Följ oss

Nyheter

Det lägsta oktoberpriset genom tiderna

Publicerat

den

Vindkraft i skymning på hav
Entelios

När du sitter på hemmakontoret dag efter dag och hör höstregnet smattra mot rutorna behöver du en ljuspunkt: Vad sägs om en titt på elräkningen? Hela 60 % rabatt på elpriset i oktober, jämfört med i fjol! Den siffran är ett rekord. Detta är faktiskt det lägsta oktoberpris vi har haft någonsin.

Det nordiska systempriset hamnade på galet låga 14,63 €/MWh. Bor du i norra Norge är priset ytterligare 5 € lägre per megawattimme. Bor du i Finland eller södra Sverige är priset där 10–15 € högre per megawattimme än genomsnittet i Norden – men du har ändå goda skäl att se glad ut. För även här heter rabatten duga: Prisnedgången ligger på hela 35–40 % jämfört med förra året.

Fulla magasin och mycket vind

Huvudorsaken till de låga priserna hittar vi i de snudd på sprängfulla vattenmagasinen i Norge. När dessa magasin håller på att svämma över måste allt vatten som kommer från ovan omedelbart skickas vidare direkt till strömproduktion.

Höstvädret gör dessutom att det är bra snurr på den enorma vindkraftpark som har byggts i Norden. Denna kombination leder till ett avsevärt högre utbud av el än det finns efterfrågan. Detta pressar priserna i botten.

Om systempriset inte bjuder på en stor överraskning före årsskiftet, kommer året som helhet bli det lägst prissatta året vi har haft i Norden. Hälften av årets månader har vi haft ett ensiffrigt pris (€), något som kan göra att genomsnittspriset hamnar under 12 €/MWh.

Covid färgar framtiden

Förutom spotmarknaden finns det en marknad för omsättning av kraft som ska produceras och förbrukas i framtiden. Denna kallas terminsmarknaden. Priserna på terminsmarknaden återspeglar summan av förväntningarna hos alla som handlar på kraftmarknaden.

Den senaste månaden har dessa marknadsaktörer visat att de tror på ett långvarigt utbudsöverskott: Priset för nästa år är i nivå med det vi såg i slutet av mars, då covid-läget var som mest intensivt och åtgärderna som mest omfattande.

Men finns det inga signaler som kan dra upp priserna igen? Det är svårt att få syn på sådana just nu, men det finns några:

  • Finansmarknaderna väntar på ett gediget stimulanspaket från USA, det kan komma direkt efter valet nu i november.
  • Ett nytt covid-19-vaccin är i antågande, men det är oklart hur effektivt det är och när det eventuellt kommer.
  • Klimatåtgärderna i EU:s ”Green Deal” kan ge en enorm boost för många sektorer i hela Europa, samtidigt som priset på klimatkvoter kan gå upp drastiskt.

Detta är alltså några av faktorerna som kan ge elpriserna ett lyft, men de förändrar inte den större bilden. Där är aktörerna på marknaden tydliga i sina förväntningar om att vi kommer att få se låga energipriser även de närmaste åren.

Nyheter

Kanada funderar på att göra biodrivmedel av sin raps efter att köparna försvunnit

Publicerat

den

Den gula rapsen mot blå himmel

Efter att Kina infört antidumpningstullar på kanadensisk raps och 100 procentiga tullar på rapsolja och rapsmjöl har branschen tvingats söka nya marknader. En möjlig lösning kan ligga närmare hemmaplan, i Nordamerikas växande efterfrågan på biodrivmedel.

– Kanadensisk raps är en utmärkt råvara för produktion av förnybara bränslen, säger Chris Vervaet, vd för branschorganisationen Canadian Oilseed Processors Association.

Kanadas nya klimat- och bränsleregler driver fram en större användning av biodiesel och förnybar diesel. Men än så länge domineras marknaden av billigare alternativ som använd matolja och andra restprodukter.

– Just nu har raps en bit av kakan, men det är inte den del vi vill ha. Om raps kunde ta hälften av biodrivmedelsmarknaden skulle det motsvara cirka 2,5 miljoner ton – nästan hälften av den export som tidigare gick till Kina, förklarar Vervaet.

