Analys
SEB – Jordbruksprodukter, vecka 12 2012
Majs och vete, i Chicagovete mer än Matif har fallit i pris sedan förra veckan. Den främsta orsaken är förmodligen de negativa nyheterna om Kinas ekonomi, mest inom stål, bil och energisektorerna. Kina höjde även priset på drivmedel häromdagen med 6 – 7% för att rädda de inhemska raffinaderierna, som trots detta ändå går med förlust. Måndagens crop condition statistik på höstvete var också positiv (negativ för priset) och vädret har gett nederbörd framförallt i USA och klimatet förutspås bli bättre när det blir blir allt tydligare att ENSO lämnar La Niña senast i april och ser ut att troligtvis glida över till ett El Niño till hösten (starten på Argentinas och Brasiliens odlingssäsong, vilket då ger dem och världen en superskörd i så fall).
Odlingsväder
Southern Oscillation Index, som mäter ENSO och indikerar La Niña om SOI > +8 och El Niño om SOI < – 8, har stigit till +6.3 i den senaste rapporten från Australiens meteorologiska byrå.
Nedan ser vi en av ensembleprognoserna från amerikanska Climate Prediction Center. Den är publicerad den 19 mars. Som vi ser förutspås närmast El Niño till hösten. En Argentinsk kommentator talade om att det ska plaska på Pampas och att Argentinas lantbrukare förbereder sig för en ”bumper crop” 2012/13.
NOAA Climate Prediction Center sammanfattar läget så här:
- La Niña har försvagats över den tropiska delen av Stilla Havet.
- Atomosfäriska cirkulationsanomalier stämmer överens med La Niña-förhållanden.
- La Niña väntas gå över till neutrala ENSO-förhållanden inom en månad.
Vete
Novemberterminen på Matif, som steg upp till det tekniska motståndet på 205 euro per ton, har de senaste tre dagarna fallit pga överraskande mycket nederbörd i USA, som förbättrar förutsättningarna för amerikanskt höstvete.
Lantbrukare i västra Europa håller ett noga öga på väderprognoserna just nu och hoppas på regn. Oro finns att det torra vädret kan komma att ytterligare minska avkastningen efter köldknäppen tidigare i år. Den senaste tiden har flera analysfirmor justerat ned sina estimat för nordeuropeiska höstgrödor, däribland vete, korn och durumvete, då osäkerheten nu har flyttats från tidigare låga temperaturer och otillräckligt snötäcke till det torra vädret som, om det skulle hålla sig, skulle kunna minska avkastningen. Med det sagt, kom ändå en rapport häromdagen från Polen som rapporterar om upp till 25% utvintring.
I Frankrike ligger grundvattennivåerna under det normala vilket kan bli ett problem för bevattnade vårgrödor.
I Storbritannien är spannmål och oljeväxter i allmänhet i gott skick även om det torra vädret kan bli ett problem om det kvarstår.
Spanien, som har upplevt den torraste vintern på 40 år, är i stort behov av regn men räknar redan nu med ett bortfall i produktionen. Europeiska kommissionens enhet MARS kommer inom kort att publicera sin första preliminära prognos för årets skördar.
Däremot har utsikterna för vintergrödor i USA förbättrats på vissa håll. Delar av Kansas, Oklahoma och Texas fick mellan 1 och 10 cm regn de senaste sju dagarna, mer än dubbelt så mycket som normalt.
Det har varit väldigt torrt i de här områdena. Rapporter om den förbättrade vädersituationen har också påverkat terminspriserna på vete i Chicago i fallande riktning.
Nedan ser vi de senaste 11 årens Crop Condition för amerikanskt höstvete. Diagrammet avser naturligtvis olika skördar, över tiden, men ger ändå en bild på att vetet i USA mår ”normalbra” just nu. 52% är i ”good” eller ”excellent” condition.
Vårveteterminerna har inte fallit lika mycket på Minneapolis Grain Exchange. Det beror på att man tror att bönder kommer att välja att producera majs eller sojabönor istället, som ger högre vinster. Alla dessa tre grödor sås i april och maj i USA. Förra året såddes den minsta arealen sedan 1983 med vårvete, efter att skyfall och vårflod svämmat över fälten. USDA publicerar arealstatistik den 30 mars.
På den internationella marknaden fortsätter Egypten med sina inköp av vete och statliga GASC köpte 120 000 ton fördelat på kanadensiskt och amerikanskt vete i förra veckan för leverans 1-10 maj. USA, som har dominerat i de senaste försäljningarna, känner nu av en ökad konkurrens då prisgapet till konkurrenterna har krympt. Det kanadensiska vetet låg väl under flera av buden för amerikanskt vete och det argentinska vetet, som har vunnit en handfull av GASC:s tidigare upphandlingar under säsongen, har återigen seglat upp som en stark konkurrent. Det franska vetet prisar fortfarande ut sig på en hög nivå.
[ USA; 261.50$/t + frakt 26.11$/t från Venus I Kanada; 263.50$/t + frakt 24$/t från Louis Dreyfus I Frankrike; 289.90$/t från Glencore I Argentina; 263.90$/t från Glencore I Ukraina; 275.00$/t från Venus (exkluderad då den inte uppfyllde anbudets krav) ]
Även Irak har köpt 300 000 ton vete av kanadensiskt ursprung enligt styrelsen för Iraqi Grain Board. Det här är andra gången på mindre än en månad som Irak köper kanadensiskt vete (400 000 tonköptes den 22 feb) och ytterligare nya anbud för att köpa vete planeras till april. Irak konsumerar 3.5-4 mt vete per år och merparten av vetet importeras.
[ 100 000 ton; 361$/t C&F från Jresat I 100 000 ton; 356$/t C&F från Glencore I 50 000 ton; 361.22$/t C&F från Louis Dreyfus I 50 000 ton; 361$/t C&F från ADM ]
Lite överraskande bekräftar USA:s regering att Iran, trots USA:s sanktioner mot landet, har köpt ytterligare 60 000 ton amerikanskt vete, vilket gör att den totala mängden nu är uppe i 180 00 ton (bekräftade). Ytterligare 200 000 ton förväntas bli bekräftade. Prislappen för det hela tros ligga 25-30 usd/t över världsmarknadspriserna till följd av ett visst risktagande i exporten till den instabila regionen. Den senaste tiden har Iran köpt eller försökt att köpa nästan 3 mt vete då Teherans rädsla över att rådande sanktioner så småningom kommer att påverka importen av livsmedel och att bristen på bröd kan komma att orsaka upplopp i landet. Iran har bl.a försökt att importera 1 mt vete från Pakistan i en byteshandel och även Indien är tillfrågade. Sista gången som Iran köpte amerikanskt vete var under 2009 (men försäljningen i början på mars på 120 00 ton är den största försäljningen av amerikanskt vete sedan aug 2008, året då svår torka halverade Iraks grödor och utlöste en rekordimport). All försäljning av spannmål till Iran kräver tillstånd från det amerikanska finansdepartementet och försäljningarna ovan är godkända av humanitära skäl för att garantera att mat och andra förnödenheter som behövs når det iranska folket.
Ryssland har tillräckligt med spannmål för att kunna exportera 27 mt under säsongen 2011/12 enligt regeringen som också tillade att ”företag som exporterar spannmål lugnt kan skriva under avtal för april, maj och juni”. Hittills har Ryssland exporterat 22 mt spannmål under säsongen. Ingående lager (carry over) förväntas uppgå till 15 mt per den 1 juli när den nya säsongen 2012/13 börjar, vilket skulle vara tillräckligt för att säkra inhemska behov. Regerings beslut att fortsätta spannmålsexporten utan några restriktioner kommer att stödja jordbruksföretagen samt frigöra lagerutrymme inför den nya skörden.
Regeringen i Kazakstan, den största veteproducenten i Centralasien, planerar att mer än fördubbla stödet för att öka landets spannmålsexport via Ryssland till Svarta havet och Östersjön samt till Kina, enligt jordbruksministeriet, och avsätter därmed ytterligare ca 100 miljoner usd. I januari, estimerade ministeriet landets spannmålsexport till 8.7 mt fram till 1 juli. Kazakstans exportpotential ligger på 15 mt men begränsas av bristen på järnvägsvagnar för export. För att täcka behovet behövs 10 500 st järnvägsvagnar men landet har endast 5200 st varav endast 4500 är i ”fullgott skick”.
Nedan ser vi terminskurvorna för Chicagovete och Matif-vete. Notera att marknaden på Matif är kraftigt utökad i löptid, vilket gör det möjligt att tillämpa den effektiva ”trappstegsmetoden” för att prissäkra variation i priser över flera år. Vi ser att i synnerhet korta terminskontrakt på CBOT sjunkit kraftigt i pris, medan Matifs korta terminskontrakt fallit och de längre är oförändrade, till och med högre vad gäller november 2012. Det är på tiden att de korta Matif-kontrakten faller i pris, vartefter lantbrukarna tömmer sina lager.
Vi fortsätter att ha en negativ vy på i synnerhet Matifs terminspriser och då särskilt de med kort löptid, de med leverans det närmaste året.
Maltkorn
Novemberkontraktet på maltkorn har vänt ner, efter att ha rekylerat upp från 220-nivån.
Nedan ser vi kursdiagrammet på novemberkontrakten på maltkorn (dyrare) och kvarnvete (billigare). Prisskillnaden har gått ihop den senaste tiden, så att maltkornet har den lägsta premien över kvarnvete på ett år. Det gör att vi tycker att kvarnvetet är mer säljvärt än maltkornet. Kanske kan man överväga att sälja kvarnveteterminer istället för maltkornsterminer om man vill prissäkra en kommande maltkornsskörd. Det går alltid att växla över till en maltkornshedge när / om prisskillnaden ökar någon gång i framtiden.
Potatis
Priset på industripotatis för leverans nästa år steg ganska ordentligt i veckan som vi ser i nedanstående kursdiagram.
Majs
Majspriset fortsätter att handlas inom ett intervall och kommer antagligen att fortsätta med det fram till nästa veckas USDA-rapport om lager och väntad sådd.
I terminskurvan ser vi marknadens övertygade förväntan om högre skördar kommande år – även i år 2012.
Sojabönor
Novemberkontraktet kom på fall efter en stadig uppgång, på oro för Kinas tillväxt.
Det har inte kommit så mycket ny information om sojabönorna. Effekterna av torkan i Argentina och södra Brasilien hänger fortfarande kvar. Kinas importtakt ligger kvar under USDA:s prognos. Vädret håller på att svänga runt i Sydamerika och till hösten kan det bli idealiskt väder för en rekordstor skörd.
Terminskurvan avslöjar att marknaden förväntar sig mycket större skördar kommande år.
Nästa vecka kommer USDA med viktig statistik på lager och väntad sådd areal i USA.
Raps
Sådden av kanadensisk canola kan komma att bli rekordhög i år till följd av attraktiva höga priser. Sådden av canola i Kanada beräknas att för första gången överstiga EU:s kombinerade sådd av höst och vårraps enligt Oil World. Produktionen av oljeväxten kan komma att uppgå till mellan 15 och 15.4 mt från ca 14.4 mt året innan och 13.1 mt under 2010. Arealen beräknas öka till 8.1 – 8.5 miljoner hektar (jämfört med 7.6 miljoner hektar året innan).
Nedan ser vi kursdiagrammet för novemberkontraktet.
440 euro utgör nu, när den nivån är bruten, ett tekniskt stöd. Vi fortsätter därför att ha en neutral vy, om inte 440-nivån bryts igen.
Gris
Majkontraktet som vi säljrekommenderade för en tre veckor sedan har fortsatt att falla och gått under 94 cent, som vi trodde var ”tillräckligt”, en nivå som vi skulle ha tagit hem vinsterna på i denna korta position. Vid 92 till 93 får man nog säga att marknaden är ”översåld” och det finns också tekniska stöd vid den här nivån. Bakom marknadens extra svaghet ligger sannolikt de förvånande svaga ekonominyheterna från Kina. Världen har vant sig vid att Kinas ekonomi ska vara stark och ett draglok för råvaruefterfrågan, däribland gris.
[box]SEB Veckobrev Jordbruksprodukter är producerat av SEB Merchant Banking och publiceras i samarbete och med tillstånd på Råvarumarknaden.se[/box]
Disclaimer
The information in this document has been compiled by SEB Merchant Banking, a division within Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) (“SEB”).
Opinions contained in this report represent the bank’s present opinion only and are subject to change without notice. All information contained in this report has been compiled in good faith from sources believed to be reliable. However, no representation or warranty, expressed or implied, is made with respect to the completeness or accuracy of its contents and the information is not to be relied upon as authoritative. Anyone considering taking actions based upon the content of this document is urged to base his or her investment decisions upon such investigations as he or she deems necessary. This document is being provided as information only, and no specific actions are being solicited as a result of it; to the extent permitted by law, no liability whatsoever is accepted for any direct or consequential loss arising from use of this document or its contents.
About SEB
SEB is a public company incorporated in Stockholm, Sweden, with limited liability. It is a participant at major Nordic and other European Regulated Markets and Multilateral Trading Facilities (as well as some non-European equivalent markets) for trading in financial instruments, such as markets operated by NASDAQ OMX, NYSE Euronext, London Stock Exchange, Deutsche Börse, Swiss Exchanges, Turquoise and Chi-X. SEB is authorized and regulated by Finansinspektionen in Sweden; it is authorized and subject to limited regulation by the Financial Services Authority for the conduct of designated investment business in the UK, and is subject to the provisions of relevant regulators in all other jurisdictions where SEB conducts operations. SEB Merchant Banking. All rights reserved.
Analys
How renewable fuels are accelerating the decarbonisation of transport

