Följ oss

Nyheter

Vattenfall och flygbolag vill bana väg för vätgas på flygplatser i Sverige och Norge

Publicerat

den

Flygplan som drivs av vätgas

Airbus, Avinor, SAS, Swedavia och Vattenfall har undertecknat ett samförståndsavtal (MoU) för att undersöka förutsättningarna för vätgasinfrastruktur på flygplatser i Sverige och Norge.

Detta samarbete kommer att ge bättre förståelse för vätgasflyget som koncept, drift, försörjning, infrastruktur och tankningsbehov på flygplatser i syfte att underlätta utvecklingen av ett sådant system i båda länderna. Studien kommer också att identifiera metoder för att välja vilka flygplatser som ska anpassas för vätgasdrivna flygplan i båda länderna samt det tillkommande regelverket.

Detta är ett första steg i en ettårig förstudie som inbegriper två länder och fler än 50 flygplatser. Projektet återspeglar alla partners gemensamma ambition att tillämpa sin expertis för att minska flygindustrins koldioxidutsläpp och nå netto noll utsläpp till 2050.

”Vätgas sticker ut som en viktig möjliggörare i pionjärarbetet för en hållbar framtid i flygindustrin”, säger Guillaume Faury, koncernchef för Airbus. ”Norge och Sverige hör till de regionerna med högst efterfrågan på flygtransporter och har stor potential för vätgasproduktion med förnybara energislag. Jag är mycket glad över att kunna inleda detta samarbete med partners som engagerar sig helhjärtat för att ta konkreta steg mot en framtida fossilfri flygindustri. Det passar perfekt med vår strategi att bygga ut ett ekosystem med vätgas för flygindustrin i de delar av världen där det passar som bäst.”

”Vi vill möjliggöra omställningen till en fossilfri industri. Flygindustrin är idag svår att ställa och det är en stor utmaning att bryta sig loss från fossila bränslen. Detta gränsöverskridande samarbete visar dock på viljan att åstadkomma en förändring. Vi ser fram emot att bidra med vår expertis inom elmarknadens utveckling, elinfrastruktur och vätgasproduktion i Sverige”, säger Anna Borg, VD och koncernchef för Vattenfall.

Användningen av vätgas som bränsle i framtidens flygplan förväntas inte bara minska utsläppen från flygplanen avsevärt, utan kan också bidra till att minska koldioxidutsläppen från flygverksamhet på marken.

År 2020 presenterade Airbus det första ZEROe-konceptet med ambitionen att lansera världens första vätgasdrivna kommersiella flygplan till 2035. Airbus lanserade också programmet ”Hydrogen Hub at Airports” för att initiera forskning om behov av infrastruktur och fossilfri drift av flygplatser, i hela värdekedjan.

Nyheter

Tyskland kommer denna sommar producera 37 procent mer el från solceller jämfört med förra året

Publicerat

den

Tyskland kommer denna sommar att producera 37 procent mer elektricitet från solceller jämfört med sommaren förra året, visar siffror från BloombergNEF. Nedan är en graf över den dagliga produktionen, som framgår är det enorma skillnader mellan sommar och vinter.

Graf över elproduktion från solceller i Tyskland

Förutom att skillnaden är stor över året så är skillnaden självklart även stor över dygnets timmar. Det ger även genomslag på elpriset där den så kallade ank-kurvan framträder allt oftare. Efter att befolkningen har klarat av sina morgonaktiviteter så sjunker efterfrågan på el från morgontoppen, vilket sammanfaller med att solens strålar lyser kraftigare. Det får ofta elpriset att falla kraftig för att sedan gå upp kraftigt när solen går ner och folk kommer hem. Nedan ser vi det tyska elpriset från gårdagen. Kring 100 EUR/MWh under natten, för att sedan falla kraftigt och vara negativt timmarna mitt på dagen.

Elpris i Tyskland den 11 maj 2024

Även i Sverige har vi solceller även om det är betydligt färre. Den tyska ankkurvan spiller dock över till Sverige, med kraftigast effekt i södra delen av landet.

Investerare i batteri får bra utväxling

Det byggs batteriparker i relativt högt tempo och marknaden är verkligen gynnsam. Dessa kraftiga prissvängningar under nästan varje dygn gör att återbetalningstiden på batterierna blir kort. Den stora frågan är hur länge dessa extrema svängningar håller i sig. Om stora elkonsumenter börjar anpassa sin förbrukning något efter priserna så kommer de jämnas ut, samma sak med att fler batterier installeras. Men med den snabba utbyggnaden av solceller så kanske man kan förmoda att de kraftiga prissvängningarna blir kvar ett tag.

Fortsätt läsa

Nyheter

Eric Strand om guld- och silverpriset

Publicerat

den

Eric Strand från AuAg Fonder gästar Trading Direkt för att kommentera utvecklingen på guld och silver. Det blir även en del kommentarer om den heta basmetallen koppar.

Eric Strand om guld och silver
Fortsätt läsa

Nyheter

Silverpriset är alldeles för lågt – Ned Naylor

Publicerat

den

Placera-podden intervjuar en av världens främsta guld- och silverförvaltare, Ned Naylor på Jupiter. Intervjun handlar om vad som väntas driva silverpriset framöver, billiga gruvaktier och den starka guldefterfrågan i Kina.

Fortsätt läsa

Populära