Pressade priser kan gynna omställningen

De kinesiska tullarna har pressat ner priserna på raps, vilket redan kostat branschen miljontals dollar. Men prisfallet kan samtidigt göra raps mer attraktiv som råvara för biodrivmedel.

– Det finns kapacitet att ta emot betydligt mer rapsolja, särskilt om priset blir mer konkurrenskraftigt, säger Martin Reaney, professor vid University of Saskatchewan.

Möjligheter inom flygbränsle

En annan framtida tillväxtmarknad är hållbart flygbränsle (SAF), som kemiskt sett är identiskt med traditionellt jetbränsle.

– Det fungerar med dagens flygmotorer och infrastruktur på flygplatser, säger Omar Saleh, operativ chef på North Vector Dynamics.

SAF används redan av det amerikanska flygvapnet, tillverkas i Australien och Air Canada köpte landets första kommersiella leverans i fjol.

För att Kanada ska kunna ta en större roll krävs dock investeringar i ökad krosskapacitet och uppgraderade anläggningar. Enligt Saleh finns grunden redan på plats – det handlar om att växla upp.

Vägen framåt

För den kanadensiska rapsindustrin kan omställningen till biodrivmedel och flygbränsle bli ett sätt att minska beroendet av den kinesiska marknaden. Men framgången hänger på både regleringar och konkurrens från billigare råvaror.

– Den importerade matoljan äter upp vår marknadsandel. Vi behöver rätt spelregler om raps ska kunna ta den plats vi vet att den förtjänar, säger Vervaet.

Förbränningsmotorer i bilar och kostnader för flygbränsle

Vi ställde oss nyligen frågan vad USA ska göra med sin växande produktion av majs och nu ställer sig alltså Kanada samma fråga gällande sin produktion av raps.

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Biodrivmedel för bilar är en marknad som finns, men även om Nordamerikaner håller fast vid sina bilar med förbränningsmotorer så kommer den marknaden att krympa med tiden. Flygbränsle å andra sidan är en marknad som snarare ökar, men här hålls efterfrågan tillbaka av att förnybart flygbränsle är väldigt mycket dyrare än fossilbaserat.

Fortsätt läsa

Nyheter

Bönder i USA får hela tiden ut mer majs per hektar

Publicerat

den

Majskolvar

Javier Blas uppmärksammar vilken spektakulär utveckling bönder i USA har när det gäller att odla majs. Sedan år 2000 har storleken på skörden per hektar ökat med 45 procent och sedan 1975 har skörden per hektar nästan dubblats. Att på 50 år nästan dubbla produktionen på samma mängd mark är enormt.

Storlek på majsskörd per acre i USA
Hur mycket majs bönder i USA producerar per enhet av yta, i detta fall bushels per acre.

I år förväntar sig USDA att majsskörden i USA blir massiv, där 188,8 bushels per acre kommer att produceras. Det sätter nedåtpress på majspriset.

Vad ska USA göra med all majs?

Den stora frågan som uppstår är vad USA ska göra med all majs i ett längre perspektiv. Länder som Brasilien producerar allt mer och en stor importör som Kina köper hellre från andra länder än USA av geopolitiska orsaker.

En stor del av majsproduktionen går till att göra etanol för att driva fordon. Men i längden kommer elfordon öka på bekostnad av fordon med förbränningsmotorer och då minskar behovet av majs.

Utvecklingen inom att göra flygbränsle av etanol går framåt. Det är dyrare än att använda oljebaserat bränsle. Men kanske kan amerikanska bönder övertyga politiker att en viss inblandning av etanol i flygbränsle är någonting bra.

Fortsätt läsa

Nyheter

NKT tillverkar elkablar som kan överföra 1 GW, har orderstock på 10 miljarder euro

Publicerat

den

Elkabel

Högspänningskablar, som ofta ligger på havsbotten och förser hela länder med el, tillverkas i Karlskrona hos NKT. En kabel kan överföra 1 GW, motsvarande en hel kärnkraftsreaktor. 2027 invigs det tredje tornet där de tillverkas och som också blir det näst högsta tornet i Europa.

Företaget har en orderstock på 10 miljarder euro.

Fortsätt läsa

Guldcentralen

Aktier

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära