volkswagen drivit i Hudiksvall tillsammans med Energy Bank och bostadsrättsföreningen Stenberg. Funktionalitet, kundupplevelse, besparingar och potentiella intäkter är några av de aspekter som de närmaste månaderna kommer undersökas. Efter utvärdering är målsättningen en kommersiell lansering.

– Vi erbjuder redan i dag flera smarta styrtjänster, även kallade flexibilitetstjänster, och vill nu bredda detta till att även inkludera dubbelriktad laddning som ger flera fördelar för både ägaren och elnätet i stort. För våra kunder kommer detta att ge både besparingar och intäktsmöjligheter. Pilotprojektet kommer att ge oss värdefulla insikter men vi ser redan att det finns stor potential för både Vehicle to Grid och Vehicle to Home, säger Magnus Berg.

Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära