Nyheter

Guldrushfester för att sälja guld ny trend

Publicerat

den

Som kuriosa kan nämnas att en av de senaste trenderna som Råvarumarknaden.se uppmärksammat är att de amerikanska hemmafruarna numera börjat med så kallade guldrushfester för att dryga ut hushållskassan. I Financial Times kan vi läsa om den amerikanska hemmafruns liv där klassiska Tupperwarepartyn ingår som sysselsättning.

Fenomenet att bjuda in väninnor och grannfruar att umgås och samtidigt sälja till exempel smink eller plastbehållare för mat har funnits länge, ett koncept som bland annat används av det svenska börsnoterade företaget Oriflame.

I takt med att arbetslöshet och börsfall gröper allt större hål i förortsfruarnas hushållskassor tar sig fenomenet nya uttryck. Den senaste trenden inom hemförsäljning är guld. Alla inbjudna tar med sig guld- och silvervaror, från tandguld och manschettknappar till silverbestick eller mormors armband. Både finanskrisen och det stigande guldpriset har gjort guldrushfesterna populära över hela Nordamerika.

”Guldrushfesterna når en grupp människor som annars inte skulle ha sålt sitt guld”, säger Philip Newman, forskningschef på den Londonbaserade guldkonsulten GFMS till Financial Times. Enligt honom har återförsäljningen av guld ökat oerhört de senaste åren, bland annat till pantbankerna.

Organisatörerna bakom festerna är antingen guldföretag eller personer som har det som en hobby. I snitt får värdinnan tio procent i kommission på allt guld som säljs av gästerna till guldföretagsrepresentanten. Gästerna på festerna vittnar om att de behöver pengarna för att bekosta en flytt eller dryga ut kassan när någon i familjen blivit arbetslös.

Råvarumarknaden.se har inte sett att detta koncept har etablerats i Sverige ännu, här är det fortfarande vanligast att sälja guld online eller i butik. Men vi har sett allehanda olika typer av produkter säljas på dessa typer av partyn så vi skall inte säga med säkerhet att vi inte kommer att se detta i Sverige inom kort.

Wall Street Journal om guldrushfester

Populära

Exit mobile version