On 16 November 2022, UK’s Royal Air Force (RAF) Voyager aircraft, the military variant of the Airbus A330, took to the skies for 90 minutes over Oxfordshire. What looked like a routine test flight in its outward appearance was ultimately deemed ground-breaking. Why? It was a world-first military transporter aircraft flight, and the first of any aircraft type in the UK to be completed using 100% sustainable jet fuel.

What are renewable fuels?
Renewable hydrocarbon biofuels (also called green or drop-in biofuels) are fuels produced from biomass sources through a variety of biological, thermal, and chemical processes. These products are chemically identical to petroleum gasoline, diesel, or jet fuel.
In other words, renewable fuels are sources of energy chemically identical to fossil fuels but produced from domestic, commercial, or agricultural waste (see Figure 1 below).
Figure 1: Converting waste into energy

Why the excitement?
Renewable fuels, like renewable diesel and sustainable jet fuel, can reduce greenhouse gas emissions by around 80-90% compared to fossil fuels. And because they burn much cleaner, engine filters remain cleaner for longer reducing the need for maintenance. Furthermore, given used cooking oil, vegetable oil, processing waste, and animal fat waste are used as inputs, the production of these fuels reduces biowaste, thereby cutting emissions from landfills.
This makes renewable fuels a key component of the circular economy. Humans have largely operated on the linear model historically when it comes to utilising natural resources. The circular model, in contrast, is much less wasteful and seeks to recycle as much as possible (see Figure 2 below).
Figure 2: The Circular Economy

The most exciting thing about renewable fuels is the immediacy with which they can make an impact. The reason why they are referred to as drop-in fuels is that they can replace fossil fuels in internal combustion engines with little or no modification required. So, if supply was abundant enough, forms of transport which cannot be electrified easily like heavy duty trucks, ships, and aeroplanes can be switched across to renewable fuels making a significant improvement to the environmental footprint. According to BP, “A return flight between London and San Francisco has a carbon footprint per economy ticket of nearly 1 tonne of CO2 equivalent. With the aviation industry expected to double to over 8 billion passengers by 2050, it is essential that we act to reduce aviation’s carbon emissions.”
The challenge
Renewable fuels or biofuels are still in their infancy. This means the obvious hurdle to overcome is cost competitiveness with fossil fuels. Cost estimates vary, but figures from the International Air Transport Association (IATA) provide a useful sense for the ballpark. In May 2022, IATA stated that the average worldwide price of jet fuel is about $4.15 per gallon compared to the US average price of a gallon of sustainable aviation fuel, which is about $8.67.
So, roughly double the price of the incumbent polluting technology. This is not a bad starting point at all. Considering how rapidly the cost of energy storage in batteries has fallen in the last decade, renewable fuels could become competitive quite soon if sufficient investment is made and economies of scale are achieved. IATA also predicts that renewable fuels could make up 2% of all aviation fuels by 2025, which could become a tipping point in their competitiveness.
Businesses are acting
Businesses pursuing their own net zero targets have already started exploring renewable fuels to minimise their waste. Darling Ingredients Inc, which produces its trademark Diamond Green Diesel from recycled animal fats, inedible corn oil, and used cooking oil, was chosen by fast food chain Chick-fil-A in March 2022 to turn its used cooking oil into clean transportation fuel.
Similarly, McDonald’s entered into a partnership with Neste Corporation in 2020 to convert its used vegetable oil into renewable diesel and fuel the trucks that make deliveries to its restaurants. According to TortoiseEcofin, both Darling Ingredients and Neste have a net negative carbon footprint given emissions produced by these businesses are lower that the emissions avoided because of their renewable fuels.
A final word
Renewable fuels alone will not tackle climate change. No single solution can. But they can help us make meaningful progress. The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) emphasises how crucial it is for the world to halve its greenhouse gas emissions this decade to at least have a chance of limiting global warming to 1.5oC. This means that solutions with an immediate effect have an important role to play. Biofuels can cut emissions from waste in landfills and provide much cleaner alternatives to fossil fuels to help accelerate the world’s decarbonisation efforts. They don’t require different engines to be of use. They just need funding to reach scale.
Mobeen Tahir, Director, Macroeconomic Research & Tactical Solutions, WisdomTree
Analys
SEB Metals Weekly: China Covid exit is bullish for metals

