Nyheter
Festa med flytande naturgas på Östersjön
Snart kan du festa på flytande naturgas, så kallad LNG. Men för att vara lite mer precis så rekommenderar vi inte att du fuktar strupen med den, utan det är Viking Line som från och med januari 2013 tar ett nytt kryssningsfartyg i bruk som drivs av flytande naturgas i stället för traditionellt maritimt bränsle.
Viking Lines nya fartyg går under arbetsnamnet ”NB 1376” och kommer från och med januari 2013 trafikera sträckan Stockholm-Åbo. Fartyget, som tillverkas på STX varv i Åbo har en kapacitet på 2 800 passagerare samt ett stort antal fordon. Fartyget kommer att drivas av LNG som förvaras i specialbyggda tankar.
LNG innehåller varken svavel eller tungmetaller och reducerar koldioxidutsläpp med 20-30% jämfört med olja. LNG tillmötesgår IMO’s (International Maritime Organization) direktiv att svavelinnehåll i fartygsbränsle ej får överstiga 0,1 viktprocent från och med 2015. Dessutom uppfylls kommande krav på minskade kväveoxidutsläpp. Fartygets förbrukning av LNG är beräknat till 22 500 ton årligen eller ca 60 ton per dygn.
Det är AGA som kommer att leverera den flytande naturgasen från AGAs LNG-terminal i Nynäshamn som invigdes under 2011. Dessutom pågår planering, projektering och tillståndsprocess för bunkring (tankning) av fartyget vid Stadsgården i Stockholm.
Nyheter
Nytt pilotprojekt med dubbelriktad laddning av 200 Volkswagen i södra Sverige

Vattenfall, Energy Bank och Scania Volkswagen Återförsäljare (SVÅ) inleder ett pilotprojekt kring dubbelriktad laddning, även kallad V2H (Vehicle to Home) och V2G (Vehicle to Grid). Tekniken innebär att elbilsladdare både kan ladda bilens batteri och leverera el till hushållet eller tillbaka till elnätet.
När elpriserna är låga laddas bilens batteri och lagrad el kan användas till både hushållets behov när elpriset är högre och balansera elnätet. Den lagrade elen kan även kapa hushållets effekttoppar och minska elnätsräkningen för de kunder vars nätägare infört de nya effektavgifterna.
– Elbilarna kommer att kunna spela en viktig roll i framtidens fossilfria samhälle. Att använda elbilen för att lagra fossilfri el till hushållet och sälja överskottet till elnätet när det är som mest lönsamt är ett smart sätt att bidra till en effektivisering av energianvändningen, säger Magnus Berg, Chef inom Vattenfalls forsknings- och utvecklingsenhet.
200 laddare för Volkswagen med minst 77 kWh-batteri
I pilotprojektet används 200 dubbelriktade laddare från Ambibox och mjukvara för energioptimering från Energy Bank. Laddarna ska installeras hos flera återförsäljare av Volkswagen och privatpersoner i södra och mellersta Sverige (elområde SE3 och SE4). Volkswagens ID-modeller med 77 kWh-batteri eller större är sedan två år tillbaka förberedda för tekniken.
Syftet är att utöka och kvalitetssäkra det pilotprojekt kring V2H och V2G som Volkswagen drivit i Hudiksvall tillsammans med Energy Bank och bostadsrättsföreningen Stenberg. Funktionalitet, kundupplevelse, besparingar och potentiella intäkter är några av de aspekter som de närmaste månaderna kommer undersökas. Efter utvärdering är målsättningen en kommersiell lansering.
– Vi erbjuder redan i dag flera smarta styrtjänster, även kallade flexibilitetstjänster, och vill nu bredda detta till att även inkludera dubbelriktad laddning som ger flera fördelar för både ägaren och elnätet i stort. För våra kunder kommer detta att ge både besparingar och intäktsmöjligheter. Pilotprojektet kommer att ge oss värdefulla insikter men vi ser redan att det finns stor potential för både Vehicle to Grid och Vehicle to Home, säger Magnus Berg.
Nyheter
Samtal om när oljepriserna vänder och gruvindustrins största frågor

Samtal med två råvaruanalytiker. Handelsbankens råvaruanalytiker Christian Kopfer ger sin syn på vad som kommer att styra oljepriserna framåt. Sedan berättar EFN:s expertkommentator Clara My Lernborg om gruvindustrins största frågor.
Nyheter
Förenade Arabemiraten siktar på att bygga ett datacenter på 5 GW, motsvarande fem stora kärnkraftsreaktorer

Förenade Arabemiraten uppges enligt Bloomberg sikta på att bygga ett datacenter på massiva 5 GW. En stor kärnkraftsreaktor är på omkring 1 GW, detta datacenter skulle således motsvara fem stycken stora kärnkraftsreaktorer. Storleken på själva datacentret skulle vara större än hela Monaco.
Datacentrets fokus ska vara AI och ska utvecklas av OpenAI i samarbete med det Abu Dhabi-baserade techkonglomeratet G42.
Ett datacenter kan delvis skruva upp och ner hur mycket elektricitet det använder, men i grund och botten handlar det ändå om att det som önskas är stabil tillgång på elektricitet 24/7. Att bara driva ett datacenter när solen lyser skulle bli makalöst dyrt eftersom de massiva kapitalinvesteringarna då skulle stå oanvända större delen av tiden. Det återstår att se i vilken takt datacentret byggs, men det måste göras i samklang med utbyggnaden av elproduktion.
-
Analys4 veckor sedan
June OPEC+ quota: Another triple increase or sticking to plan with +137 kb/d increase?
-
Nyheter4 veckor sedan
Utbudsunderskott och stigande industriell efterfrågan av silver på marknaden
-
Nyheter3 veckor sedan
Nystart för koppargruvan Viscaria i Kiruna – en av Europas största
-
Analys3 veckor sedan
Rebound to $65: trade tensions ease, comeback in fundamentals
-
Nyheter4 veckor sedan
Kuwait slår till mot illegal kryptomining som knäcker landets elnät
-
Analys2 veckor sedan
Oil slips as Iran signals sanctions breakthrough
-
Analys3 veckor sedan
Whipping quota cheaters into line is still the most likely explanation
-
Nyheter3 veckor sedan
Stark affär för Pan American – men MAG Silvers aktieägare kan bli förlorare