Nyheter
Diwali – en religiös festivals betydelse för guldprisets utveckling
Under festivalen bär deltagarna nya kläder samt äter godis och andra sötsaker tillsammans med familjemedlemmar och vänner samt utbyter gåvor och fyrar av raketer.
Diwali anses vara en gynnsam period för köp av ädelmetaller i Indien och befolkningen köper smycken, guldmynt och andra föremål för att vördna Lakshmi, hinduernas gudinna som representerar rikedom och välstånd. Baserat på statistik från World Gold Council (WGC) utgjorde smycken cirka hälften av den totala efterfrågan på guld under 2010, cirka 2.016 ton av totalt 4.000.
Indien är världens största konsument av guldsmycken, och stod 2010 för cirka 37 procent av den globala smyckesmarknaden enligt World Gold Council (WGC). De indiska smyckena stod för 746 av de totalt 2.016 tonnen.
Festivalen Diwali infaller årligen mellan mitten av oktober och mitten av november och markerar också början på den indiska bröllopssäsongen. Att ge bort guld och silversmycken som bröllopsgåvor är en djupt rotad indisk tradition varför början av denna period markerar en period av hög efterfrågan på guld från Indien. Faktum är att enligt World Gold Council (WGC) så är de indiska konsumenterna mycket aktivt engagerade i sina kommande köp av guld, mer än 75 procent av kvinnorna säger att de ständigt letar efter ny design. Mer än femtio procent av allt guld köps i samband med bröllop, men även bröllopsdagar har blivit ett tillfälle vid vilka guldsmycken ges bort.
Som framgår av tabellen nedan (källa: WGC), har den indiska efterfrågan på guldsmycken, tackor och mynt registrerat en stark tillväxt, 38 procent under Q2 211 (Q2’11 vs Q2’10). Denna ökning har skett trots de kraftigt stigande guldpriserna.
För de 12 månader som slutar Q2 211 har den totala indiska efterfrågan på guldsmycken, guldtackor och -mynt uppvisat en tillväxt om 29 procent jämfört med året innan. Denna efterfrågan väntas överstiga svindlande 1.000 ton i år.
Nyligen nämnde Wall Street Journal att den indiska efterfrågan på guld når sin topp under festivalsäsongen, och att den väntas ha stigit med 65 procent till cirka 150 ton enligt Prithviraj Kothari , ordförande i Bombay Bullion Association.
Som kuriosa kan nämnas att i Indien sätts guldpriset i RS/10 gram, det vill säga indiska rupier per tio gram och inte i USD per troy ounce.