China Covid exit is bullish for metals
Softer inflation, slight macro-optimism, and China taking a rapid exit from Covid restrictions. Markets have become more optimistic. Inflation indices have eased and that has created some hopes that central banks won’t lift interest to a level that will kill the economy in 2023. Natural gas prices in Europe have fallen sharply. This has suddenly reduced energy-inflationary pressure and removed the direst downside economic risks for the region. But general market optimism is far from super-strong yet. The S&P 500 index has only gained 1.9% since our previous forecast on 1 Nov 2021, and oil prices are down nearly 10% in a reflection of concerns for global growth. China has however removed all Covid-restrictions almost overnight. It is now set to move out of its three years of Covid-19 isolation and lockdowns at record speed. Industrial metals are up 20% and the Hong Kong equity index is up 40% as a result (since 1 Nov-22). China’s sudden and rapid Covid-19 exit is plain and simply bullish for the Chinese economy to the point that mobility indices are already rebounding quickly. SEB’s general view is that inflation impulses will fade quickly. No need then for central banks across the world to kill the global economy with further extreme rate hikes. These developments have removed much of the downside price risks for metals in 2023 and we have to a large degree shifted our 2024 forecast to 2023.
Lower transparency, more geopolitics, more borders, and higher prices and exponential spikes. The first decade of this century was about emerging markets, the BRICs, the commodity price boom, the commodity investment boom, and free markets with free flow of commodities and labor with China and Russia hand in hand with western countries walking towards the future. High capex spending in the first decade led to plentiful supply and low prices for commodities from 2011 to 2020. A world of plenty, friends everywhere, free flow of everything, and no need to worry. The coming decade will likely be very different. Supply growth will struggle due to mediocre capex spending over the past 10 years. Prices will on average be significantly higher. There will be frequent exponential price spikes whenever demand hits supply barriers. Price transparency will be significantly reduced due to borders, taxes, sanctions, geopolitical alignments, and carbon intensities. Prices will be much less homogenous. Aluminium will no longer be just one price and one quality. Who made it, where was it made, where will it be consumed and what the carbon content will create a range of prices. Same for most other metals.
Copper: Struggling supply and China revival propel copper prices higher. Unrest in Peru is creating significant supply risks for copper as the country accounts for 10% of the global supply. Chile accounts for 27% of global production. Production there is disappointing with Codelco, the Chilean state-owned copper mining company, struggling to hit production targets. The Cobre Panama mine in Panama is at risk of being closed over a tax dispute between Quantum and the government. Cobre Panama is one of the biggest new mines globally over the past 10 years. The rapid exit from Covid restrictions in China is bullish for the Chinese economy and thus for copper demand and it has helped to propel prices higher along with the mentioned supply issues. The Chinese property market will continue to struggle, and it normally accounts for 20% of global copper demand while China accounted for 55% of global copper demand in 2021. While China is no longer prioritizing the housing market it is full speed ahead for solar, wind, EVs, and electrification in general. So, weakening Chinese copper demand from housing will likely be replaced by the new prioritized growth sectors. Global supply growth is likely going to be muted in the decade to come while demand growth will be somewhere between a normal 3% pa. to a strong 4% pa. to a very strong 5% pa. Copper prices will be high, and demand will hit the supply barrier repeatedly with exponential spikes as the world is working hard to accelerate the energy transition. Copper prices could easily spike to USD 15-16,000/ton nearest years.
