Nyheter

Nu får kaffeprisets enorma uppgång genomslag i butik

Publicerat

den

Priset på kaffebönor har på råvarumarknaden gått upp över 50 procent i år. Vilket var så pass mycket att Starbucks i slutet av mars bestämde sig för att sluta köpa in kaffe, med förhoppningen att priset skulle sjunka under senare delen av året.

Råvarumarknadens pris på kaffebönor och konsumentpriset på kaffe i livsmedelsbutiken kan ofta upplevas ha väldigt lite att göra med varandra. Nu börjar vi dock se att råvarumarknadens prisuppgång börjar få genomslag. Kraft Foods har i USA höjt priset på både Maxwell House och Yuban med omkring 10 procent. Veckan innan höjde Folgers, det största kaffeföretaget i USA till volym sett, priset med ungefär lika mycket.

Priset på kaffebönor har ett ganska litet genomslag på lattepriset i valfritt café, det är så mycket annat än kaffe som leder fram till ett pris på omkring 40 kronor. Delvis samma sak gäller de allt populärare kaffekapslarna då förpackning och marknadsföring utgör den största delen av prislappen. Ett paket bryggkaffe däremot är det närmaste vi kommer råvaran som en commodity i konsumentled.

Populära

Exit mobile version