Följ oss

Nyheter

Vattenfall och flygbolag vill bana väg för vätgas på flygplatser i Sverige och Norge

Publicerat

den

Flygplan som drivs av vätgas

Airbus, Avinor, SAS, Swedavia och Vattenfall har undertecknat ett samförståndsavtal (MoU) för att undersöka förutsättningarna för vätgasinfrastruktur på flygplatser i Sverige och Norge.

Detta samarbete kommer att ge bättre förståelse för vätgasflyget som koncept, drift, försörjning, infrastruktur och tankningsbehov på flygplatser i syfte att underlätta utvecklingen av ett sådant system i båda länderna. Studien kommer också att identifiera metoder för att välja vilka flygplatser som ska anpassas för vätgasdrivna flygplan i båda länderna samt det tillkommande regelverket.

Detta är ett första steg i en ettårig förstudie som inbegriper två länder och fler än 50 flygplatser. Projektet återspeglar alla partners gemensamma ambition att tillämpa sin expertis för att minska flygindustrins koldioxidutsläpp och nå netto noll utsläpp till 2050.

”Vätgas sticker ut som en viktig möjliggörare i pionjärarbetet för en hållbar framtid i flygindustrin”, säger Guillaume Faury, koncernchef för Airbus. ”Norge och Sverige hör till de regionerna med högst efterfrågan på flygtransporter och har stor potential för vätgasproduktion med förnybara energislag. Jag är mycket glad över att kunna inleda detta samarbete med partners som engagerar sig helhjärtat för att ta konkreta steg mot en framtida fossilfri flygindustri. Det passar perfekt med vår strategi att bygga ut ett ekosystem med vätgas för flygindustrin i de delar av världen där det passar som bäst.”

”Vi vill möjliggöra omställningen till en fossilfri industri. Flygindustrin är idag svår att ställa och det är en stor utmaning att bryta sig loss från fossila bränslen. Detta gränsöverskridande samarbete visar dock på viljan att åstadkomma en förändring. Vi ser fram emot att bidra med vår expertis inom elmarknadens utveckling, elinfrastruktur och vätgasproduktion i Sverige”, säger Anna Borg, VD och koncernchef för Vattenfall.

Användningen av vätgas som bränsle i framtidens flygplan förväntas inte bara minska utsläppen från flygplanen avsevärt, utan kan också bidra till att minska koldioxidutsläppen från flygverksamhet på marken.

År 2020 presenterade Airbus det första ZEROe-konceptet med ambitionen att lansera världens första vätgasdrivna kommersiella flygplan till 2035. Airbus lanserade också programmet ”Hydrogen Hub at Airports” för att initiera forskning om behov av infrastruktur och fossilfri drift av flygplatser, i hela värdekedjan.

Nyheter

Sommaren inleds med sol och varierande elpriser

Publicerat

den

Solceller på tak

Mer väderberoende el, från sol- och vindkraft, har utmärkt sig under hela våren vilket även märkts i de svängiga elpriserna. Vattenmagasinen är välfyllda och inom kärnkraften görs de årliga, planerade underhållen. Den efterlängtade värmen gör att efterfrågan på el minskar men det är fortsatt stora elprisskillnader i landet. Högre i söder och det lägsta på fem i norra Sverige.

Elpriset på den nordiska elbörsen Nord Pool (utan påslag och exklusive moms) blev för maj 15,09 öre/kWh i elområde 2 (Norra Mellansverige), vilket är det lägsta elpriset sedan 2020 då det var 10,09 öre/kWh.

Nordpools månadsmedel-elpris
Nordpools månadsmedel-elpris för maj
Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning
Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning

– Trots att solkraften i dagsläget bara står för cirka 3 procent av den totala elproduktionen, har den en påtaglig påverkan på prisbilden. Men för att möta framtidens behov krävs inte bara investeringar i ny produktion, utan också i flexibilitet, lagring och smarta lösningar för att balansera ett alltmer väderberoende elsystem, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning Norden.  

Den hydrologiska balansen, måttet för att uppskatta hur mycket energi som finns lagrat i form av snö, vattenmagasin och grundvatten, ligger över normal nivå. Tillgängligheten för kärnkraften i Norden har just nu 65 procent av installerad effekt. Service och underhåll pågår av Oskarshamn 3 till och med den 15 augusti, och Ringhals 3 beräknas vara klart den 18 juni.  

Efterfrågan på gas är lägre på kontinenten och därmed även priset. Men det finns en oro för lågkonjunktur på och för konsekvenserna av handelstullarna, vilket kan påverka priserna snabbt.

Medelspotpris Maj 2024 Maj 2025 
Elområde 1, Norra Sverige      17,64 öre/kWh     14,09 öre/kWh   
Elområde 2, Norra Mellansverige      17,64 öre/kWh     15,09 öre/kWh   
Elområde 3, Södra Mellansverige      23,71 öre/kWh     42,94 öre/kWh   
Elområde 4, Södra Sverige      50,58 öre/kWh     60,01 öre/kWh   
Medelspotpris är det genomsnittliga priset på den nordiska elbörsen. Priserna är exklusive moms, påslag och elcertifikat.
Fortsätt läsa

Nyheter

OPEC+ ökar oljeproduktionen trots fallande priser

Publicerat

den

Oljerigg producerar olja

OPEC+ fortsätter att öka oljeproduktionen och meddelade i helgen en höjning med 411 000 fat per dag för juli. Det är tredje månaden i rad som alliansen, ledd av Saudiarabien och Ryssland, ökar utbudet kraftigt för att återta marknadsandelar och pressa länder som överproducerar, som Irak och Kazakstan.

Trots att oljepriserna fallit – med Brentoljan under 64 dollar per fat – tror OPEC+ att marknaden kan hantera den ökade tillgången. Gruppen pekar på en stabil global ekonomi och stigande efterfrågan under sommaren som skäl för beslutet.

Alla medlemmar är dock inte överens. Algeriet föreslog att produktionen skulle pausas, men fick inget gehör. Samtidigt menar analytiker att OPEC+ nu prioriterar volym framför pris för att säkra framtida intäkter och inflytande på marknaden.

Fortsätt läsa

Nyheter

Strathcona lägger formellt bud på MEG Energy

Publicerat

den

Strathcona Resources processar oljesand

Strathcona Resources har nu formellt lagt ett uppköpsbud på sin branschkollega inom oljesand, MEG Energy. Båda företagen är börsnoterade i Kanada. Budet, som gäller fram till den 15 september, innebär att MEG:s aktieägare erbjuds 0,62 vanliga aktier i Strathcona samt 4,10 kanadensiska dollar i kontant för varje aktie som Strathcona ännu inte äger.

MEG Energy meddelade på fredagen att de ska göra en grundlig utvärdering av budet och uppmanar sina aktieägare att inte vidta några åtgärder innan en officiell rekommendation har givits, vilket förväntas ske inom 15 dagar.

Strathcona har redan säkerställt finansieringen av förvärvet och budet är därför inte villkorat av att Strathcona kan få fram finansiering.

Strathconas huvudägare Waterous Energy Fund har tidigare beskrivit de två företagen som dubbelgångare för att beskriva hur lika företagen är. Båda företagen utvinner bitumen med hjälp av ångteknik i östra Alberta och saknar egen raffinaderi- eller detaljhandelsverksamhet, till skillnad från större aktörer inom oljesand.

Strathcona renodlade inför budet

Inför budet sålde Strathcona sina naturgastillgångar i Alberta i tre separata affärer för totalt 2,84 miljarder dollar, som ett steg mot att bli ett renodlat tungoljeproducerande bolag. Samtidigt köpte man Hardistys terminal för oljetransport via järnväg för cirka 45 miljoner dollar.

Det kan komma högre bud

Både investerare och analytiker spekulerar kring att det kan komma ett högre bud, där analytiker lyfter fram att stora aktörer inom oljesand kan ge sig in i striden, som Cenovus Energy, Canadian Natural Resources eller Imperial Oil.

Fortsätt läsa

Centaur

Guldcentralen

Fokus

Annons

Gratis uppdateringar om råvarumarknaden

*

Populära