Nickel: Tight high-quality nickel market but a surplus for a low-quality nickel. Nickel production is growing aggressively in Indonesia. The country is projected to account for 60-70% of global supply in 2030. This will become a huge and extremely concentrated geopolitical risk for the world’s consumers of nickel. Indonesia has an abundance of low-grade C2 nickel. The challenge is to convert low-quality C2 nickel to high-quality C1. We are set for a surplus of C2 nickel but the market for C1 nickel will depend strongly on the conversion capacity for C2 to C1. Low price transparency will also help to send prices flying between USD 20,000/ton and USD 30,000/ton. Strong growth in nickel production in Indonesia should initially call for prices down to USD 20,000/ton. But Indonesia is a price setter. It will account for 50% of global supply in 2023. It doesn’t make sense for Indonesia to kill the nickel price. If the nickel price drops, then Indonesia could quickly regulate supply. There should be a premium to nickel due to this. As a result, we expect the nickel price to average USD 24,000/ton in 2023. C2 to C1 conversion capacity may be strained and there should also be a monopoly premium due to the size of Indonesia. Converting C2 to C1 is however extremely carbon intensive and that could be an increasing issue in the years to come.
Zinc: Super-tight global market. European LME inventories are ZERO and zinc smelters there are still closed. European zinc smelters account for 16% of global zinc smelter capacity. Most of this was closed over the past year due to extremely high energy prices. European LME zinc stockpiles are now down to a stunning zero! The global zinc market is extremely tight. Reopening of European zinc smelting seems unlikely in H1-23 with a continued super-tight market as a result both in Europe and globally.
Aluminium: Price likely to be in the range of USD 2400 – 3200/ton and line with coal prices in China. Aluminium prices have historically been tightly tied to the price of coal. But coal prices have been all over the place since the start of 2021 with huge price differences between Amsterdam, Australia, and domestic Chinese coal prices which are now largely state-controlled. China banning imports of Australian coal, the Chinese energy crisis in 2021, and Russia’s invasion of Ukraine in 2022 are ingredients here. This sent aluminium prices flying high and low. Coal prices in China today imply a price of aluminium between USD 2400/ton and 3150/ton with the LME 3mth aluminium price nicely in between at USD 2590/ton. The global coal market should now become more orderly as China now again is accepting Australian coal. Energy costs have fallen sharply in Europe and some producers in the Netherlands have talked about possible restarts of production. China is likely to reduce its exports of primary aluminium. Energy security of supply is high on the agenda in China, and it makes no sense to emit lots of CO2 in China and indirectly export energy in the form of primary aluminium. Growth in non-China aluminium demand in the years to come will have to be covered by non-China producers which have the potential to force prices higher and away from coal as the price driver. While LME has one price for the 3mth aluminium price we’ll likely get larger and larger price differences across the world in the form of possibly extreme price premiums for example in the EU and the US.

