Nyheter
Nordic SeaFarm ska tiodubbla odlingen av ätbar tång
Nordic SeaFarm, som utvecklat en klimatsmart process för havsodling av ätbar tång, har tagit in 20 miljoner kronor från investerare som Almi Invest, JCE Group, Sätila Impact Invest och Kale United. Pengarna ska användas till att skala upp havsodlingarna på västkusten och öka försäljnings- och marknadsinsatser.
Göteborgsbaserade Nordic Seafarm har utvecklat en unik metod för att odla tång i havet och får på så sätt fram en klimatsmart och ätbar sockertång, en näringsrik produkt som kan ätas som den är eller ingå som ingrediens i andra livsmedel. Den räknas som ’superfood’ och är en god källa till proteiner, mineraler, vitaminer och omega3. Sockertången säljs för närvarande till livsmedelsproducenter som en klimatsmart näringsgivare och smaksättare vid tillverkning av växtbaserad mat.
Nordic SeaFarms klimatsmarta och skalbara odlingsmetod är framtagen av ledande experter inom marinbiologi från Göteborgs Universitet och Kungliga Tekniska Högskolan. Den går ut på att små tångplantor fästs på spolar, enligt ett specifikt protokoll, i kylcontainrar på land. När den grott till lämplig storlek sätts tången ut i riggar i havet där den växer till sig genom att ta upp näringsämnen såsom koldioxid och fosfor ur havet. Detta medför samtidigt en rening av havet och att övergödningen minskar.
– Nordic Seafarm verkar på den snabbt växande globala marknaden för nya växtbaserade livsmedel. Samtidigt bidrar de till ett bättre klimat genom en effektiv matproduktion som ger ett renare hav. Nordic SeaFarm har potential till att bli en framgångsrik investering samtidigt som de bidrar till en bättre miljö, säger Patrik Sjöstrand, Investment Manager Almi Invest.
Nordic Seafarm har under 2021 skördat ca 30 ton sockertång, odlat på 2 hektar odlingsyta i havet, med ett marknadsvärde om ca 3,5 miljoner kronor. Planen är att öka detta flerfaldigt under 2022.
– Denna investering möjliggör att bygga ut odlingskapaciteten till havs, från dagens 30 ton, till över 300 ton per år och kommer även hjälpa oss att accelerera produktutveckling av råvaran för att göra den ännu mer tillgänglig för en bredare publik. Vi är väldigt glada att få in starka och passionerade ägare som inte bara bidrar med kapital, utan även god erfarenhet inom utveckling av bolag, vilket vi både tror och hoppas kunna hjälpa bolaget att snabbare nå våra mål, säger Simon Johansson, vd Nordic SeaFarm.