Nyheter
Priset på sojabönor faller trots Kinas köp
Priset på sojabönor föll i slutet av handelsveckan trots att Kina har gått på en köprunda under de senaste dagarna. Jordbruksråvaran har haft en tuff början på året, påverkad av ett brett spektrum av händelser, allt från Coronaviruset till utbuds- och efterfrågestörningar. Kan priserna återgå till sin tidigare topp 2020 på 9 dollar per bushel? Under de senaste tolv månaderna har sojabönspriset rasat med 12 procent.
Enligt det amerikanska jordbruksdepartementet (USDA) har Kina beslutat att köpa 136 000 ton amerikanska sojabönor. Detta görs eftersom världens största konsument av sojabönor ser ut att minska sina strategiska lager för att undvika störningar i leveranskedjan i Kina. Importörer drar också nytta av låga priser mitt i den breda utförsäljningen av råvaror.
Peking har köpt amerikanska sojabönor tre dagar i rad och bokat totalt 606 000 ton för regleringsåret 2019–2020. Kina planerar dessutom att köpa ytterligare tio miljoner ton de kommande veckorna, plus 20 miljoner ton majs och en miljon ton bomull.
Totalt kan Kina stå som köpare av mer än 12 miljoner ton sojabönor när det nuvarande regleringsåret är klart i september. Förra året köpte Kina knappt 13 miljoner ton.
De brasilianska jordbrukarnas transporter till Kina har i stort sett inte påverkats alls av COVID-19-krisen. Brazilian Association of Vegetable Oil Industries (Abiove) upprätthåller sin prognos för både nationens skörd och sin export till världens näst största ekonomi. Kina står för 75 procent av Brasiliens sojabönsexport.
Den internationella handeln med sojabönor kommer att expandera igen. Brasiliens försäljning till Kina utvecklas ständigt. 2014 stod Kina som köpare av 32 miljoner ton. År 2018 köpte Kina 68 miljoner ton och 2019 58 miljoner ton. För 2020 beräknar Abiove en försäljning på över 55 miljoner ton. Brasilien är en historisk och strategisk partner för Kina när det gäller soja.
Samtidigt förväntas Japan importera mer sojabönor under de kommande två regleringsåren då det nyligen träffade en överenskommelse med USA, Brasilien och Kanada. Tokyo beräknas importera 3,386 miljoner ton under 2019–2020 och 3,405 miljoner ton 2020–2021.