Analys
Solid demand growth and strained supply to push Brent above USD 100/b


Brent crude had a strong end of the year as it traded at the highest level since 1 December. It is a slow start to the new year due to bank holidays and Dated Brent trades close to USD 85/b. It averaged USD 99.9/b in 2022. We expect it to average more than USD 100/b on average for the coming year amid strained supply and rebounding demand. Chinese oil demand is set to recover strongly along with re-openings while non-OECD will continue to move higher. At the moment oil looks absurdly cheap as it is cheaper than natural gas in both EU and Japan and also cheaper than coal in Australia.
Some price strength at the end of the year. The Dated Brent crude oil price index gained 2.3% on Friday with a close at USD 84.97/b. It was the highest close since 1 December. This morning it is trading slightly lower at USD 84.8/b but the market is basically void of action due to bank holidays.

Gloom and doom but IEA, OPEC and US EIA project global crude oil demand to rise between 1 m b/d and 2.2 m b/d YoY in 2023. They also expect call-on-OPEC to rise between 0.3 m b/d and 1.0 m b/d. The US EIA projects demand to increase 1 m b/d in 2023 on the back of a growth of 1.3 m b/d in non-OECD where demand in India rises by 0.2 m b/d and China by 0.6 m b/d. In China this is of course to a large degree due to re-opening after Covid-19 lock-downs. But it is still a good reminder of the low base of oil demand in non-OECD versus OECD. India last year consumed 5 m b/d which only amounts to 1.3 b/capita/year versus a world average of 4.5 b/capita/year and European demand of 10 b/capita/year. Even China is still below the world average as its demand in 2022 stood at 15.2 m b/d or 4.0 b/capita/yr. Non-OECD oil demand thus still has a long way to go in terms of oil demand and that is probably one of the things we’ll be reminded of in 2023 as Covid-19 lock-downs disappear entirely.
Solid demand growth in the face of strained supply. Important to remember is that the world has lost a huge amount of fossil supply from Russia due to the war in Ukraine. First in terms of natural gas where supply to the EU and thus to the world has declined by some 2.5 m boe/d versus pre-war levels. Secondly in terms of crude and products. The latter is of course a constant guessing game in terms of how much Russian crude and product exports has declined. The US EIA however projects that crude oil production in the Former Soviet Union will be down 2 m b/d in 2023 versus pre-Covid levels and down 1.3 m b/d YoY from 2022 to 2023. We are thus talking up to 4.5 m boe/d of lost supply from Russia/FSU. That is a huge loss. It is the reason why coal prices are still trading at USD 200 – 400/ton versus normal USD 85/ton as coal is an alternative to very expensive natural gas.
Overall for 2023 we are looking at a market where we’ll have huge losses in supply of fossil energy supply from Russia while demand for oil is set to rebound solidly (+1.0 – 2.2 m b/d) along with steady demand growth in non-OECD plus a jump in demand from China due to Covid-19 reopening. Need for oil from OPEC is set to rise by up to 1.0 m b/d YoY while the group’s spare capacity is close to exhausted.
We expect Brent crude to average more than USD 100/b in 2023. Despite all the macro economic gloom and doom due to inflation and rising interest rates we cannot help having a positive view for crude oil prices for the year to come due to the above reasons. The Dated Brent crude oil price index averaged USD 99.9/b in 2022. We think Brent crude will average more than USD 100/b in 2023. Oil is today absurdly cheap at USD 85/b. It is cheaper than both coal in Australia and natural gas both in Japan and the EU. This is something you hardly ever see. The energy market will work hard to consume more what is cheap (oil) and less of what is expensive (nat gas and coal).
Latest forecasts by IEA, OPEC and US EIA for oil demand growth and call-on-OPEC YoY for 2023. Solid demand growth and rising need for oil from OPEC.

Oil demand projections from the main agencies and estimated call-on-OPEC. More demand and higher need for oil from OPEC

EIA STEO projected change in oil demand for different countries and regions YoY to 2023

US EIA Dec STEO forecast for FSU oil production. Solid decline projected for 2023.

US commercial crude and product stocks still below normal

Total US crude and product stocks including SPR. Declining, declining, declining.

US crude and product inventories both excluding and including Strategic Petroleum Reserves

US oil sales from US SPR is now coming to an end. Will make the market feel much tighter as it really is.

Brent crude oil is absurdly cheap as it today trades below both Australian coal and natural gas in both Japan and the EU. Coal and natural gas prices should trade lower while oil should trade higher.

EU diesel prices versus natural gas prices. Could start to move towards a more natural price-balance in terms of substitution.

-
Nyheter1 vecka ago
Bluelake Mineral har den största kända oexploaterade nickelfyndigheten i Europa
-
Nyheter2 veckor ago
Den stora oljeoptimisten Goldman Sachs tror inte längre på 100 USD-olja i år
-
Nyheter2 veckor ago
Oljepriset lägre än intervallet där USA ska köpa tillbaka olja – över hela terminskurvan
-
Nyheter7 dagar ago
Trafigura tror att koppar kan slå ett nytt prisrekord under kommande 12 månader
-
Nyheter2 veckor ago
Oman tar ett stort steg i att bli en stor producent av vätgas
-
Nyheter4 veckor ago
Den sämsta apelsinskörden på 90 år i Florida
-
Nyheter3 veckor ago
Företagare kan säkra kassan genom att köpa fysiskt guld
-
Nyheter4 dagar ago
Lundin Mining gör stort förvärv – 75 procent av bolagets intäkter kommer nu från koppar