Nyheter
Kina utfärdar enorma oljeimportkvoter när landet öppnar gränserna igen
Kinas oljeefterfrågan kan snart återhämta sig när landet öppnar efter nästan tre års nedstängning för covid. De kinesiska myndigheterna har utfärdat ett stort antal importkvoter vilket ger oberoende raffinaderier rätten att importera råolja.
Kinas senaste utfärdande av importkvoter för råolja för raffinaderier tillåter 44 privata raffinaderier att importera 111,82 miljoner ton råolja sa råvaruhandlare som är bekanta med den kinesiska politiken till nyhetsbyrån Bloomberg på måndagen. Oberoende raffinaderier tillåts importera vissa volymer råolja i flera omgångar varje år, där kvantiteterna fastställs av den kinesiska regeringen. I oktober förra året utfärdade Kina tillstånd för 21 raffinaderier att importera 20 miljoner ton råolja för 2023, vilket innebär att landet nu har utfärdat 132 miljoner ton råoljeimport.
Kvoterna för i år uppgår således redan 132 miljoner ton, jämfört med 109 miljoner ton råoljeimportkvoter som utfärdades vid denna tidpunkt förra året, enligt Bloomberg. Detta tolkas som att landet förväntar sig att efterfrågan på råolja ska stiga.
Kinas återöppning förväntas driva på en ökning av efterfrågan på bränsle
Kinas gränser som öppnades igen i helgen efter nästan tre år bidrog till att oljepriserna steg med 3 procent tidigt på måndagen. Råvarumarknaden förväntar sig att resandet kommer att ta fart under de kommande veckorna och runt det kinesiska nyåret som firas den 22 januari.
Tidigt på måndagen steg priset på Brent-oljal till över 80 dollar per fat igen då en ökad optimism om Kinas efterfrågan övertrumfade rädslan för den lågkonjunktur som hotar.
Som ett annat tecken på att Kinas raffinaderier kan importera och bearbeta ytterligare råolja under de kommande månaderna har kinesiska myndigheter godkänt export av bensin, diesel och flygbränsle på totalt 18,99 miljoner ton. Siffran motsvarar en ökning med 46 procent jämfört med de av de exportkvoter på 13 miljoner ton bränsle som kinesiska myndigheter utfärdade i den första batchen för 2022, berättade konsultföretag baserade i Kina för Reuters förra veckan.
Den senaste omgången av bränsleexportkvoter signalerar Kinas vilja att fortsätta att stödja raffinaderiernas genomströmning och behålla de goda raffineringsmarginalerna i Asien medan den inhemska efterfrågan fortfarande är svag.